Výzva pre objektív pri fotografovaní v uliciach

Zistite, ako sa darilo fotografovi Andresovi McNeillovi z Glasgowa, ktorý si na výpravu po svojom meste zobral so sebou len jeden fotoaparát – Canon EOS R8 – a jeden objektív – Canon RF 28mm F2,8 STM.
Svetelné stopy auta v skorom večernom svetle na ulici plnej vysokých budov. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2.8 STM.

Pri fotografovaní v uliciach sa môže stať čokoľvek. Úžasné momenty na fotografovanie sa môžu objaviť veľmi náhle a rovnako rýchlo aj zmiznúť. Pre fotografa je to dokonalá výzva. Musíte byť pripravení na všetko a mať výbavu, ktorá vám prinesie požadované výsledky.

Andres McNeill, ktorý býva v Glasgowe vo Veľkej Británii, si získal množstvo sledovateľov na sociálnych sieťach vďaka svojmu jedinečnému štýlu pouličnej fotografie, ktorej základom je ornamentálna historická architektúra jeho mesta. „Vždy ma bavilo sledovať ľudí,“ hovorí, takže keď sa v roku 2020 začal fotografovaním zaoberať serióznejšie, prirodzene to ťahalo na ulicu.

Andres rád blúdi po chodníkoch, kým nenájde skvelú kompozíciu, a potom čaká, kým sa objaví správna osoba – posledný, ale podstatný prvok, ktorý dotvorí daný záber.

Podobne ako mnohí súčasní pouliční fotografi, ani Andres sa necíti spútaný klasickou pevnou ohniskovou vzdialenosťou 35 mm, ktorá bola obľúbená v časoch vzniku tohto žánru, a namiesto toho experimentuje s tým, čo práve vyhovuje aktuálnemu subjektu. Zvyčajne vyrazí do ulíc so svojím fotoaparátom Canon EOS R5 alebo EOS R6 a upevňovacím adaptérom Canon EF-EOS R pre svoje objektívy EF.

Aby zistil, či je možné napodobniť jeho charakteristický štýl s minimalistickou výbavou, rozhodol sa skombinovať plnoformátový bezzrkadlový fotoaparát Canon EOS R8 s jediným širokouhlým objektívom s pevným ohniskom – superkompaktným modelom Canon RF 28mm F2.8 STM. A teraz zistíme, či sa to s týmto vybavením podarilo.

Zapadnúť do prostredia

Ruka, ktorá drží objektív Canon RF 28 mm F2,8 STM nad taškou s príslušenstvom fotoaparátu.

Ľahký objektív Canon RF 28 mm F2.8 STM má všestrannú ohniskovú vzdialenosť a rýchlu maximálnu clonu. Andres zistil, že spárovanie takého kompaktného objektívu s modelom EOS R8 mu poskytlo viac príležitostí na kreativitu.

Fotograf Andres McNeill sa krčí, aby pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM na dláždenej ulici pokrytej machom vytvoril snímku.

Andres zachytil obrázky, ktoré by mu inak unikli, pretože jeho objekty si ho mohli všimnúť a začať sa správať inak.

Najlepšie objektívy pre pouličnú fotografiu sú tie, ktoré vám zabezpečia obratnosť, vďaka ktorej sa môžete svižne prispôsobiť rýchlej akcii – a kľúčovou vlastnosťou modelu Canon RF 28mm F2.8 STM je jeho tenká konštrukcia.

S hmotnosťou iba 120 g je model RF 28mm F2.8 STM ľahký v porovnaní s transfokačnými objektívmi alebo rýchlejšími objektívmi s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, čo je ideálne pri rýchlych presunoch po meste, ako je Glasgow. „Je neskutočne malý,“ hovorí Andres. „Jeho veľkosť v kombinácii s fotoaparátom Canon EOS R8 je priam neuveriteľná. Mal som pocit, že som takmer neviditeľný.“

Pre Andresa, ktorý meria viac ako 183 cm, je schopnosť splynúť s okolím veľkou výhodou. „Môžete byť naozaj blízko k akcii, a stále zaznamenať autentické momenty – určite som bol menej nápadný, ako keby som mal so sebou svoje obvyklé vybavenie.“

Širšia perspektíva

Rušná ulica, ktorá je zaplnená zamestnancami kancelárií a turistami počas slnečného dňa. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM.

Pri snímaní pomocou objektívu Canon RF 28mm F2.8 STM sa mohol Andres dostať bližšie k svojim objektom a stále ukázať širšie prostredie. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/1250 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Postava zachytená v slnečnom svetle medzi dvoma vysokými budovami vrhá na chodník dlhý tieň. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM.

Vyraziť s fotoaparátom len tak do ulíc môže vyvolať obavy, no s minimálnym vybavením ľahšie splyniete s okolím. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/800 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Andres na fotografovanie zostal v centre Glasgowa, „pretože všetko sa deje tam,“ hovorí. „Máte tu rôznorodú zmes ľudí, preto je to najlepšie miesto, kam ísť fotiť.“

Širokouhlá ohnisková vzdialenosť 28 mm bola pre Andresa novou skúsenosťou, vďaka ktorej mohol využiť príležitosť vniesť do kompozície viac architektúry. „Dokázal som sa dostať naozaj blízko k ľuďom vďaka malej veľkosti fotoaparátu a objektívu, ale súčasne som vedel zachytiť aj šírku okolitých budov,“ vysvetľuje.

Andres zaznamenal rôzne fotografie, na ktorých sa ľudia prechádzajú medzi architektonickými skvostmi, v ohraničených oblastiach so svetlom, vrhajúc dlhé tiene. „Tiež som urobil pár záberov s dlhšou expozíciou s prechádzajúcimi autami, ktoré vytvárali stopy pohybu,“ dodáva.

Rýchla clona na snímanie pri slabom osvetlení

Osoba, ktorá v noci kráča popred divadlo je osvetlená svetlami vychádzajúcimi z budovy. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM.

Najlepšia rada, ktoré Andres dostal je prestať hľadať fotografie a začať hľadať príbehy. „Postavte sa k tomu akoby ste točili film,“ navrhuje. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/100 s, f/2,8 a ISO 400. © Andres McNeill

Škótsko nie je všeobecne známe slnečným počasím, preto je pre Andresa mimoriadne dôležité mať objektív, ktorý si poradí s ponurými a zamračenými scénami.

„Môj obľúbený čas na snímanie je „modrá hodinka“ – ale dostatočne dlho po západe slnka, aby to vyzeralo ako v noci,“ hovorí. „Clona f/2,8 bola pre tieto situácie optimálna. Nemusel som príliš zvyšovať citlivosť ISO, aby som dosiahol dostatočne presvetlený obraz. Pri hodnote f/2.8 sa môžete spoľahnúť, že trochu nižšie rýchlosti uzávierky vám prinesú skutočne ostré fotografie.“

Na dosiahnutie požadovaného vizuálu čerpá Andres inšpiráciu z kinematografie, pričom využíva výrazné modro-fialovo-tyrkysové tóny prítomné vo filme Moonlight z roku 2016 ako príklad farebnej palety, ktorú obľubuje vo svojich záberoch.

Osoba, ktorá je osvetlená svetielkami na prízemí viacpodlažného parku. Francúzske okná odhaľujú schodisko, ktoré sa tiahne od vrchu budovy. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM.

Andres často fotí v noci a hľadá mestské scenérie, kde využíva dostupné svetlo pre zaujímavé kompozície. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/100 s, f/2,8 a ISO 800. © Andres McNeill

Postava v tieni na konci dlhého, grafitmi pokrytého podchodu. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM.

Podľa Andresa existujú dva typy pouličných fotografov: poľovníci a rybári. Andres sa prikláňa k tomu druhému. „Zvyčajne počkám, kým sa jednotlivé črty odhalia samé,“ hovorí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/160 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Pri nočnom snímaní Andres využíva na vylepšenie svojich záberov dostupné svetlo z okien kancelárií a reklám na rýchle občerstvenie. Po zotmení naňho mimoriadne zapôsobil efekt bokeh, ktorý produkuje objektív Canon RF 28mm F2.8 STM.

„Čím väčší počet lamiel clony, tým je efekt bokeh hladší a vyzerá dokonalejšie a kruhovejšie,“ hovorí. „To bolo dôležité, pretože v pozadí som mal pouličné svetlá aj svetlá vozidiel. Takto príjemný efekt bokeh skutočne dodal záberom niečo navyše.“

Okrem snímania statických záberov sníma Andres aj videá. RF 28mm F2.8 STM je ideálny objektív pre tvorcov obsahu, ktorí pracujú s pohybom, a na vytváranie filmov, pretože jeho korekcia dýchania pri zaostrovaní poskytuje konzistentné kompozície pri prepínaní medzi rôznymi ohniskovými bodmi.

Dokonalá voľba pre fotografovanie v uliciach

Muž, ktorý drží fotoaparát a objektív s pevným ohniskom Canon priloženým pri oku, aby zachytil fotografiu.

„Keď začínate, myslíte si: ‚Ó, musím zmeniť rýchlosť uzávierky'," hovorí Andres. „Teraz je to už automatické. Už na tlačidlá svojho fotoaparátu ani nemyslím.“

Osoba schovaná v tieni medzi dvoma vysokými budovami sediaca na ulici sa počas slnečného dňa pozerá do telefónu. Nasnímal Andres McNeill pomocou objektívu Canon RF 28 mm F2,8 STM.

Andres sa rád hrá s elektronickou uzávierkou 40 sn./s modelu Canon EOS R8, čo znamená, že počas upravovania fotografií mal široké možnosti. „Nemohol som uveriť, koľko snímok môžem zachytiť,“ hovorí nadšene. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení 1/400 s, f/4 a ISO 100. © Andres McNeill

Počas tohto snímania Andres použil prvýkrát model Canon EOS R8 a zistil, že je to skvelý fotoaparát na fotografovanie v uliciach. Ocenil najmä inteligentné automatické zaostrovanie, ktoré mu umožnilo udržať objekty správne zaostrené. „Niekedy mi to pripadalo, ako keby som trochu podvádzal. Je to skoro, ako keby som si len pomyslel, čo chcem urobiť, a ono sa to udialo.“

Úspešná snímka pouličnej fotografie rozpráva príbeh v jednom zábere. Andres si spomína na jeden obzvlášť silný príklad tohto pravidla – muža sediaceho na osvetlenom mieste, ktorý si na chvíľu oddýchol (vpravo hore). Vďaka svojej nenápadnej výbave mohol Andres snímať, zatiaľ čo tento muž nerušene pokračoval vo svojej chvíli pokoja. Pre jeho subjekt to bol pravdepodobne len ďalší obyčajný deň, no z Andresovho pohľadu sa z toho stalo niečo čarovné.

„Moja jediná rada pre pouličných fotografov je ísť von a usilovne pracovať,“ vyzýva Andres. „Mohol by som menovať potrebné techniky, ale základnou podstatou je naučiť oko, aby videlo tie momenty, ktoré hľadáte. A to z vás urobí lepšieho pouličného fotografa.“

Rachel Segal Hamilton

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Tipy na fotografovanie v uliciach

Základná rada na snímanie úžasných záberov architektúry v uliciach.

Tipy na fotografovanie architektúry

Spoznajte techniky a postrehy profesionála pri fotografovaní architektúry.

Rady pri fotení pouličných portrétov

Najlepšie rady pri fotení výnimočných pouličných portrétov od fotografa Juliana Lova.

Objavte abstraktné fotografovanie v uliciach

Vytvárajte úžasné umenie z každodenných vecí s týmito jednoduchými technikami pre surreálne mestské snímky.