Image of a person from above taken using a drone

Fergus Kennedy: Obloha nepredstavuje hranicu s funkciou Canon Log

Po používaní fotoaparátu Canon EOS 5D Mark IV na komerčný televízny projekt sa filmár Fergus Kennedy rozhodol vyskúšať, do akej miery sa dá fotoaparát využiť kreatívne. Fergus bol pôvodne morský biológ a stále natáča filmy o svete prírody. Stále viac však zhotovuje fotografie a videozáznamy pre celý rad klientov v televízii a reklame, pričom osobitne sa zameral na používanie dronov na zachytávanie dramatických záberov z výšky.

Fergusov nový projekt bol osobný a poskytol mu slobodu rozvinúť svoje vlastné myšlienky. On a jeho brat Nick, ktorý bol kameramanom, chceli posunúť ďalej možnosti a zistiť, čo môžu dosiahnuť. Fergus si uvedomil, že inovácia Canon Log fotoaparátu EOS 5D Mark IV bude predstavovať veľký prínos pri niektorých náročných podmienkach snímania pomocou dronov. Funkcia Canon Log pridáva schopnosť zachytávať väčší dynamický rozsah zo snímača, čo sa dá potom využiť pri úprave farebných odtieňov počas postprodukcie na dosiahnutie špecifického vzhľadu a zosúladenie záberov z rôznych fotoaparátov. Ide o veľmi účinnú pomôcku, ktorá je teraz normou pre profesionálnych filmárov, a jej prítomnosť vo fotoaparáte EOS 5D Mark IV z neho robí seriózny digitálny filmársky nástroj. 

„V minulosti som niekedy na snímanie pomocou dronu v kvalite 4K používal fotoaparát Canon XC10,“ vysvetľuje Fergus. „Bol to veľmi dobrý, slušný ľahký fotoaparát. Fotoaparát EOS 5D Mark IV však tiež sníma fotografie vo vysokom rozlíšení a dokáže zužitkovať vynikajúci a komplexný výber objektívov EF, takže jeho spektrum použitia je širšie. Chceli sme urobiť video zachytávajúce rýchle športy s použitím kontinuálnych strihov, čo znamenalo, že sme potrebovali tú najlepšiu kvalitu a flexibilnú úpravu farebných odtieňov počas postprodukcie. Za pomoci funkcie Canon Log to pomocou fotoaparátu EOS 5D Mark IV bolo možné dosiahnuť.“

"Fotoaparát EOS 5D Mark IV je veľmi zdatná videokamera ponúkajúca kvalitu 4K a teraz aj funkciu Canon Log so službou inovácie firmvéru"

„Fotoaparát EOS 5D Mark IV je veľmi zdatná videokamera ponúkajúca kvalitu 4K a teraz aj funkciu Canon Log so službou inovácie firmvéru,“ dodáva Fergus. „Mohli sme použiť kameru C300 Mark II – tá by sa dala umiestniť na naše drony. Fotoaparát EOS 5D Mark IV je však ľahší, takže dron mohol letieť dlhšie.“


Lietanie ponad prekážky

Fergus čelil pri tomto projekte viacerým problémom. Pre začiatok, bolo jasné, že zosúlaďovanie záberov z rôznych činností v rôznych lokalitách bude problematické. Je dosť náročné robiť to pri takejto dynamickej akcii, ale ešte viac, keď navigovali lietajúci dron v hustom lese.

Jeden z najväčších problémov sa objavil pri filmovaní kitesurfera v akcii. „Bol to náš piaty let,“ vysvetľuje Fergus. „Dron bol vo výške asi 5 m a asi 200 m ďaleko na otvorenom mori, keď sa prerušilo napájanie, ale nie úplne. Nereagoval na pridávanie rýchlosti, klesol pomaly do vody a už sme ho nikdy nevideli.“ Fergus predpokladá, že zlyhal jeden článok v hlavnej letovej batérii. Našťastie, uplatnili poistku a boli späť vo vzduchu. „Nový dron má namiesto jednej batérie šesť,“ dodáva Fergus. „Takže ak jedna zlyhá, nezrúti sa!“

Kitesurfer

„Toto natáčanie si vyžadovalo dôkladnú prípravu činností troch ľudí – pilota dronu, kameramana a atléta, ktorého sme snímali,“ pokračuje Fergus. „Činnosti všetkých troch museli byť správne načasované, čo nebolo jednoduché – nakoniec sme museli robiť každý záber asi 20-krát, aby sme dokonale zachytili akciu.“ Spoľahlivosť a flexibilita fotoaparátu EOS 5D Mark IV sa ukázali ako neoceniteľné, čo dalo Fergusovi a jeho tímu dôveru v to, že každý záber, ktorý trio uskutočňovalo, fotoaparát krásne zachytí.

„Svetelné podmienky predstavovali veľa potenciálnych problémov,“ dodáva Fergus. „Les bol plný tmavých tieňov a veľmi jasných svetlých oblastí. Ak máte nad zemou primerane jasnú oblohu, zem je zatienená, takže sa musíte ponoriť do tieňov bez toho, aby ste prepálili svetlé oblasti. Nad morom sa nachádza mnoho bodov odrazeného jasného svetla. Toto všetko predstavuje dosť veľkú záťaž pre dynamický rozsah, šírku expozície a kodek fotoaparátu, pretože daná expozícia môže byť vhodná pre jasné oblasti, ale nie pre tiene a naopak. Ak snímate fotografie, môžete to vyriešiť snímaním vo formáte RAW. Ak však snímate videozáznam, potrebujete čo najväčšiu expozičnú šírku, aby dynamika v postprodukcii vyzerala atraktívne. Tu predstavoval príchod funkcie Canon Log do fotoaparátu EOS 5D Mark IV veľkú výhodu, pretože vám túto šírku poskytuje.“

Drone flying over a vintage car

Dosiahnutie želaného výsledku

Fotoaparát EOS 5D Mark IV, ktorý Fergus a Nick pripevnili na dron, bol vybavený jedným objektívom, EF 16-35mm f/4L IS USM od spoločnosti Canon, ktorý pokryl všetko, čo potrebovali. „Videozáznamy sa snímali v kvalite 4K pri 30 snímkach za sekundu a rýchlosti uzávierky 1/50 sekundy,“ dodáva Fergus. „Používali sme rôzne clony v závislosti celkovej úrovne osvetlenia, hoci pri veľmi jasných podmienkach sme na objektív nasadili aj neutrálne sivý filter.“

„Väčšinou sme snímali pri citlivosti ISO 400, len keď sa znížilo osvetlenie, prešli sme na ISO 3 200,“ vysvetľuje Fergus. „Pri citlivosti ISO 400 získate pomocou funkcie Canon Log optimálnu expozičnú šírku, až 12 krokov. Avšak pomôckou, vďaka ktorej sa funkcia Canon Log používa ešte jednoduchšie, je možnosť aktivovať náhľad funkcie View Assist, aby ste získali predstavu o tom, ako by mohol záznam vyzerať po úprave farebných odtieňov. Boli sme tiež schopní prenášať to prostredníctvom výstupu HDMI fotoaparátu na kardanový stabilizátor a odosielať to bezdrôtovo v rozlíšení 1080p na monitory na zemi. Pri prezeraní natívnej funkcie Canon Log je ťažké povedať, či topíte tiene alebo prepaľujete svetlé oblasti, takže funkcia View Assist je skutočne užitočná na to, aby vám pomohla tomuto predísť, aj keď konečný odtieň, ktorý použijete, je trochu iný.“

"...Fotoaparát EOS 5D Mark IV sa môže bez problémov používať ako B-kamera popri kamerách Canon Cinema EOS."

Pre Fergusa bolo prvotným dôvodom na kúpenie fotoaparátu EOS 5D Mark IV jeho zvýšené rozlíšenie videa, ale to sa teraz ešte viac zlepšilo príchodom funkcie Canon Log. „Klienti stále viac žiadajú kvalitu 4K,“ vysvetľuje. „Máte však tiež dodatočný priestor na orezávanie počas postprodukcie. Funkcia Canon Log túto flexibilitu ešte viac rozširuje. Môžete používať podobné tabuľky LUT (Look-Up-Table) ako na modeloch C100 a C300. Tieto tabuľky LUT použijú na záznamy vopred definovaný odtieň, keď potrebujete skombinovať záznamy z viacerých kamier. Vlastne sme skúsili použiť rovnaké tabuľky LUT ako na modeli C300 a záznam je zosúladený veľmi dobre. Fotoaparát EOS 5D Mark IV sa môže bez problémov používať ako B-kamera popri kamerách Canon Cinema EOS.“

Pri tomto natáčaní konvertoval Fergus natívny záznam vo formáte M-JPEG nasnímaný fotoaparátom EOS 5D Mark IV v kvalite 4K pred jeho importom do softvéru na úpravu Adobe Premiere Pro pre hladšie prehrávanie na formát ProRes. Natívny súbor 4K sa zaznamená pri veľmi šikovnej rýchlosti prenosu údajov 500 Mbit/s a formát ProRes to zredukuje tak, aby to bolo lepšie zvládnuteľné, aby to dokázal upravujúci hardvér a softvér ľahko spracovať. „V skutočnosti nič nestratíte, ak konvertujete na vysokokvalitnú verziu formátu ProRes, pretože pôvodný záznam je veľmi dobrý,“ nadchýna sa Fergus.

„Používali sme nástroje na úpravu farebných odtieňov Lumetri v programe Premiere Pro. Z dôvodu mimoriadne rôznorodých podmienok osvetlenia sme každý záber upravovali osobitne, ale ako východiskový bod sme používali tabuľky LUT so širokým dynamickým rozsahom. Potom sme doladili krivky, tiene, svetlé oblasti, biele farby a sýtosť. Práca so záznamom nebola veľmi komplikovaná ani namáhavá. Nemali sme pocit, že musíme zachraňovať niečo stratené, ani sme sa nesnažili o mimoriadne štylizovaný vzhľad. Bolo to viac naturalistické, takže sme sa viac zamerali na to, aby sme čo najviac vyťažili z každého záberu.“

Dlhý a výhodný vzťah

Fergus plánuje v budúcich projektoch v čo najväčšej miere využívať rozšírené možnosti fotoaparátu EOS 5D Mark IV. „Je pre mňa primárnym pracovným nástrojom — používam tento fotoaparát dnes a denne na fotografie a teraz na drone na fotografie a videozáznamy. Vlastním model EOS 5D už od pôvodného vydania a vždy boli úplne spoľahlivé, keď spolu so mnou cestovali okolo sveta. Tento týždeň kupujem puzdro na snímanie pod vodou, takže Mark IV môže ísť so mnou, keď sa budem neskôr tento rok potápať v Indonézii. Režim Canon Log bude vzhľadom na kontrasty vo svetle a tieňoch, ktoré vznikajú pod vodou, neoceniteľný aj tam.“

Fergus Kennedy Video

PRÚD od Fergusa Kennedyho

Pozrieť video

Súvisiaci obsah