MAKRO FOTOGRAFIA

Ponorte sa do detailov: 4 techniky na snímanie makro fotografií v domácnosti

Váš domov je plný ľahko dostupných príležitostí na kreatívne zábery zblízka. Inšpirujte sa detailmi vo vašej obývačke, kuchyni alebo na parapete.
Čiernobiely záber zblízka na matku bozkávajúcu spiace bábätko, ktoré drží opreté na pleci.

Fotografovanie detailov vám poskytuje skvelý spôsob na kreatívne využitie predmetov z domácnosti. Či už sú to čiary na dlaniach práve narodených detí, spletité detaily na listoch a lupeňoch izbových rastlín alebo mydlové bubliny v kuchynskom dreze, objavovanie malých vecí, ktoré ste možno prehliadali, vám môže priniesť radosť, inšpiráciu a nekonečné nové perspektívy na fotografovanie.

Zábava pri záberoch zblízka alebo makro fotografiách nemá hraníc – vynikajúce objekty môžete nájsť v každej miestnosti vášho domu. Je jedno, aký druh fotoaparátu máte – stačí sa priblížiť a skúmať fascinujúce detaily. Pomocou štandardného objektívu (so zoomom), alebo aj kompaktného fotoaparátu, môžete získať nádherné snímky. Šesť fotografov s nami zdieľa niekoľko malých, no fascinujúcich vecí, ktoré odfotografovali doma, a prezrádzajú, čo ich inšpirovalo, aby sa na ne pozreli bližšie.

1. Zamerajte sa na svojich najbližších a najdrahších

Záber zblízka na hlavu dieťaťa ležiaceho na chrbte.

V tomto prípade fotografka Kate Gray položila novorodenca na posteľ pri okne, aby využila prirodzený zdroj svetla. „Vznikne tak dobrý podklad pre vysoký aj nízky uhol snímania a dieťa zostane pekne v pohodlí,“ vysvetľuje. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri nastavení 1/320 s, f/2.8 a ISO 500. © Kate Gray Photography

„Práve snímky mojich vlastných detí, keď boli ešte bábätká, ma inšpirovali fotografovať zblízka pre iné rodiny,“ hovorí rodinná fotografka Kate Gray. „Viem, že bez týchto obrázkov by som si nepamätala dokonalé jamôčky na bucľatých prstíkoch mojej dcéry, ani to, ako sa môjmu synovi okolo očí pokrčila pokožka pri jeho prvých úsmevoch.“

Kým špeciálny makro objektív je ideálny na zábery zblízka, skvelé výsledky môžete dosiahnuť aj so štandardným zoomom alebo s objektívom s pevným ohniskom. Základný objektív Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM dokáže napríklad zaostriť už na 25 cm, čo znamená, že sa do záberu zmestia najmenšie detaily.

Väčšina špeciálnych makro objektívov má telefotografickú ohniskovú vzdialenosť, ktorá je ideálna na izolovanie každého prvku, a ak používate objektív so zoomom, stačí si zapamätať, že máte použiť priblíženie. Potom nastavte clonu na f/5.6, prípadne rýchlejšie, ak je takáto možnosť k dispozícii, a použite stabilizáciu obrazu, aby sa odstránilo riziko chvenia fotoaparátu. Napokon zamierte a skúste sa dostať čo najbližšie k vášmu objektu. Ak sa dostanete bližšie než je minimálna zaostrovacia vzdialenosť objektívu, stratíte zaostrenie, takže je možné, že sa budete musieť posúvať mierne dozadu a dopredu, aby ste sa dostali do tej správnej polohy.

2. Zachyťte spletitosť prírody

Výrazne zväčšená snímka snehovej vločky so spletitými detailmi, na čiernom rozmazanom materiáli.

„Pri snímaní s nastavením f/8 bola prioritou clona. Potreboval som úzku clonu, ktorá by umožnila zaostriť na väčšiu časť vločky,“ hovorí fotograf Jamie Spensley. „Potom som nastavil ISO na hodnotu 200 a rýchlosť uzávierky 1/100 s, čím som vyvážil nastavenia na takmer čiernu snímku v prirodzenom svetle. Nasnímal som niekoľko referenčných snímok s rôznou silou blesku, aby som zistil, ako najlepšie môžem snímku správne naexponovať.“ Nasnímané s fotoaparátom Canon EOS 80D s objektívom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Jamie Spensley

Záber zblízka na potočnicu lekársku, na ktorej je kvapka vody.

„Vždy som si všímala malé veci, takže makro fotografia sa prirodzene stala mojou obľúbenou,“ hovorí fotografka Agi Wojcik. „Na jar v roku 2020 som si začala pestovať vlastné bylinky a zeleninu a všimla som si, ako nádherne vyzerali zelené listy, keď som ich poliala. Chcela som zachytiť slnečnú žiaru na kvapke vody, lebo som vedela, že nezostane na liste dlho.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/250 s, f/8 a ISO 800. © Agi Wojcik

Makro dokáže odhaliť nevídané prírodné poklady, od labyrintového vzoru na zadnej strane listu po jedinečnú komplexnosť dokonale tvarovanej snehovej vločky. Pri fotografovaní zblízka máte príležitosť zachytiť krásu prírody kdekoľvek, vrátane vašich parapetov počas studených a daždivých dní.

Čierna bunda bolo jediné pozadie, ktoré Jamie Spensley potreboval na to, aby zvýraznil úchvatné detaily bielej snehovej vločky. Špecifické jemné osvetlenie dosiahol pomocou makro difúzora. „Je to kužeľ bieleho materiálu, ktorý sa nasadí okolo prednej časti môjho objektívu. Potom je tu tunel z reflexného materiálu pripevnený k blesku, ktorý pomáha svetlu dostať sa ku kužeľu. Konečný výsledok je mimoriadne jemné svetlo, ideálne na snímanie makro fotografií.“

Na ďalšie spôsoby, ako kreatívne pracovať so svetlom pri snímaní zblízka, majú objektívy EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM a EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM vstavaný blesk Macro Lite, ktorý fotografom umožňuje priblížiť sa bez vrhania tieňa.

Fotografka Agi Wojcik pomocou režimu scény zblízka odfotografovala potočnicu lekársku vo svojom byte. „Takto som si nemusela robiť starosti s nastaveniami a mohla som sa namiesto toho sústrediť na dosiahnutie správneho zaostrenia. Použila som tiež bodové automatické zaostrovanie a veľmi praktickú možnosť zväčšenia v režime živého náhľadu Live View. Keď som videla, ako dobre sa snímka vydarila, inšpirovalo ma to, aby som zobrala fotoaparát a preskúmala ďalšie objekty, ktoré ma doma obklopujú.“

3. Nájdite v obyčajných veciach čosi neobyčajné

Makro fotografia ceruzky, ako kreslí čiaru na papieri.

„Keďže som mal k dispozícii dostatočné svetlo, zvolil som relatívne nízke nastavenie ISO,“ hovorí fotograf Lucas Piltz. „Clonu som nastavil na f/7.1, čím som získal veľké oblasti zaostrenia, a zvolil som rýchlosť uzávierky 1/100 s.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 250D pri nastavení 1/100 s, f/7.1 a ISO 800. © Lucas Piltz

Pre mnohých umelcov sa všetko začína skromnou ceruzkou a jej nasnímaním zblízka. Fotograf Lucas Piltz našiel spôsob, ako si pripomenúť a využiť svoju kreatívnu stránku.

Lucas sa rozhodol nasnímať sekvenciu záberov, aby dosiahol väčšiu hĺbku poľa, než by za normálnych okolností bolo možné. „Použil som statív, aby som zabránil chveniu,“ hovorí, „a zaostroval som manuálne, pretože tak mám veci viac pod kontrolou a viac sa naučím. Začal som od najprednejšej oblasti zaostrenia a postupne som sa posúval dozadu.“ Keď bola snímka zamierená, Lucas nasnímal 40 verzií ceruzky, všetky s rôznymi ohniskami, a potom ich všetky spojil.

Táto technika sa volá skladanie zaostrenia (focus stacking) a môžete ju vyskúšať spojením série snímok s rôznymi ohniskami v softvéri Digital Photo Professional od spoločnosti Canon.

4. Nájdite abstraktný pohľad na každodenné veci

Makro fotografia oleja vo vode, ktorý vytvára kruhové kvapky, sfarbené do purpurova.

Andrea Hunt vytvára vo svojich abstraktných snímkach surreálny vzhľad pomocou jednoduchých zložiek, napríklad oleja a vody. Zmenou množstva oleja a umiestnením rôznych farebných predmetov pod misku, v ktorej je voda, získate nekonečné a jedinečné vzory a motívy. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 7D Mark II s objektívom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri nastavení 1/100 s, f/10 a ISO 1250. © Andrea Hunt

Záber zblízka na bubliny saponátu sfarbené dožlta.

Tibo Tuypens využíva silu geometrie, a tak podnecuje predstavivosť pozorovateľa. „Použil som svoj fotoaparát Canon EOS 7D Mark II, objektív EF-S 60mm f/2.8 Macro USM a túto kombináciu som doplnil použitím blesku Speedlite,“ hovorí. „Bez akýchkoľvek problémov môžem zostať pri nastavení ISO 100 s rýchlosťou uzávierky 1/400 s a clonou f/2.8, aby pozadie zostalo pekne rozostrené.“ © Tibo Tuypens

„Ako zaneprázdnená zdravotníčka v prvej línii využívam fotografovanie ako nástroj všímavosti, ktorý mi vo voľnom čase pomáha relaxovať a odreagovať sa,“ vysvetľuje makro fotografka Andrea Hunt. „Makro fotografia odhaľuje detaily, ktoré sa len tak nevidia, a z vášho domu a záhrady môžete vyťažiť veľa kreativity.“

Na vytvorenie Andreiných surreálnych snímok budete potrebovať sklenú misu na pečenie, zdvihnutú nad podlahou v každom rohu a naplnenú vodou. Potom pridávajte olej – postupne, aby ste mohli experimentovať s rôznymi množstvami. Keď chcela Andrea dodať oleju pútavú farbu, položila pod misu smartfón alebo tablet s farebným displejom, ale môžete použiť aj farebný kartón alebo tapetu.

Pri snímaní oleja v suspenzii je najjednoduchšie zaostrovať manuálne a snímať v režime priority clony (Av). „Pri snímaní s clonou f/10 dosiahnem dostatočnú hĺbku poľa na pokrytie vrstvy oleja tak, aby som sa nedostala ku dnu sklenenej misy,“ hovorí Andrea.

Pomocou tej istej techniky môžete oživiť svoje domáce práce. Fotograf Tibo Tuypens zistil, že prostriedok na umývanie riadu dokáže vytvoriť nádherné, geometrické tvary. Stačí pridať niekoľko kvapiek do plytkej vrstvy vody v mise na pečenie.

Ako pozadie Tibo rád používa farebné hárky papiera. „Pomocou blesku potom zrkadlím farby cez vodu,“ hovorí. „Je to skvelý spôsob kombinovania farieb a vytvárania rôznych odtieňov.“

Ak chcete vytvoriť bubliny, stačí zobrať slamku a fúkať do vody – potom začnite fotografovať! „Je jedno, čo položíte pred objektív, vždy je to hra tvarov, štruktúr a rozptýleného svetla,“ hovorí Tibo.

Napísal Phil Hall

Súvisiace produkty

Súvisiace články