Hraním sa s časom a pohybom vo svojich videách môžete odhaliť svet, ktorý je zvyčajne očiam skrytý – spomaľte rýchlo prebiehajúci dej alebo zrýchlite dej s dlhším trvaním, ako je východ slnka alebo prelet oblakov oblohou. Filmový špecialista Matthew Vandeputte sa tu s nami delí o svoje techniky snímania naprieč časovým spektrom, od spomaleného pohybu až po časozberné sekvencie bez pohybu a s pohybom.
Kľúčom ku všetkým týmto technikám je snímková frekvencia. Určuje nám rýchlosť nahrávania a prehrávania videozáznamu v snímkach za sekundu (sn./s). Najbežnejšie štandardné rýchlosti nahrávania a prehrávania sú 25 sn./s a 30 sn./s. Filmy majú zvyčajne 24 sn./s, takže 25 sn./s vyzerá „kinovejšie“, zatiaľ čo 30 sn./s poskytuje vyššiu ostrosť a je často preferované napríklad na snímanie rýchlych športov a spravodajstva.
V podstate na tom nezáleží, čo si vyberiete, ale za normálnych okolností je vaša rýchlosť nahrávania a prehrávania zhodná. Na vytvorenie spomaleného záznamu musíte nahrávať s vyššou snímkovou frekvenciou. Ak napríklad nahrávate s rýchlosťou 50 sn./s a prehráte to s rýchlosťou 25 sn./s, potom sa každý pohyb zobrazí polovičnou rýchlosťou.
Na zrýchlenie času je potrebné obraz snímať s nižšou snímkovou frekvenciou. Nasnímaním 25 jednotlivých snímok počas dlhšieho časového úseku a ich prehratím s frekvenciou 25 snímok za sekundu viete nahustiť minúty, hodiny a dokonca dni len do jednej sekundy videa. Takto sú vytvárané časozberné sekvencie s pohybom aj bez pohybu. Časozberné sekvencie s pohybom (hyper-lapse) sa od bežných časozberných sekvencií (time-lapse) líšia tým, že fotoaparát mení miesto. Časozberné sekvencie sa zvyčajne snímajú s pomocou statívu alebo motorizovaného posúvača na ovládanie pohybu, takže fotoaparát je takmer úplne nehybný, ale pri časozbernej sekvencii s pohybom medzi jednotlivými zábermi meníte polohu fotoaparátu.
ČASOZBERNÁ FOTOGRAFIA
Prevezmite kontrolu nad časom do svojich rúk – preskúmajte spomalený záznam a časozberné sekvencie s pohybom a bez pohybu
„Časozberný záznam je skutočne dobrým spôsobom, ako vytvoriť úvodný záber pre novú scénu alebo nové miesto, ako napríklad rozľahlú krajinu alebo mestskú scenériu,“ vysvetľuje Matthew. „Časozberná sekvencia s pohybom je skôr ako špeciálny efekt, s ktorým zoberiete diváka na cestu. Ako mi raz povedal režisér, je to ako let v čase a priestore.“
Matthew je filmár a strihač, ktorý sa špecializuje na tvorbu obdivuhodných záberov spájajúcich reálny čas a spomalený záznam s osobitými technikami časozberných sekvencií s pohybom a bez neho. Jeho práca je využívaná komerčne a možno ju vidieť na Netflixe a v programoch na National Geographic a Discovery Channel.
„Keď som bol vo filmovej škole asi pred 11 rokmi, videl som na internet časozbernú astrofotografiu a ohromila ma," spomína. „V tom čase som mal fotoaparát EOS 600D (teraz nahradený modelom Canon EOS 850D) a uvedomil som si, že mi umožňuje robiť aj časozberné sekvencie. Takže tú noc som nasnímal svoju prvú sekvenciu a odvtedy som s nimi neprestal.“
Technika časozberných sekvencií s pohybom a bez pohybu
Časozberné sekvencie s pohybom aj bez pohybu vyžadujú, aby boli v pravidelných intervaloch zaznamenané statické snímky. Pre časozbernú sekvenciu bez pohybu Matthew odporúča nasnímať minimálne 300 fotografií, „pretože dostanete aspoň 10 sekúnd videa, či už prehrávate pri frekvencii 25 alebo 30 sn./s.“
Viacero fotoaparátov EOS vrátane modelov Canon EOS R6 a EOS RP má zabudovaný intervalový časovač, ktorý dokáže tento proces automatizovať, ako aj režim snímania časozberných videozáznamov, ktorý vytvára videozáznamy pripravené na prehrávanie priamo z fotoaparátu. Matthew však uprednostňuje ukladanie jednotlivých fotografií vo formáte RAW, pretože mu to dáva viac možností úprav počas postprodukcie. Po spracovaní snímok vo formáte RAW použije digitálnu stabilizáciu v programe Adobe After Effects* a vykoná konečnú úpravu v Adobe Premiere Pro.* Môžete však začať vytvárať časozberné sekvencie aj so snímkami vo formáte JPEG pomocou celej škály softvéru vrátane bezplatných iMovie (pre Mac) alebo MakeAVI.
V prípade časozberných sekvencií s pohybom Matthew hovorí, že mať toľko snímok by bolo nepraktické. „Ak by ste mali nasnímať 300 fotografií pre časozbernú sekvenciu s pohybom, mohlo by vám opakované posúvanie statívu a zameranie scény zabrať niekoľko hodín. A v prípade väčšiny týchto záznamov nepotrebujete také dlhé sekvencie. Preto by som namiesto toho navrhoval aspoň 120 fotografií. Zároveň odporúčam, aby ste vždy fotografovali manuálne a zároveň sa snažili o rovnaký interval medzi jednotlivými snímkami. Ak sa spoliehate na automatizované snímanie v intervale a nie ste pripravení na snímanie scény v momente uzávierky, možno budete musieť začať znova.“
Rýchlosť pohybu, ktorý chcete zachytiť časozbernou sekvenciou s pohybom alebo bez pohybu určí interval zvolený medzi jednotlivými fotografiami. Rýchle objekty môžu vyžadovať niekoľko sekundové krátke intervaly, zatiaľ čo pomaly sa pohybujúce objekty, ako napríklad rastúce kvety alebo vädnúce ovocie, môžu vyžadovať medzery v dĺžke niekoľko minút.
Ako snímať časozberné sekvencie bez pohybu a časozberné sekvencie s pohybom
Ak robíte záber zblízka počas dlhého časového úseku, je potrebné zvážiť umelé osvetlenie, aby ste zaistili, že sa svetelné podmienky príliš výrazne nezmenia. Pri krajinách a mestských scenériách je však zmena svetla v čase pravdepodobne kľúčovým bodom prvkom záznamu. Nevyhnutnou súčasťou vybavenia v oboch prípadoch je statív, pretože ak sa fotoaparát pohne medzi zábermi, potom sa zdá, že nehybné objekty rušivo „prebleskujú“ a pohybujúce sa objekty neprirodzene preskakujú. Aby ste dosiahli efektívnu časozbernú sekvenciu s pohybom, fotoaparát sa musí pohybovať plynulo, bez nechceného chvenia.
„Na časozberné sekvencie s pohybom potrebujete tri prvky,“ hovorí Matthew. „Samozrejme, potrebujete objekt a trasu alebo cestu, ktorú budete sledovať. Môže viesť smerom k objektu alebo od neho, alebo do strán, alebo v kruhu okolo neho. A tretia vec, ktorú potrebujete, je kotviaci bod, ktorý dokážete udržať na každej fotografii presne na tom istom mieste.“ Ak máte jeden bod na scéne a zachová si rovnakú polohu od snímky k snímke, bude sa zdať, že fotoaparát sa hýbe okolo tohto bodu plynulo a nebude skákať. Na zachovanie kotviaceho bodu v rovnakej polohe Matthew navrhuje, aby ste ho zvýraznili rovnakým bodom automatického zaostrenia pri každom zábere, alebo si zapli mriežku na fotoaparáte.
Časozberný záznam môžete snímať zblízka (napríklad zachytenie otvárajúceho sa kvetu) alebo z niekoľko kilometrovej vzdialenosti (napríklad panoramatický výhľad na oblaky prelievajúce sa ponad krajinu). Môžete použiť akýkoľvek objektív vhodný pre danú scénu, ale Matthew pre svoju prácu preferuje objektív Canon EF 24-70mm f/4L IS USM a v prípade fotoaparátu systému EOS R objektívy Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM a Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, pretože rozsah ohniskových vzdialeností je ideálny pre spektrum snímaných objektov. V prípade časozberných sekvencií s pohybom odporúča nikdy nepoužívať objektív širší ako 24 mm, pretože hrozí riziko skreslenia perspektívy, ktoré mimoriadne širokouhlé objektívy často vytvárajú na okrajoch záberu. „Ak snímate napríklad pri 16 mm a nepodarí sa vám správne zamerať záber čo i len o pár centimetrov, nebudete môcť posun v perspektíve opraviť počas postprodukcie.“
Technika spomaleného pohybu
„Časozberný záznam a spomalený záznam predstavujú náprotivky,“ hovorí Matthew. „Kým časozberné sekvencie dej urýchľujú, spomalený záznam ho, ako napovedá názov, spomaľuje.“ Vďaka tomu je spomalený pohyb ideálny na sledovanie rýchleho deja, ktorý by bolo za normálnych okolností ťažké uvedomiť si.
V mnohých ohľadoch je vytvorenie spomaleného záznamu jednoduchšie ako časozberného záznamu. Každý fotoaparát v súčasných radoch Canon EOS a PowerShot (okrem modelov PowerShot ZOOM) dokáže snímať videozáznamy s vyššou snímkovou frekvenciou. Najrýchlejšie sú však zvyčajne dostupné len pri snímaní s nižším rozlíšením, hoci napríklad EOS R6 ponúka 50 sn./s a 60 sn./s pri rozlíšení 4K alebo 100 sn./s a 120 sn./s s rozlíšením Full HD.
Nemusíte snímať s presným násobkom snímkovej frekvencie prehrávania – napríklad môžete snímať s 120 sn./s, ak to fotoaparát ponúka, a spomaliť záznam na 25 sn./s počas postprodukcie. Čím vyššia je snímková frekvencia pri snímaní, tým pomalšie sa budú objekty javiť, keď ich prehráte normálnou rýchlosťou.
Používanie rýchlosti uzávierky
Rýchlosť uzávierky je zvyčajne jedným zo spôsobov, ako regulujete expozíciu, ale tiež určuje , ako sú pohybujúce sa objekty vykreslené. Matthew varuje, že ak sa použijú vysoké rýchlostí uzávierky pre časozberné sekvencie s pohybom aj bez pohybu, bude všetok pohyb zmrazený a každý záber bude mimoriadne ostrý, čo sa premietne do sekaného pohybu počas prehrávania vo forme videozáznamu. „Používanie nižšej rýchlosti uzávierky, aby boli pohybujúce sa objekty, ako sú vozidlá a ľudia, rozmazané, skutočne docieli úžasný efekt.“
Ako sa rozhodnúť pre správnu rýchlosť uzávierky? „Existuje niečo, čo sa nazýva 180-stupňové pravidlo uzávierky,“ vysvetľuje Matthew, „ktoré hovorí, že rýchlosť uzávierky videozáznamov by mala byť inverzná k dvojnásobku snímkovej frekvencie. Ak teda snímate s 25 sn./s, rýchlosť uzávierky by mala byť 1/50 s. Tak dostanete najkrajšie rozmazanie pohybu a zábery, ktoré sa najviac približujú kinematografickým. Týmto pravidlom sa riadim aj pri spomalenom zázname pri vyšších snímkových frekvenciách, teda napríklad používam rýchlosť uzávierky 1/200 s, keď snímam s frekvenciou 100 sn./s.“
Matthew dodržiava pravidlo 180-stupňovej uzávierky, aj keď sníma sekvenciu statických obrázkov s oveľa nižšou snímkovou frekvenciou na účely časozberných sekvencií s pohybom alebo bez pohybu. Ale len do určitého bodu. „Ak medzi zábermi máte štvorsekundový interval, čo je pri oblakoch pomerne bežné, potom by rýchlosť uzávierky bola dve sekundy. Keď sa interval predĺži, dokonca aj na niekoľko minút, vtedy sa pravidlom netreba zaoberať – ale určite odporúčam, aby ste vždy snímali s nižšími rýchlosťami uzávierky a zo statívu.“
Pri použití pomalšej uzávierky môže byť potrebné na ovládanie expozície použiť iné nástroje, preto Matthew používa ND filter na zníženie množstva svetla vstupujúceho do objektívu. „Ak snímate cez deň, budete potrebovať skutočne silný ND filter na objektíve, aby ste dosiahli dobrú expozíciu pri pomalšej uzávierke,“ hovorí.
Teraz, keď máte k dispozícii všetky nástroje na zachytenie času a pohybu novým kreatívnym spôsobom, prečo sa pri najbližšom fotografovaní nepokúsiť o spomalený záznam alebo časozbernú sekvenciu s pohybom alebo bez pohybu?
Autor: Marcus Hawkins
*Adobe, Adobe Premiere a After Effects sú registrované ochranné známky alebo ochranné známky spoločnosti Adobe v Spojených štátoch a/alebo v iných krajinách.
Súvisiace produkty
-
Bezzrkadlové fotoaparáty
EOS R6
Bez ohľadu na to, čo a ako snímate, s fotoaparátom EOS R6 môžete svoju tvorivosť prejaviť tak, ako ste si to doteraz ani nevedeli predstaviť. -
Bezzrkadlové fotoaparáty
EOS RP
Malý a ľahký plnoformátový bezzrkadlový fotoaparát s intuitívnym ovládaním vhodný na cesty a každodenné fotografovanie. -
Objektívy RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Dokonalý objektív na každodenné používanie pre nadšených používateľov plnoformátových bezzrkadlových fotoaparátov. Objektív RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sa jednoducho používa, je ľahký a kompaktný a pripravený posunúť vaše fotografické schopnosti na vyššiu úroveň. -
Objektívy RF
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Dodajte svojej plnoformátovému bezzrkadlovému fotoaparátu profesionálny nádych s objektívom 24 – 70 mm so zoomom, ktorý sa môže pochváliť rýchlou clonou a 5-krokovou stabilizáciou obrazu. -
Objektívy pre digitálne zrkadlovky
EF 24-70mm f/4L IS USM
Kompaktný objektív série L so zoomom, clonou f/4 a stabilizátorom obrazu, ktorý sa skvelo hodí na cestovanie a všeobecné použitie.