8 tipov, ako vyťažiť maximum z aktuálneho osvetlenia

Svetlo je najpodstatnejším prvkom každej fotografie, ktorú vytvoríme. Zistite, ako nájsť najlepšie svetlo – prirodzené či umelé, a aké nastavenie treba na jeho zachytenie.
Fotoaparát Canon EOS R6 sníma dieťa na pozadí západu slnka, ktoré v ruke drží balóny.

Ak sú svetelné podmienky v harmónii so scenériou alebo objektom pred vami, výsledky môžu byť okúzľujúce. Osvojením postupov, ako rozpoznať najlepší dostupný zdroj svetla, či už prirodzeného alebo umelého, získate obrovské výhody. A najlepšie na tom je, že na efektívne využitie svetla nepotrebujete žiadnu drahú osvetľovaciu súpravu. Všetko, čo potrebujete, je zmysel pre dobré svetlo. Keď sa začnete pozorne dívať, uvedomíte si, že je všade naokolo.

Tu je osem tipov na zvládnutie snímania pri aktuálnom osvetlení.

1. Využite čas dňa vo svoj prospech

Loď plaviaca sa v poludňajších hodinách na rieke Douro v Porte v Portugalsku. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Za bezoblačného počasia dopadajú poludňajšie slnečné lúče zhora nadol, dominujú v nich chladné tóny a na nábrežnej promenáde v Porte vytvárajú ostré tiene. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 44 mm, 1/125 s, f/10 a ISO 100.

Zapadajúce slnko nad riekou Douro v Porte v Portugalsku. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Keď sa blíži súmrak, vďaka malému uhlu dopadu pôsobí slnečné svetlo ako teplejšie, jemnejšie a atmosferickejšie. Takéto svetlo potláča detaily a zvýrazňuje okolie fascinujúcou súhrou ožiarených prvkov a tieňov. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 24 mm, 1/100 s, f/5 a ISO 640.

Zem sa neustále otáča, takže uhol dopadu a vlastnosti prirodzeného svetla sa neustále menia. Na poludnie dopadá svetlo pod slnečnou bezoblačnou oblohou priamo zhora nadol a je ostré, takže obraz sa bude vyznačovať silným kontrastom. Fotografi zvyčajne takéto svetlo neobľubujú, no môže byť nesmierne účelné, pokiaľ sa slnečný jas do fotografie zakomponuje ako súčasť scenérie.

Keď slnko klesne, svetlo musí prechádzať cez hrubšiu vrstvu zemskej atmosféry. Nižšie vlnové dĺžky z farebného spektra, ako napr. modrá a fialová, sa vplyvom častíc v atmosfére rozptýlia, takže farby pôsobia jemnejšie a teplejšie. Práve preto sú západy slnka a večerné svetlo žiarivo červené a žlté, a preto sa čas bezprostredne po východe slnka a tesne pred jeho západom označuje aj ako zlatá hodinka.

2. Využite naplno rôzne druhy počasia

Holé stromy zahalené modrou hmlou. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Oblaky a hmla zjemňujú a rozptyľujú prirodzené svetlo, čo fotografiám dodáva atmosferické akcenty. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/160 s, f/7,1 a ISO 250.

Muž stojí v lese počas mrazivého dňa a fotoaparát značky Canon má umiestnený na statíve.

Hmlisté svetlo zimného rána je ideálne na zachytávanie atmosferických záberov z vidieckych oblastí.

Poveternostné podmienky majú veľký vplyv na vlastnosti prirodzeného svetla. Počas zamračeného dňa oblaky rozptýlia slnečné svetlo a tiene budú menej výrazné. Podobne dokáže hmla a dážď zjemniť a ochladiť svetlo.

Významnú úlohu zohráva aj obdobie počas roka. Sčasti závisí aj od toho, v ktorej časti sveta sa nachádzate, ale vo všeobecnosti platí, že v zime je v dôsledku sklonu Zeme Slnko ďalej, takže uhol dopadu svetla je ostrý. Aj napriek tomu, že dni sú kratšie, máme k dispozícii viac smerovaného svetla, s ktorým sa dá pracovať. Na druhej strane počas leta slnko dosiahne na oblohe najvyšší bod, takže dopadá kolmejšie zhora nadol a okolo poludnia nie je veľmi vhodné pri fotografovaní.

„V zime môže byť o niečo náročnejšie vybrať tie správne nastavenia, najmä ak fotíte v snehu alebo pri zamračenej oblohe,“ vysvetľuje ambasádor spoločnosti Canon Sebastien Devaud. „Je vhodné expozíciu o niečo zvýšiť oproti automaticky nastaveným hodnotám, aby tak sneh či obloha vyzerali skôr biele než sivé. Čiernobiele zábery sú takisto skvelým prostriedkom na zdôraznenie dramatickej stránky tohto ročného obdobia, zatiaľ čo hmla, opar, nízka oblačnosť či voda dokážu zimným záberom dodať osobitú atmosféru.“

3. Využite dostupné svetlo na portréty

Tento portrét osvetlený zboku a nasnímaný pomocou fotoaparátu Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM zobrazuje osobu s kučeravými blond vlasmi, ktorá sa díva priamo na fotoaparát.

Umiestnenie predmetu k veľkému alebo strešnému oknu je ideálnym spôsobom, ako naplno využiť dostupné svetlo. Arkierové okno naľavo od fotoaparátu tu vytvára pôsobivý sklon dopadu tlmeného prirodzeného svetla. Môžete takisto skúsiť experimentovať a použiť záves alebo sieť, pomocou ktorých možno svetlo rozptýliť a docieliť požadovaný efekt. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM pri nastavení 1/200 s, f/2,8 a ISO 500.

Baletka stojaca na jednej nohe s natiahnutými ramenami osvetlená slnečnou žiarou, ktorá presvitá cez žalúzie pred ňou. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.2L USM.

Jasná slnečná žiara presvitajúca cez žalúzie tu prispieva k dramatickejšieho efektu a stáva sa kľúčovým prvkom fotografie. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.2L USM pri nastavení 1/1500 s, f/2 a ISO 200. © Javier Cortes – ambasádor spoločnosti Canon

Vo väčšine priestorov v interiéri existuje niekoľko zón nádherného prirodzeného svetla, ktoré môžete zachytiť. Napríklad okno zabezpečí v banke tlmené osvetlenie podobne ako softbox v štúdiu. Takže ak fotografujete ľudí v interiéri, požiadajte ich, aby sa presunuli bližšie k oknu a vypli umelé osvetlenie.

Na odrazenie svetla od vonkajšieho prostredia späť k objektu môžete použiť aj reflektor. Ako odrazová plocha môže poslúžiť aj jednoduchá pomôcka, ako je napr. veľký kus bieleho papiera alebo hliníková fólia. Takáto odrazová plocha vytvorí mäkké a prirodzené svetlo, ktorého uhol a smer môžete nastaviť rovnako ako pri použití blesku.

Dieťa v poli sa rukou opiera o drevený stĺp. Priame slnečné svetlo vrhá na jeho tvár ostré tiene. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Jednoduchý reflektor sa môže zísť pri snímaní portrétov počas slnečných dní. V tomto prípade priame slnečné svetlo vytvára ostré tiene. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM pri nastavení na 1/250 s, f/5,6 a ISO 100.

Dieťa v poli sa rukou opiera o drevený stĺp. Na zjemnenie svetla sa použil reflektor. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Pri tejto fotografii sa reflektor použil na odrazenie svetla do tieňov a zmiernenie kontrastu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM pri nastavení na 1/250 s, f/5,6 a ISO 100.

Vlastnosti svetla výrazne prispievajú k vašim portrétom v exteriéri. Jasné slnečné svetlo veľmi nesvedčí tváram, pretože vytvára tmavé tiene a spôsobuje, že modely žmúria. Zamračené dni sú ideálne, pretože tlmené svetlo zmierňuje tiene.

Keď svieti slnko a nemôžete čakať na mrak, skúste snímať portréty v tieni stromu alebo budovy. Svetlo tam bude jemnejšie a krásne osvetlí tváre. Prípadne by ste mohli vyskúšať regulovanie svetla pomocou reflektora, buď zatienením predmetu, odrazom svetla do tieňov, alebo použitím rozptyľovača. Ideálnym riešením je efektívny a cenovo dostupný reflektor 5 v 1. Farbu reflektora vyberajte podľa tónu pokožky modela či modelky.

Dieťa v poli sa rukou opiera o drevený stĺp. Na zatienenie jeho tváre sa použil reflektor. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM.

V tomto prípade sa na zatienenie tváre pred slnkom použil reflektor, vďaka čomu je výsledný efekt jemnejší. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM pri nastavení 1/250 s, f/5,6 a ISO 640.

Dieťa v poli sa rukou opiera o drevený stĺp. Na zjemnenie slnečného svetla sa použil rozptyľovač. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Na porovnanie: rozptyľovač z reflektora 5 v 1 zjemňuje slnečné svetlo, vďaka čomu vzniká vyváženejší portrét. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM pri nastavení na 1/250 s, f/5,6 a ISO 100.

4. Využite slabé svetlo vo svoj prospech

Osamelý strom na kopci – silueta na pozadí modrej oblohy pri súmraku. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Vstavaný systém stabilizácie obrazu (IBIS) vo fotoaparátoch série EOS R, ako napríklad EOS R6, vám umožňuje snímať zábery z ruky pri slabom svetle a rýchlostiach uzávierky v rozsahu niekoľkých sekúnd. Nasnímané fotoaparátom Canon Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 27 mm, 2 s, f/11 a ISO 100.

Keď slnko klesne za obzor, zvyšné prirodzené svetlo získa nádych studených modrých odtieňov súmraku. To je okamžik ako stvorený na to vyraziť s fotoaparátom von. Keďže úrovne svetla sú také slabé, potrebujete fotoaparát s dobrým výkonom pri slabom osvetlení. Fotoaparáty s veľkými snímačmi dokážu zachytiť viac slabnúceho prirodzeného svetla, najmä ak sa používajú v kombinácii s objektívom, ktorý má širokú maximálnu clonu.

Pri fotografovaní za súmraku bude možno potrebné znížiť rýchlosť uzávierky, aby snímačom fotoaparátu mohlo prechádzať viac svetla. Bezzrkadlové fotoaparáty spoločnosti Canon série EOS R System ponúkajú prelomový stabilizátor obrazu IBIS, vďaka ktorému môžete držať fotoaparát v ruke pri expozícii v trvaní jednej sekundy alebo dlhšie, pričom sa vôbec nemusíte obávať, že by pohnutie fotoaparátom vašu snímku znehodnotilo.

5. Vyberte si optimálne nastavenia so zreteľom na prostredie

Pohľad zblízka na objektív Canon 50mm pripojený k modelu Canon EOS R6.

Objektívy so širšou alebo „rýchlejšou“ clonou, ako napr. Canon RF 50mm F1.8 STM alebo RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, sú ideálne na fotografovanie pri slabom osvetlení.

Dotyková obrazovka fotoaparátu Canon EOS R6 s nastaveniami manuálneho režimu.

Pri snímaní fotografií pri prirodzenom svetle skúste použiť režim Manual (M) (Manuálny) s funkciou Auto ISO (Automatická ISO), aby ste mohli ovládať rýchlosť uzávierky aj clonu.

Ak dokážete nastaviť clonu a rýchlosť uzávierky, jedným z najlepších režimov expozície na snímanie v prirodzenom svetle je režim Manual (M) (Manuálny) s funkciou Auto ISO (automatické nastavenie ISO). V takom prípade fotoaparát zvolí najoptimálnejšiu hodnotu ISO pre dostupné svetlo. Vhodným štandardným nastavením expozície pri dennom svetle je rýchlosť uzávierky 1/200 s, clona f/8 a automatické nastavenie ISO. Vo večerných hodinách pri slabšom svetle otvorte clonu na f/2,8; respektíve čo najširšiu možnosť, aby sa úrovne ISO udržali nízke, čím docielite ostrejšie zábery bez rušivého šumu. V tomto prípade je objektív s rýchlou maximálnou clonou, ako napríklad RF 50mm F1.8 STM značky Canon, neoceniteľný.

Slabé svetlo často znamená snímanie s vysokou hodnotou ISO, čo môže viesť k zvýšenému šumu obrazu. Funkcia Autofocus môže byť tiež náročnejšia. Ak však používate fotoaparát s dobrým výkonom pri slabom osvetlení, ako napríklad EOS R6 alebo EOS R7 značky Canon, môžete dosiahnuť čisté výsledky aj s vysokými hodnotami ISO, napríklad 3 200 alebo viac. Okrem toho špičkový systém automatického zaostrovania funguje takmer v úplnej tme.

6. Nastavte vyváženie bielej podľa teploty farieb

Dotyková obrazovka na zadnej strane fotoaparátu značky Canon zobrazuje ružové kvety, pričom režim fotoaparátu je nastavený na možnosť Zamračené.

Nastavte vyváženie bielej podľa aktuálnych podmienok, aby boli farby verné.

Okrem vlastností prirodzeného svetla musíme myslieť aj na farbu. Tá sa v priebehu dňa mení. Ráno je pomerne teplá. Na poludnie sa ochladzuje a večer znova zohrieva. Tento jav meriame v stupňoch Kelvina. Rozdiel môže predstavovať zmenu z hodnoty 2 000 K pri svitaní na 7 000 K pri úplnom dennom svetle.

Farby sa ochladzujú, aj keď ste v tieni alebo pod zatiahnutou oblohou. Pomocou jedného z predvolených režimov nastavte vyváženie bielej tak, aby vyhovovalo aktuálnym podmienkam. Ak máte pochybnosti, snímajte vo formáte RAW, pretože si môžete vybrať akékoľvek vyváženie bielej v neskoršej fáze pri úprave obrázkov v softvéri na spracovanie formátu RAW a úpravu fotografií, ako je napríklad bezplatný softvér Digital Photo Professional spoločnosti Canon.

7. Po zotmení snímajte dlhé expozície

Vysoký strom stojí osamotene na pozadí súmraku, za ním sa rozprestiera modrá obloha. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Vďaka dlhej expozícii sa tu podarilo rozostriť pomaly sa pohybujúce oblaky. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 29 mm, 137 s, f/22 a ISO 100.

Fotoaparát značky Canon namierený na osamelý strom a smartfón s aplikáciou Canon Camera Connect.

Pomocou aplikácie Canon Camera Connect môžete v telefóne veľmi jednoducho spustiť a zastaviť dlhodobú expozíciu Bulb.

Umiestnenie fotoaparátu na stabilný povrch alebo na statív vám umožní zachytiť scény pri zotmení alebo dokonca za mesačného svitu. To znamená, že môžete snímať pri veľmi nízkych rýchlostiach uzávierky, ktoré trvajú niekoľko sekúnd alebo aj dlhšie. Keď spárujete fotoaparát s aplikáciou Camera Connect značky Canon, môžete telefón použiť na spustenie uzávierky, spustenie a zastavenie dlhodobej expozície Bulb, ako aj snímanie na diaľku. Takýto postup oceníte najmä vtedy, keď je fotoaparát v polohe, v ktorej len ťažko vidíte LCD displej, alebo pri záberoch, keď by aj najmenší pohyb fotoaparátu spôsobil rozmazanie alebo znehodnotil efekt.

8. Majte na pamäti predmet a okolie

Silueta dieťaťa na pozadí západu slnka, ktoré sedí na plote a drží zväzok balónikov. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Použite zápornú kompenzáciu expozície na podexponovanie popredia a zvýraznenie siluet na pozadí zapadajúceho slnka. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 24 mm, 1/250 s, f/16 a ISO 100.

Záber nasnímaný pri slabom svetle zobrazuje modelku s volánovým golierom, ktorá pózuje pred rozmazanými pouličnými lampami. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Rozmazané pouličné lampy poskytujú tomuto portrétu nasnímanému pri slabom svetle atmosférické pozadie. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 85 mm F1.2L USM DS pri nastavení 1/160 s, f/1,2 a ISO 800.

Pre rozličné predmety môžu byť vhodné rozličné typy prirodzeného svetla. Jemné svetlo z okna môže byť napríklad ideálne pre atmosferické portréty s tlmeným osvetlením. Na druhej strane priame slnečné svetlo je vynikajúce na podčiarknutie živých farieb a textúr – ako srsť alebo perie pri fotografovaní druhov žijúcich vo voľnej prírode. Dlhé tiene môžu krásne vyniknúť v architektonických scenériách a na fotografiách ulíc, zatiaľ čo podsvietenie západom slnka je ideálne na snímanie siluet na pozadí oblohy v sýtych odtieňoch.

Maximum možno vyťažiť dokonca aj z najrôznejších druhov umelého osvetlenia, ktoré je práve k dispozícii (pouličné lampy, stolové lampy alebo žiara z táboráka či banského ohňa).

Exteriér ponúka bohatú paletu rôznych druhov svetla, takže vždy, keď ste vonku s fotoaparátom, položte si otázku: je svetlo prudké alebo jemné, silné alebo slabé, teplé alebo chladné, dopadá zvrchu alebo zboku? Osvojte si tieto základné princípy týkajúce sa osvetlenia a môžete sa spoľahnúť, že vaše fotografie vyjdú vždy skvelo bez ohľadu na aktuálne podmienky.



Autor: James Paterson

Súvisiace produkty

Súvisiace články

7 rád na fotografovanie pri slabom osvetlení

Objavte kľúčové techniky snímania ostrých fotografií pri slabom osvetlení a najlepšiu súpravu značky Canon pre fotografovanie pri slabom osvetlení.

Ako začať fotografovať

Chcete prejsť zo smartfónu na fotoaparát? Náš sprievodca fotografovaním pre začiatočníkov obsahuje všetko, čo potrebujete, aby ste mohli začať.

Ako ovládať expozíciu

Naučte sa používať nastavenia clony, rýchlosti uzávierky a citlivosti ISO.

Prečo a ako používať blesk

Päť spôsobov, ako opraviť fotografie pomocou blesku.