Mladá britská fotografka Dani Connorová si počas pandémie Covid-19 vytvorila profesionálnu povesť po tom, ako sa ocitla „uväznená“ vo švédskom Laponsku. Dani dobrovoľne pomáhala v prírodnej rezervácii v tejto provincii, keď sa väčšina sveta zavrela pod vplyvom lockdownu. Získaný čas využila vo svoj prospech na zblíženie sa s divokou prírodou – konkrétne s malou skupinou veveríc.
„Videla som v tom veľmi dobrú príležitosť na začatie svojej kariéry,“ hovorí. „Povedala som si, že tomu dám šesť mesiacov, a ak sa nikam neposuniem, vrátim sa k svojej práci v Prírodopisnom múzeu v Londýne.“ Po pol roku úsilia si Dani získala 60 000 ľudí, ktorí ju sledovali na Instagrame, YouTube a Twitteri. V službe Patreon si získala aj finančnú pomoc od predplatiteľov, ktorí chcú podporovať jej prácu.
Požiadali sme Dani, aby sa podelila o svoje najlepšie rady so študentom fotografie Jontym Clarkom, ktorý sa veľmi rád dozvedal viac o fotografovaní zvierat vo voľnej prírode. Poskytli sme Jontymu fotoaparát Canon EOS R7, ktorým Dani snímala divokú prírodu v Španielsku. Vyslali sme ich do fotografickej skrýše, ktorá zaručovala, že zachytia viacero rýchlo letiacich dravých vtákov.
Tu je výber najlepších záberov, ktoré Dani a Jonty vytvorili, spolu s radou, ktorú Dani poskytla Jontymu.
Rady pre mladých fotografov divokej prírody: jeden deň fotografovania s profesionálkou Dani Connorovou
Tip 1: Ponorte sa do prostredia svojho objektu
Snímanie v skrýši znamená, že dokážete kontrolovať svoje prostredie. Jedlo umiestnite na predmety pred skrýšou a to potom priláka vtáky do rozsahu, z ktorého ich môžete fotografovať. Ich aktivita je takmer garantovaná, vďaka čomu je tento typ lokality jasnou voľbou pre jednodňový fotografický výlet.
Keď Dani žila vo Švédsku, strávila na začiatku svojej kariéry v skrýšach veľa času. Výhody, ktoré prinášajú, oceňuje dodnes. „Snímanie v skrýšach znamená, že musíte rozvíjať svoju kreativitu, a hľadať nové spôsoby, ako by vaše fotografie mohli vyniknúť medzi fotografiami ostatných z toho istého miesta. Je to skvelý spôsob, ako si trénovať techniku a ako snímať vo dvojici,“ hovorí.
Jonty mal doteraz skúsenosti hlavne s prácou v štúdiách, kde fotografoval exotické domáce zvieratá ako súčasť univerzitného kurzu. Na tento deň rád spomína: „O správaní sokola som sa toho dozvedel veľa od Dani, ale aj vďaka niekoľkohodinovému pozorovaniu vtákov zo skrýše. Na konci snímania som dokázal predpovedať, kedy sa vyrútia z neďalekých stromov, čo mi poskytlo viac času na prípravu. Všetky štúdiové zábery sú veľmi pripravované. Bolo úžasné pozorovať správanie zvierat vo voľnej prírode. Keď sa mláďatá pred nami škriepili so starými sokolmi, poskytli nám úžasné príležitosti na získanie vzrušujúcich záberov.“
Tip 2: Investujte do všestranného fotoaparátu
Dani je v prvom rade fotografka, ale pozornosť potenciálnych klientov si získava prostredníctvom videí, ktoré nahráva na YouTube. Keď začínate v odvetví je dobré naučiť sa aj základné zručnosti v oblasti videa, aj keď len na propagáciu v sociálnych médiách. Na to si musíte vybrať tú správnu súpravu.
„Model Canon EOS R7 je vynikajúci všestranný fotoaparát pre tých, ktorí začínajú ako tvorcovia obsahu,“ odporúča Dani. „Medzi ostatnými modelmi vyniká stabilizáciou obrazu v tele (IBIS), ktorá je užitočná nielen pri snímaní rýchlo sa pohybujúcich objektov, ale aj pri vytvárania vlogov z voľnej prírody.“
Jonty sa rozhodol kombinovať Canon EOS R7 s objektívomCanon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM so zabudovaným optickým stabilizátorom obrazu, ktorý dopĺňa systém IBIS vo fotoaparáte. „Stabilizácia obrazu bola výrazne lepšia ako v mojom fotoaparáte Canon EOS 90D,“ vraví Jonty. „Fotoaparát bol jasným zlepšením vo všetkých oblastiach. Rýchlejší režim sériového snímania, väčší rozsah ISO, automatické vyrovnávanie – bol to úžasný fotoaparát a určite by mi poskytol všetko, čo potrebujem na to, aby som sa mohol vydať na cestu k profesionálnej kariére na plný úväzok.“
Prečítajte si nášho sprievodcu najlepšími objektívmi na fotografovanie divokej prírody a zistite viac o možnostiach objektívov, ktoré vám pomôžu vytvoriť úžasné snímky voľne žijúcich zvierat a vtákov.
Tip 3: Zaostrenie na oči snímanej osoby
Funkciu automatického zaostrenia s detekciou očí fotoaparát Canon EOS R7 zdedil od iných profesionálnych fotoaparátov, ako sú Canon EOS R5 a EOS R6, vďaka čomu s istotou zaostríte na rýchlo sa pohybujúce objekty. „Milujem režim detekcie očí zvierat v mojom fotoaparáte EOS R5, pretože nielenže nepretržite sleduje moje objekty pri pohybe, ale tiež automaticky zaostruje na oči, čo mi uľahčuje prácu. EOS R7 ponúka aj detekciu očí zvierat, čo je skutočne užitočné pre tých, ktorí s fotografovaním vtákov a divokej prírody iba začínajú,“ hovorí Dani.
Aplikácia Canon Photo Companion je užitočným nástrojom na zvládnutie funkcií fotoaparátu pomocou špeciálnych cvičení, návodov a rád pre váš model fotoaparátu a úroveň zručností. „Prispôsobil som si tlačidlá na fotoaparáte EOS R7,“ hovorí Jonty, ktorý sa s novým fotoaparátom naučil pracovať veľmi rýchlo. „Nastavil som tlačidlo pamäte expozície na výber zaostrenie na zvieratá, a stlačenie tlačidla uzávierky do polovice na výber zamerania sa na oko. Keď už som zažil tieto funkcie v akcii, neviem si fotografovanie divokej prírody bez nich predstaviť.“
Okrem týchto výhod poskytuje výhody priamo aj snímač APS-C, ktorý je napríklad vo fotoaparáte Canon EOS R7. „Kamery so snímačom APS-C vám umožňujú priblížiť sa k objektu,“ hovorí Dani. „Fotografovala som s fotoaparátom Canon EOS R5 pomocou objektívu Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM a konvertora Canon Extender EF 1.4X III, vďaka čomu som získala ekvivalentnú ohniskovú vzdialenosť 420 mm. Jontyho maximálny rozsah 150 mm bol však vďaka crop faktoru 1,6x rozšírený na 240 mm. Tým sa dostal dostatočne blízko k objektu, aby získal úžasné výsledky zo skrýše. Je to tiež naozaj skvelá voľba na prechádzku po meste alebo v miestnom parku, keď sa chcete priblížiť k vášmu objektu.“
Tip 4: Nikdy nezmeškáte záber so sériovým snímaním v režime RAW
Dani a Jonty pri fotografovaní sokolov zo skrýše experimentovali so sériovým snímaním v režime RAW. Fotoaparát Canon EOS R7 umožňuje zachytiť pri použití mechanickej uzávierky 15 snímok za sekundu a 30 snímok za sekundu pri použití elektronickej uzávierky, čo je rovnaký počet snímok za sekundu, ako má videozáznam. „Je to neuveriteľne rýchle a mimoriadne dobré na snímanie vtákov počas letu, pričom si môžete vybrať tú najlepšiu fotografiu zo sekvencie,“ hovorí Dani.
V tomto režime je možné aktivovať aj predbežné snímanie, ktoré zachytí pol sekundy pred stlačením uzávierky a uloží snímky ako jednotlivé súbory RAW. „Táto funkcia je taká vynikajúca, pretože mi umožnila vrátiť sa späť v čase. Sokoly sa správali nepredvídateľne, ale táto funkcia mi poskytla oveľa viac času, aby som zareagoval a vytvoril záber,“ hovorí Jonty.
Tip 5: Pripravte si vlastné príležitosti
„Mojou najväčšou radou pre Jontyho a každého, kto sa snaží uspieť ako fotograf divokej prírody, je pripraviť si príležitosti. Ide o veľmi nasýtený trh, ale stále je možné vyniknúť,“ hovorí Dani. Odporučila Jontymu, aby sledoval iných profesionálnych fotografov pri práci. Stačí začať jednoduchou otázkou: „Môžem vás sledovať jeden deň pri práci, aby som videl, čo robíte?“ Druhou radou bolo, aby nezabúdal na dôležitosť prejaviť pri propagácii na internete svoju osobnosť.
„Ľudia ma nesledujú, pretože fotografujem. Nesledujú ma ani preto, že chcú vidieť divokú prírodu,“ pokračuje Dani. „Od fotografov divokej prírody sa očakáva, že budú snímať dobré fotografie, ale svoje publikom som si získala tým, že ľudia chceli počuť, čo vravím. Vo videách na YouTube sa vždy predstavujem, pretože viem, že len čo ľudia uvidia osobnosť, zaujímajú sa viac aj o môj obsah.“
„Bolo veľmi užitočné dozvedieť sa od Dani viac o marketingovej stránke fotografie,“ hovorí Jonty. „Je pomerne znepokojujúce vidieť portfóliá skúsených fotografov, ktorí celé desaťročia zdokonaľovali svoje umenie. Vidieť však, čo Dani dosiahla za krátky čas zameraním sa na veverice a využívaním sily sociálnych médií je skutočne inšpirujúce.“
Jonty tento deň videl takto: „S pomocou Dani a fotoaparátu, ktorý mi umožnil ľahko izolovať objekty, som sa rýchlo naučil prispôsobiť sa rýchlejšiemu prostrediu.“
Jonty sa cítil plný inšpirácie. Vytvoril aj množstvo pôsobivých záberov, ktoré si pridal do svojho portfólia. Veľa sa toho naučila aj Dani, hlavne o tom, ako naplno využiť výbavu, ktorú práve máte: „Mám pocit, že som sa dnes od Jontyho naučila veľa,“ uzatvára. „Či už sa učím alebo vyučujem niekoho iného, vždy prebieha prenos informácií.“
Napísal Matthew Bowen