Zachytenie pohybu s dlhými expozíciami: tipy od víťaza Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, víťaz „Light in the Dark“ (svetlo v tme) výzvy Redline Challenge 2021 vysvetľuje, ako zvýšiť dynamiku záberov krajiny zachytením krásnych svetelných stôp.
Svetelné stopy vozidiel prechádzajúce zakriveným mostom vo večernom svetle. Hustá hmla takmer ako oblak obklopuje podpery mosta a zem pod ním.

Turistický sprievodca cez deň, fotograf svetelných stôp v noci, Piotr Skrzypiec využíva svoje poznatky o krásnych miestach a technikách s dlhou expozíciou na vytváranie úžasnej krajinnej fotografie v Slovinsku aj mimo neho. Preto neprekvapuje, že sa stal víťazom prvého ročníka výzvy Canon Redline Challenge.

Fotografická súťaž, ktorej cieľom je posunúť a predstaviť zručnosti amatérskych fotografov krátkym „light in the dark“ ("svetlom v tme"). Tri z Piotrových záberov sa dostali do finálneho užšieho výberu porotcov a jeho atmosférický záber na viadukt zahalený v hmle bol zvolený za celkového víťaza.

Piotr použil dlhšiu expozíciu na premenu ostrých svetlometov prechádzajúcich vozidiel na vlnité farebné pruhy. Dlhá expozícia sa vzťahuje na snímanie s pomalými rýchlosťami uzávierky, ktoré sa môžu pohybovať od sekúnd po hodiny a výsledkom je rozmazanie pohybujúcich sa objektov. Táto technika nevyžaduje špeciálny fotoaparát alebo objektív a výsledky vedia byť odvážne. Okrem rozmazania pohybu sú dlhé expozície vhodné aj na maximalizovanie svetla, ktoré preniká do fotoaparátu, aby mohla byť znížená citlivosť ISO, čím sa zlepší kvalita obrazu.

Na tomto mieste sa Piotr vracia na miesta svojich ďalších záberov a predstavuje svoje tipy na to, ako zachytiť podobné fotografie so svetelnými stopami.

1. Nesnímajte v noci

Svetelné stopy v noci na ceste, ktorá sa vinie hore zasneženým lesným kopcom v ústrety skupinke bielych budov so sivými strechami.

Piotr hovorí, že fotografovanie svetelných stôp je relatívne jednoduché. „Potrebujete iba štandardné vybavenie fotoaparátu, statív a dobrú polohu,“ hovorí. „Nie je zložité zachytiť tento typ záberu a výsledok, ktorý uvidíte na displeji LCD, je vždy fantastický. Niekedy tieto zábery nemusíte ani upravovať, pretože vyzerajú skvelé také, aké sú.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 16-35 mm f/2.8L USM (ktorého nástupcom je Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM) pri nastavení 18 mm, 25 s, f/11 a ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Súmrak je oveľa lepší čas na fotografovanie svetelných stôp ako hlboká noc, pretože obloha je síce tmavá, ale stále obsahuje dostatok farieb, aby bola scéna zaujímavá. Ak je čierna a jednotvárna, záber sa môže zdať „pochmúrny“, takže začnite snímať, keď je dostatok okolitého svetla na zachytenie budov, kopcov a iných častí scenérie. „Všetko je to asi o 20 minútach na konci „modrej hodiny“,“ hovorí Piotr. „Stačí trochu neskôr a tiene budú príliš tmavé a svetlá príliš jasné na vytvorenie vyváženého záberu.“

2. Urobte si prieskum

Svetelné stopy na ceste v tvare srdca so zlatými a červenými svetlami zo svetlometov a koncových svetiel.

Premávka je základnou zložkou, avšak buďte pripravení zaobstarať si svoju vlastnú. „Keď ste na diaľnici, je zrejmé, že tam budú pravidelne prechádzať vozidlá. To však nie je prípad tejto konkrétnej srdcovitej cesty. Keď som túto cestu fotil v roku 2014, čakal a modlil som sa dve hodiny, aby sa prišlo nejaké auto. Preto som pre tento záber požiadal manželku, aby jazdila naše auto po tejto ceste!“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM (ktorého nástupcom je Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM) pri nastavení 50 mm, 30 sekúnd, f/8 a ISO 800. © Piotr Skrzypiec

Môže to znieť ako samozrejmosť, ale uistite sa, že vami zvolená cesta je viditeľná v čase, keď ju chcete zachytiť. V zime scéna môže vyzerať ako sľubná, ale v lete môžu stromy blokovať najlepší výhľad.

„Vždy je dobré nájsť vyvýšené miesto, z ktorého budete môcť jasne vidieť cestu,“ hovorí Piotr. „Pred niekoľkými rokmi som sa vrátil na toto miesto uprostred leta. Aj keď ste mohli vďaka svetelným stopám v noci rozpoznať, že cesta má tvar srdca, bolo ťažké to vidieť jasne pre vinice. Odvtedy spravili mnoho vylepšení. Majú tam novú plošinu pre fotografov, ktorá má dostatok priestoru pre minimálne 10 statívov. A takisto sa okresali vinič, ktorý bol v popredí, takže je viditeľnejší krásny tvar cesty.“

3. Naplánujte si svoju kompozíciu

Svetelné stopy na kľukatej horskej ceste vo večernom svetle, jasne viditeľné do veľkej vzdialenosti.

Bezpečnosť je prioritou, pokiaľ ide o fotografovanie pri ceste v tme. „Oblečte si výstražnú vestu a používajte lampu, aby ste sa uistili, že ste viditeľný,“ upozorňuje Piotr. „Žiadne fotografovanie nestojí za zranenie, preto sa uistite, že ste stojan bezpečne umiestnili, najmä ak snímate z mosta alebo iného vyvýšeného miesta.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 16-35 mm f/2.8L USM pri nastavení 24 mm, 562 s, f/9 a ISO 200.

Aj keď si zábery zachytávate počas nástupu tmy, pripravte sa za denného svetla, aby ste mali dostatok času na prichystanie záberu. „Ak chcete zachytiť dobrý záber, musíte sa zamyslieť nad pozadím a popredím a ako tieto oblasti vyplníte,“ odporúča Piotr.

„Dobrým nápadom je aj predstaviť si stopu dopravy ako vodiacu líniu, ktorá vedie pohľad od popredia k pozadiu. Najlepšia príležitosť na to poskytujú, ak máte šťastie, cesty v tvare s, ktoré sa vinú cez scénu povedzme, ku kostolíku, k vrcholu hory alebo niečo rovnako dominantné.“

4. Dbajte na ostrosť záberov

Mladý chlapec používajúci fotoaparát Canon na statíve fotografujúci vinicu z vyvýšeného miesta.

Piotr vzal svojho syna Jureka na Dreisisebnerove fotografovanie na farme, kde vysvetlil význam používania statívu. Bez praktických skúseností môže fotografovanie z ruky s nižšou rýchlosťou uzávierky viesť k rozmazanému záberu. Používanie dvojsekundového časovača, ako to robí Piotr, zabráni otrasom fotoaparátu pri stlačení uzávierky, ale môžete použiť aj diaľkovú aktiváciu uzávierky, ako napríklad bezdrôtové diaľkové ovládanie Canon RC-6, diaľkovú spúšť Canon RS-60E3, bezdrôtové diaľkové ovládanie Canon BR-E1 alebo aplikáciu Canon Camera Connect.

Aby ste dosiahli, že pevné časti obrazu zostanú na výslednej snímke ostré, budete musieť fotoaparát pripevniť na statív a nedotknúť sa ho počas expozície. „Jednoducho používam dvojsekundový časovač fotoaparátu,“ prezrádza Piotr. „Takže len skontrolujem kompozíciu, stlačím tlačidlo a o dve sekundy neskôr sa spustí expozícia.“

Sortiment zrkadloviek bez zrkadladigitálnych zrkadloviek od spoločnosti Canon ponúka funkciu samospúšte. Piotr tiež používa funkciu uzamknutia zrkadla pri snímaní s digitálnymi zrkadlovkami, ktoré disponujú touto funkciou. Po aktivácii sa zrkadlo zablokuje v bočnej pozícii a oddiali sa začiatok expozície, čím sa zníži riziko akýchkoľvek vibrácií vnútri kamery, ktoré by viedli k strate ostrosti záberu. „S fotoaparátom bez zrkadiel však tento problém nemáte,“ hovorí Piotr, „keďže nemáte zrkadlo!“

5. Snímajte ešte dlhšie

Záber svetelných stôp na ceste v tvare srdca zblízka, so stavbou s červeným obložením a okolitým vinohradom jasne viditeľným.

„Na tejto konkrétnej ceste v tvare srdca potrebujete expozíciu s dĺžkou aspoň 30 sekúnd,“ hovorí Piotr. „A to preto, že 30 sekúnd je čas potrebný na to, aby ste ju prešli po dĺžke, za predpokladu, že nie ste pilotom F1! Keď robíte vlastné fotografie svetelných stôp, odmerajte si čas, ktorý trvá vozidlu cesta po vašej ceste a nastavte ho ako rýchlosť uzávierky. Potom nastavujte clonu a ISO, kým nedosiahnete správnu úroveň jasu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM pri nastavení 88 mm, 30 sekúnd, f/9 a ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Možnosť regulovať dĺžku expozície je nevyhnutná. Všetky fotoaparáty EOS, od Canon EOS 4000D po Canon EOS 5D Mark IV, umožňujú zaznamenávať s expozíciou, ktorá je dlhá až 30 sekúnd. Režim priority uzávierky (Tv) umožňuje nastaviť presný čas expozície (rýchlosť uzávierky), pričom fotoaparát automaticky upravuje clonu. Potom môžete nastaviť ISO podľa danej scény.

Snímanie v manuálnom režime (M) vám tiež umožňuje ovládať clonu, aby ste dosiahli dokonalú úroveň ostrosti. Na ďalšie prispôsobenie vašich nastavení je sortiment fotoaparátov s plnoformátovými bezzrkadlovými fotoaparátmi Canon, ako sú napríklad modely Canon EOS RP, vybavený aj režimom flexibilnej hodnoty priority (Fv). V podstate ide o plne automatický režim, ktorý umožňuje v ktoromkoľvek momente ovládať rýchlosť uzávierky, clonu a/alebo ISO.

Na expozície dlhšie ako 30 sekúnd je potrebné použiť režim dlhodobej expozície (Bulb). Niektoré fotoaparáty EOS majú na otočnom voliči režimov možnosť „B“, ale na iných je potrebné vybrať manuálny režim a prejsť nastaveniami rýchlosti uzávierky za 30-sekundové nastavenie.

6. Nastavenie expozície

Aj keď je zrejmé, že na zachytenie svetiel vozidla vo forme dlhých vinúcich sa svetelných stôp potrebujete relatívne dlhú expozíciu, presná dĺžka sa líši. Piotr vysvetľuje: „Všetko závisí od typu cesty a hustoty premávky. Zvyčajne na diaľnici nepotrebujete expozíciu 30 sekúnd, pretože sa tam nachádza veľa áut a veľa svetelných stôp. Ale máte aj tichšie miesta, kde bude len veľmi dlhá expozícia vhodná.

„Vždy sa snažím používať clonu f/8 alebo f/11. Zvyčajne nie je vhodné používať širší uhol ako f/8, pretože časti záberu nemusia byť ostré. Ak musíte zvýšiť ISO na hodnoty okolo ISO 800, je to v poriadku. Ak vytvoríte záber s miernym šumom, môžete na tom popracovať, keď upravujete fotografiu. Na najnovších fotoaparátoch, ako je napríklad Canon EOS R5, ktorý som dostal ako víťaz, citlivosť ISO 800 nepredstavuje absolútne žiadny problém a pri tomto nastavení nevidím žiadny šum.“ Rozsah citlivosti ISO pri modeloch EOS R5 je v rozmedzí od ISO 100-51, 200, takže ISO 800 je relatívne nízka citlivosť, ktorá poskytuje vynikajúcu kvalitu obrazu pri slabom osvetlení.

7. Vyberte správnu súpravu

Svetelné stopy na dvojprúdovej rýchlostnej ceste, červené v jednom smere, bielo zlaté v druhom, prechádzajúce cez holé zimné stromy pod snehom pokrytou horou v noci.

Bežným problémom sú prerušenia svetelných stôp, keď sa autá zastavili alebo neprešli po celej dĺžke cesty. „Môžete to napraviť použitím dlhšej expozície,“ radí Piotr. „Ak nie je 30 sekúnd dostatočne dlhý čas, prepnite do režimu dlhodobej expozície (Bulb) a použite diaľkovú aktiváciu uzávierky, aby uzávierka zostala otvorená tak dlho, ako potrebujete.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM pri nastavení 100 mm, 30 sekúnd, f/10 a ISO 100. © Piotr Skrzypiec

Na zachytenie záberov svetelných stopy na profesionálnej úrovni nemusíte používať objektív série L. Kompaktný a ľahký objektív, ako je Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM alebo RF 35 mm F1.8 Macro IS STM, sa bude ľahšie nosiť, pričom vám stále poskytne ostrý a detailný obraz.

„Na dosiahnutie ostrého obrazu budete zvyčajne používať pomerne malú clonu, takže nepotrebujete objektív s rýchlou maximálnou clonou, napríklad f/1,8 alebo f/2,8,“ vraví Piotr. „Vždy používam zoomové objektívy, pretože poskytujú viac možností na umiestnenie scény do záberu, ale výber objektívu v skutočnosti nie je taký dôležitý ako iné aspekty, napríklad používanie statívu a hustota premávky. Musí to byť len ostré, to je všetko!“

Takže tu to všetko máte. Snímanie svetelných stôp je skvelý spôsob, ako sa naučiť zmocniť expozície a ako používať fotografiu na zachytávanie niečoho neviditeľného voľným okom. Nevyžaduje veľa ani pokiaľ ide o vybavenie fotoaparátu, ale odmeny môžu byť bohaté, stačí sa spýtať Piotra!

Navštívte naše centrum Redline Challenge, kde uvidíte snímky, ktoré sa dostali do užšieho výberu, a získate ďalšie tipy a rady od profesionálov.

Autor: Marcus Hawkins

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Fotografie maľované svetlom

Namaľujte si svoje vlastné úchvatné obrázky pomocou svetelných zdrojov a dlhej expozície.

Fotografie snímajte na diaľku

Objavte výhody diaľkového snímania pre všetky druhy fotografovania.

Fotografovanie čiernobielych záberov s dlhou expozíciou

Zistite, ako Stephen McNally zachytáva mystické fotografie s dlhou expozíciou čiernobielo.

Zachytenie pohybu na fotografii

Zistite, ako zachytiť pohyb a navodiť na vašich snímkach dynamický dojem.