ČASOZBERNÁ FOTOGRAFIA
Zachytenie pohybu v časozbernom videozázname
Spoľahlivé techniky na snímanie časozberných sekvencií, časozberných sekvencií s pohybom, a spomaleného videozáznamu.
TECHNIKY NAKRÚCANIA
Vytváranie videa s fázovou animáciou je zábavný projekt s fotoaparátom, ktorý si užije celá rodina. Vyhotovením série statických záberov objektu a malinkým posunutím objektu medzi jednotlivými zábermi môžete vytvoriť sekvenciu obrázkov, ktoré sa dajú prehrať ako film a vytvoria ilúziu, že sa objekt hýbe.
Nastavenie fotoaparátu EOS tak, aby ste dosiahli najlepšie výsledky, je jednoduché. Reálne zručnosti sa prejavia vo chvíli, keď budete do neživého objektu vdychovať život a dodávať mu charakter.
Profesionálny animátor Ed Jackson tu ponúka tipy na prvé kroky pri fázovej animácii. Odkedy Ed získal titul vo fázovej animácii, pracoval pre mnohých klientov v odvetví – vrátane štúdia Aardman Animations, kde sa zapájal do tvorby animovaného televízneho seriálu Veselá farma, filmu Nicka Parka Pračlovek a Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon.
Ed ukazuje, aké jednoduché je začať fázovú animáciu s jednoduchými pomôckami: Canon EOS 250D, niekoľko svetiel a kopček plastelíny.
Doma okolo seba máte plno objektov, ktoré vám na tento projekt výborne poslúžia. Mohli by ste napríklad ukázať stavebnicové kocky, ktoré sa menia na stavbu, balík cukríkov, ktorý sa rozbaľuje, alebo autíčka pretekajúce sa po kuchynskej linke. Ed však navrhuje začať niečím jednoduchým, ako to urobil on vo videu s pohybujúcou sa loptou.
„Plastelína alebo modurit sú moje obľúbené materiály, pretože sa s nimi ľahko manipuluje. V krátkom filme, ktorý som vytvoril, som jednoducho nafilmoval loptu zhora, pričom som ju posúval po stole a menil jej tvar, aby som vytvoril ilúziu, že sa odráža.
„Moja rada je nenechať sa na úvod uniesť a nepúšťať sa do ničoho príliš zložitého. Zvoľte prázdne pozadie a sústreďujte sa len na animáciu. Ak máte príbeh, vyjadrite ho krátko a jednoducho. Najprv si vyskúšajte malý projekt, na ktorom si všetko vyskúšate, a až potom sa pustite do niečoho veľmi dlhého.“
Štandardný pomer strán pre filmy je 16 : 9, ale fotoaparát je predvolene nastavený na zaznamenávanie fotografií s pomerom strán 3 : 2. Pred začiatkom snímania teda zmeňte pomer strán v hlavnej ponuke, aby ste mali istotu, že váš animovaný film sa bude zobrazovať v „širokouhlom“ formáte. Je možné, že fotoaparát EOS budete musieť nastaviť do režimu živého náhľadu Live View, aby sa vám táto možnosť zobrazila.
Ed odporúča nastaviť zaostrenie, expozíciu a vyváženie bielej manuálne. Tým dosiahnete, že nastavenia sa nebudú meniť a každý rám konečného filmu bude pôsobiť jednotne. Väčšiu jednotnosť získate aj používaním umelého osvetlenia.
„Môžete snímať vonku alebo blízko okna, je však zrejmé, že prirodzené svetlo sa neustále mení. Pri práci v tmavej miestnosti s niekoľkými stolovými lampami máte väčšiu kontrolu, ale aj v tom prípade sa môžu napokon v konečnom filme objaviť určité záblesky, ako to vidíte v mojom príklade. Dopĺňa to celkový efekt.“
Umiestnením fotoaparátu na statív zaistíte, že celkové orámovanie sa medzi snímkami nezmení a každý vyhotovený obraz bude ostrý. S fotoaparátom EOS s displejom typu vari-angle je jednoduché orámovať záber, aj keď snímate z nezvyčajného uhla. „Ubezpečte sa, že všetko je pevne uchytené, pretože nechcete, aby sa fotoaparát pri práci pohol,“ zdôrazňuje Ed.
Používanie statívu vám dáva viac slobody, aj pokiaľ ide o nastavovanie expozície. Citlivosť ISO ponechajte na nízkej hodnote, napríklad ISO 200, aby obrázok nebol zrnitý. Vyhotovte skúšobné zábery s rôznymi nastaveniami clony a pozrite sa, ktorý zo vzhľadov sa vám páči viac. Potom prispôsobte rýchlosť uzávierky tak, aby bol obrázok dostatočne jasný.
Profesionálni animátori používajú na ovládanie fotoaparátu, snímanie a prezeranie sekvencií, programovanie efektov osvetlenia a podobne pokročilý softvér, ako napríklad Dragonframe. Keď však začínate, môžete to poňať jednoducho a každý záber zhotoviť ručne.
Namiesto tlačidla uzávierky použite na zhotovenie fotografie diaľkové ovládanie spúšte. Tým zabezpečíte, že počas vašej sekvencie fotoaparátom nechtiac nepohnete. Ak je vo fotoaparáte povolené rozhranie Wi-Fi, môžete na nasnímanie jednotlivých snímok a prehrávanie obrázkov použiť aj aplikáciu Canon Camera Connect, pričom sa fotoaparátu nemusíte vôbec dotýkať.
Čas trvania vášho animovaného projektu bude závisieť od toho, koľko fotografií zhotovíte, a od snímkovej frekvencie filmu. Ak sa napríklad sekvencia bude prehrávať pri snímkovej frekvencii 25 sn./s, znamená to, že budete potrebovať vyhotoviť 25 fotografií na každú sekundu videa. Môžete tiež snímať pri frekvencii 24 sn./s a dosiahnete o niečo filmovejší vzhľad.
Veľkosť posunu objektu na každej snímke bude závisieť od snímkovej frekvencie. „Ak napríklad snímate pri frekvencii 25 sn./s, prírastok posunu musí byť relatívne malý, aby ste dosiahli jemnejší animovaný pohyb. Inak sa všetko bude hýbať príliš rýchlo,“ vysvetľuje Ed. „Pri 12 snímkach za sekundu však môžu byť prírastky posunu väčšie a pri zmene polohy objektu môžete byť odvážnejší. V konečnom dôsledku to závisí od toho, čo sa na snímke deje a aký pohyb chcete ukázať.“
Ak jednotlivé fotografie pre svoj film vyhotovujete bez používania ďalších aplikácií alebo softvéru, budete ich musieť kompilovať do videa. Ed dlhodobo používa Adobe Premiere Pro, môžete však vyskúšať akýkoľvek základný softvér na úpravu videa. Jednoducho importujte jednotlivé fotografie do časovej línie, podľa želania pridajte hudbu a potom výsledok exportujte ako film vo formáte MP4, MOV alebo podobnom zdieľateľnom videosúbore.
Existuje množstvo jednoduchých aplikácií pre mobilné zariadenia a počítače, ktoré dokážu proces automatizovať, umožnia vám prezrieť si animáciu počas práce a takisto spracujú fotografie do konečnej filmovej podoby. Ed navrhuje aplikáciu s názvom Stop Motion Studio.
Fázová animácia patrí technicky medzi najjednoduchšie formy videa, ktoré sa dajú vytvoriť. Nepotrebujete žiadne veľké vybavenie ani priestor – hoci potrebujete preveľa trpezlivosti. Môžete použiť akýkoľvek fotoaparát EOS, nastaviť ho na manuálnu obsluhu a začať ešte dnes.
Keď sa oboznámite so základnými princípmi, môžete sa začať hrať s novými technikami a začať si vytvárať vlastný štýl. „V televíznych seriáloch ako Veselá farma zvyčajne figúrky posúvame 12-krát na každú sekundu snímky,“ hovorí Ed. „Z každej pozície vyhotovíme dva obrázky, aby sme mali správny počet rámov potrebných na prehrávanie. Vyhotovenie dvoch snímok medzi jednotlivými pohybmi šetrí čas a spomaľuje animáciu pri jej prehrávaní, čím vzniká dojem podobnejší kreslenému filmu. Keď však snímame film, figúrky zvyčajne posúvame za každou z 24 alebo 25 snímok, pretože tak vzniká realistickejší pocit.“
Netreba sa báť a treba to skúšať, nabáda Ed. „Buďte kreatívni, učte sa z vlastných chýb a zabávajte sa pri tom.“
Autor: Marcus Hawkins
„Nechajte sa inšpirovať“ je pre vás najdôležitejším zdrojom užitočných rád pri tvorbe fotografií, návodov pre kupujúcich a výstižných rozhovorov – všetko, čo potrebujete vedieť pri hľadaní toho najlepšieho fotoaparátu či tlačiarne, aby ste mohli vdýchnuť život svojmu najbližšiemu tvorivému nápadu.
Späť na všetky tipy a technikyČASOZBERNÁ FOTOGRAFIA
Spoľahlivé techniky na snímanie časozberných sekvencií, časozberných sekvencií s pohybom a spomaleného videozáznamu.
ČASOZBERNÁ FOTOGRAFIA
Objavujte svet časozberných filmov s fotoaparátom EOS v pohodlí svojho domova.
ČASOZBERNÉ SEKVENCIE
Premeňte časozberné snímanie na jeden obrázok vďaka tomuto videu s návodom, ako naskladať sériu obrázkov.