V EXTERIÉRI

Stručný sprievodca fotografovania zimných športov

Prinášame 7 tipov na zachytenie oslnivých záberov zimných športov od oceňovaného športového a akčného fotografa Richarda Walcha, ktorý má za sebou desaťročia fotografovania snehu.
Snoubordista v modro-červenom zimnom oblečení kráča smerom od záberu v zasneženej hornatej krajine pod modrou oblohou. © Richard Walch.

Zachytenie akčných snímok v zasnežených lokalitách predstavuje jedinečnú výzvu.

Keď fotografujete tých odvážlivcov, ktorí sa rútia dole svahom vždy sa snažíte nájsť spôsob, ako to urobiť čo najlepšie. V chladnom vzduchu sa batérie vybíjajú oveľa rýchlejšie. Prsty, ktoré sú za normálnych okolností pripravené stlačiť spúšť sú vplyvom chladu stuhnuté. A na svahoch svieti jasné slnko.

Richard Walch, uznávaný profesionálny športový fotograf a ambasádor spoločnosti Canon, sa týchto výziev nezľakol.

„Časom som sa naučil, že keď ste na horách musíte byť pripravení," hovorí. „Musíte mať so sebou tie správne veci, pretože ak ste hore a niečo sa pokazí, neostáva priestor na žiadne výhovorky.“

Ako sa správne pripraviť na zachytenie úchvatných zimných záberov, sa s nami Richard podelil o tipy na fotografovanie zimných športov na snehu.

Snoubordista, ktorý sa pri jazde dotýka rukou snehu. Nasnímané fotoaparátom Canon. © Richard Walch.

Richard zachytáva profesionálneho snoubordistu Bene Meiera, ako sa rúti dole z hory na Kamčatke v Rusku. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Naplánujte si deň podľa svetla. Buďte však flexibilní.

Richard odporúča, aby ste boli pripravení na moment, kedy sa objaví to správne svetlo, a aby ste boli trpezliví.

„Východ a západ slnka prinášajú skvelé svetelné podmienky pre fotografovanie na svahu. Fotoaparát Canon EOS R50 je skvelý pri slabom osvetlení, s akým sa stretávame pri východoch a západoch slnka. Má veľmi moderný procesor DIGIC X, takže vytvára skvelé výsledky aj pri vyššej hodnote ISO, ktorou sa kompenzuje nedostatok svetla.“

Aj napriek tomu, že ide o fotoaparát základnej úrovne, EOS R50 dokáže snímať rýchlosťou 15 snímok za sekundu. Ide o kratší čas medzi jednotlivými zábermi, čo zabezpečí viac času na zachytenie okamihu bez zhoršenia kvality obrazu.

Richard však upozorňuje, že by ste sa nemali spoliehať na iba na úzke časové okno. Skôr musíte byť pripravení stráviť na horách celý deň.

„Počasie v horách sa však ťažko predpovedá a rýchlo sa mení. Odporúčal by som dostať sa hore na hory úplne zavčasu,“ povedal. „Takto budete pripravení na chvíle dokonalého osvetlenia.“

Lyžiar robí salto vzad zo zasneženej hory na Kamčatke. Nasnímané fotoaparátom Canon. © Richard Walch.

Richard používa objektív typu „rybie oko“, aby zachytil freestylového lyžiara Svena Kueenleho pri salte vzad zo skalnatej hory na Kamčatke v Rusku. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark III, EF 15 mm f/2,8. © Richard Walch.

2. Spojte sa so svojim objektom.

Pri fotografovaní akéhokoľvek športu je nevyhnutné nadviazať dialóg s objektom, aby ste mohli spoločne vytvoriť úchvatnú fotografiu.

„Ak ste na fotení so športovcom, vychádzate zo spoločného základu, obaja chcete prísť domov s vynikajúcim záberom.“

Kľúčom k úspechu je podľa Richarda nájsť rovnováhu medzi vašimi fotografickými schopnosťami a zdatnosťou športovca. „Môžem povedať športovcovi či je toto miesto fotogenické alebo čo potrebujem urobiť, aby bolo fotogenické. Najprv sa však vždy opýtam: „Kde sa cítite najlepšie? Kde mi môžete ukázať to najlepšie z vás?“ Potom môžete spoločne vytvoriť kreatívne spojenie. “

Východ slnka v Alpách, zachytené fotoaparátom Canon. © Richard Walch

Východ slnka v Alpách, nasnímaný v mrazivých teplotách (a s náhradnými batériami) fotoaparátom EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Chráňte seba a svoj fotoaparát pred chladom (a majte so sebou náhradné batérie).

„Moja rada spočíva v tom, že ak sa nachádzate von v chladom prostredí, ostaňte tam. Keď zo studeného svahu vojdete do miestnosti, objektív fotoaparátu sa rýchlo zahmlí, preto nechávajte vybavenie vonku, až kým neskončíte s fotografovaním,“ hovorí Richard.

„Nízke teploty môžu tiež spôsobiť rýchle vybitie batérií, preto je najlepšie mať so sebou dve náhradné batérie, aby vám fotoaparát vydržal po celý deň.“

Samozrejme budete mať chuť niečo zjesť, preto si so sebou vezmite dostatok občerstvenia. Aby ste sa sústredili, musíte byť sýti a byť dostatočne teplo oblečení, hovorí Richard.

„Studené ruky vám takisto znepríjemnia ovládanie zariadenia, preto si nezabudnite vziať teplé rukavice a silné slnečné okuliare UVP, ktoré ochránia vaše oči pred slnečným žiarením a snehom. Takisto si nezabudnite vziať pevný termoizolačný batoh, ktorý ochráni vaše vybavenie v prípade pádu."

Čo sa týka ochrany fotoaparátu pred chladom, niektoré fotoaparáty systému Canon EOS R sú vybavené tesnením na ochranu pred účinkami poveternostných vplyvov, ktoré pomáha chrániť všetky spoje, skrutky a otvory pred usadeninami vrátane snehu.

Lyžiar sa rúti dole kopcom a rozprašuje sneh. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Richard zmrazuje dianie a zachytáva Svena Kueenleho pri jazde po svahoch v rakúskom Montafone. © Richard Walch.

4. Vyberte správnu polohu na snímanie, a potom ustúpte.

Výber správneho miesta na horách je rovnako dôležitý ako výber správneho svetla. Pokus omyl nie je až tak zlý, ale existujú určité pozície, ktorým sa pri fotografovaní treba vyhnúť.

„Ak snímate zábery smerom do kopca, vyzerajú ploché. Vždy je dobré fotografovať objekt z boku alebo stáť kúsok pod ním.“

Kdekoľvek sa rozhodnete zaujať pozíciu, dbajte na to, aby ste akciu príliš neriadili. Nechajte športovca – lyžiara, snoubordistu, bobistu alebo kohokoľvek iného robiť to, čo má.

„Pózovaným záberom sa je lepšie vyhnúť. Vždy sa snažte byť nestranným pozorovateľom a dosiahnuť, aby sa lyžiar alebo snoubordista na snímke pozeral v smere jazdy.“

Samozrejme, sú momenty, kedy budete chcieť zachytiť portrétovú snímku. Richard však hovorí, že aj to by malo byť súčasťou prirodzenej akcie.

Pokiaľ ide o portréty, rozhodnite sa medzi priamym snímaním tváre, pri ktorom stojíte blízko pri danej osobe a rozprávate sa s ňou, a autentickými zábermi, pri ktorých dokumentujete dej z diaľky. Neskúšajte nič medzi tým.“

Lyžiar sa spúšťa dole po zasneženej hore a v pozadí svieti slnko. Nasnímané fotoaparátom Canon. © Richard Walch.

Richard zachytáva profesionálnu lyžiarku Johannu Holzmannovú pri jazde cez najväčšiu ľadovcovú lyžiarsku oblasť Rakúska, Stubaier Gletsche. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Snímajte proti smeru slnka a hoďte trochu snehu.

Zvyčajne by ste sa chceli vyhnúť záberom proti slnku. Richard však tvrdí, že toto pravidlo je stvorené na to, aby sa porušovalo.

„Keď sa slnko prederie cez oblaky, pre fotografovanie v horách je to hotové požehnanie. Nebojte sa však snímať proti slnku. Práve takto vznikajú tie najlepšie zábery zo zimných športov.“

Predtým, ako objektív nasmerujete na slnko, sa však musíte uistiť, že do záberu nevpustíte príliš veľa svetla.

„Najlepším spôsobom, ako v tejto situácii predísť nadmernej expozícii, je manuálne nastaviť expozičný čas na hodnotu 1/2000 s, clonu na f/8 a ISO na 200. Ak snímate v automatickom režime, nezabudnite vykompenzovať expozíciu o +1 až +3 stupne, inak budú zábery príliš tmavé.“

Ak nájdete správne nastavenia, výsledný efekt bude stáť za to.

„Slnko vytvorí protisvetlo, ktoré zdôrazní sneh odletujúci spod lyží alebo snoubordu. Ak sa vám podarí dostať slnko priamo za snímanú osobu, výsledok bude ešte lepší. Naše aktuálne objektívy sú naozaj výkonné.“

Richard hovorí, že slnko sa dá pri fotografovaní aj prakticky využiť. „Ak máte poruke sneh, skúste ho za hrsť vyhodiť do vzduchu proti slnku a urobiť záber – dosiahnete tak úžasný efekt.“

Richard Walch drží fotoaparát Canon s objektívom RF 24-240 mm F4-6,3 IS USM a pozerá sa na zasnežené pobrežie.

Richard na ceste do Arktídy so skromným fotoaparátom Canon EOS RP a kompaktným objektívom RF 24-240 mm F4-6 3 IS USM. Podľa neho tento objektív vďaka svojej nízkej hmotnosti, 10-násobnej možnosti priblíženia a optickej stabilizácii obrazu je ideálny na fotografovanie všade tam, kde chcete cestovať naľahko, ale byť pripravení na každú situáciu, napríklad na svahu.

Detail otočného voliča režimov na fotoaparáte Canon EOS R7 nastavenom na manuálny režim (M).

Pri fotografovaní na zasnežených svahoch odporúča Richard nastaviť fotoaparát na manuálny režim (M), ktorý vám dáva plnú kontrolu nad všetkými nastaveniami.

6. Použite správne nastavenia pre zasnežené pozadie a rýchlo sa pohybujúce objekty.

Keď fotografujete v zasneženom prostredí, tieto zábery zachytávajú aj nedotknuté biele vrcholy. Ale čistý biely sneh má vysoko odrazivý povrch.

„Teraz prejdime k technickej stránke. Snímač fotoaparátu je kalibrovaný na sivú farbu. Chápe odraz sivej farby. Takže, ak je scéna prevažne biela, musíte sa tomu prispôsobiť.“

Našťastie existujú spôsoby, ako sa prispôsobiť snehu.

„Aby sneh na snímkach s množstvom bielej farby nevyzeral sivo, mojim východiskovým bodom je konkrétna kombinácia nastavení.“ Richard odporúča nastaviť fotoaparát na režim M (manuálny), expozičný čas na hodnotu 1/2000 s, clonu na f/8 a ISO na 200.

Extra body získate pri kombinácii farebnej bundy pri zasneženom pozadí.

Okrem nastavenia fotoaparátu na snehobielu scenériu, by ste ho mali pripraviť aj na rýchle zjazdy z kopca.

„Trik spočíva v zavedení automatického zaostrovania, to znamená začať snímať len čo zbadáte svoj objekt záujmu. Automatické zaostrovanie sa učí z jednotlivých záberov – pochopí, ktorým smerom a akou rýchlosťou sa objekt pohybuje, a bude očakávať polohu ďalšieho záberu.“

Lyžiar sa rúti z kopca obklopený snehom. Nasnímané fotoaparátom Canon, © Richard Walch.

Richard tu zachytáva člena skupiny Legs of Steel Beneho Meiera pri freeride jazde z kopca v Haines na Aljaške v USA. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Vyberte si ten správny fotoaparát pre daný typ fotografovania.

Richard hovorí, že od čias, keď začal venovať fotografovaniu snowbordingu pre popredné športové magazíny, sa v oblasti fotoaparátov veľa zmenilo.

„Pamätám si, že v čase fotografovania na ľadovci Fleck Glacier som po prvom týždni odišiel do Vancouveru do laboratória, kde som vložil 20 kotúčov filmu. O tri hodiny neskôr, keď som ich dostal späť, som začal plakať. Každý záber bol totiž podexponovaný," hovorí Richard. „Diapozitív, ktorý boli iba čiastočne urobený, nebol dobrý.“

V súčasnosti sa dá takýmto problémom pri spracovaní filmu vďaka digitálnej úprave úplne vyhnúť. Stále však treba dbať na to, aby ste mali so sebou správny fotoaparát a výbavu.

„Na svahu potrebujete fotoaparát, ktorý je výkonný a kompaktný,“ hovorí Richard. „Taktiež je dôležité mať hľadáčik, keďže v horách často býva príliš jasné svetlo, ktoré komplikuje kontrolu kompozície snímky na obrazovke. Ak chcete snímať rýchly akčný šport, je nutné, aby mal fotoaparát vysokú snímkovú frekvenciu – vyššiu ako päť snímok za sekundu.“

Canon EOS R7 a Canon EOS R8 sú skvelými spoločníkmi na svahoch. Oba majú extrémne vysoké rýchlosti sériového snímania a sú vybavené technológiu Dual Pixel CMOS AF II na rýchle a presné zaostrovanie. Snímač veľkosti APS-C fotoaparátu EOS R7 aj plnoformátový snímač fotoaparátu EOS R8 zachytia snímky s ostrými detailmi.

„Jednoducho do toho choďte,“ hovorí Richard. „Musíte začať experimentovať a nájsť si svoj štýl. Preto sa toho nebojte. Začnite snímať.“

John Marshall

Súvisiace produkty

  • Bezzrkadlové fotoaparáty

    EOS R50

    Vytvorte pomocou bezzrkadlového fotoaparátu EOS R ten najlepší obsah, od ostrých statických záberov až po videozáznamy a živé vysielanie v rozlíšení 4K. Všetko v jednom univerzálne zameranom zariadení.
  • Bezzrkadlové fotoaparáty

    EOS R6 Mark II

    Fotografie alebo videozáznamy, akcie alebo portréty – spojenie výkonu a kvality obrazu modelu EOS R6 Mark II umožní rozlet vašej tvorivosti
  • Bezzrkadlové fotoaparáty

    EOS R7

    Preskúmajte divokú prírodu s fotoaparátom, ktorý je vybavený fantastickou rýchlosťou a kvalitou obrazu v prenosnom tele APS-C budúcnosti.
  • Bezzrkadlové fotoaparáty

    EOS R8

    Prejdite k plnoformátovému fotografovaniu a videu a realizujte svoje tvorivé ambície.
  • OBJEKTÍVY ZNAČKY CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Štíhly, ľahký plochý objektív na fotografovanie počas cestovania a v uliciach s univerzálnou ohniskovou vzdialenosťou 28 mm a rýchlou maximálnou clonou f/2,8.
  • Objektívy RF

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Malý ľahký ultraširokouhlý objektív s všestrannou ohniskovou vzdialenosťou 10 – 18 mm, ideálny na cesty, vlogovanie a fotografovanie krajiny.
  • Mimoriadne širokouhlý objektív so zoomom

    RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompaktný a ľahký objektív RF 15-30 mm so zoomom, ideálny na cestovnú fotografiu vrátane panorám miest, krajiny, architektúry a vlogovanie za pochodu.
  • Objektívy RF

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Malý a nádherne ľahký objektív série RF 24-50mm so zoomom, ktorý môžete dennodenne používať pri cestovaní, fotografovaní krajiny a ešte oveľa viac.
  • Objektívy RF

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Univerzálny 10-násobný zoom pre systém EOS R, ktorý ponúka obrovskú flexibilitu v jedinom prenosnom objektíve.
  • Súvisiace články