KREATÍVNA FOTOGRAFIA

Pohľad zhora: šesť tipov na zhotovovanie výrazných záberov zhora

Chris Priestley, lifestylový fotograf a populárny TikToker, vám predvedie správny postup na to, ako posunúť vaše zábery zhotovené priamo zhora na novú úroveň.
Osoba pripravujúca záber zhora s ružovými hodinkami, zápisníkom a klávesnicou a ružovými makrónkami na tanieri.

Fotografovanie záberov priamo zhora je kreatívnym spôsobom prezentácie všetkých predmetov a produktov – od make-upu a šperkov až po potraviny či oznámenia o narodení dieťaťa. Blogeri a tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach predstavujú bohatý zdroj inšpirácie pre takéto druhy fotografií, ale kde začať, ak chcete navrhovať a aranžovať vlastné zábery priamo zhora, a ako dosiahnuť, aby sa odlíšili od ostatných na sociálnych sieťach?

Základom je jednoduchosť, ako hovorí komerčný produktový a lifestylový fotograf Chris Priestley, ktorý takéto zábery zhotovuje na plný úväzok a má 54 000 sledovateľov na Instagrame a viac než 1 milión sledovateľov na TikToku. „Pokiaľ ide o rekvizity pre zábery zhotovované priamo zhora, menej je niekedy naozaj viac, keďže rušivé pozadie môže pokaziť celú fotografiu.“

Dobrou správou je, že zábery priamo zhora môže zhotovovať úplne každý. Nepotrebujete na to žiadne špeciálne vybavenie – ak chcete vyskúšať túto fascinujúcu techniku, stačí vám štandardný objektív alebo dokonca kompaktný fotoaparát. V skutočnosti sa všetko začína papierom a ceruzkou, ako vám Chris ukáže v nasledujúcich šiestich tipoch.

1. Naplánujte si kompozíciu

Záber priamo zhora na červeno-čierne hodinky uložené na bielych kamienkoch s bielymi lístkami a ďalšími bielymi rekvizitami rozmiestnenými naokolo.

„Pri zhotovovaní záberov priamo zhora rád pracujem s určitým farebným motívom,“ tvrdí Chris Priestley. „Najskôr vyberám farby, ktoré by zdôraznili hlavný produkt. Číselné drážky na týchto červených hodinkách boli zvýraznené nabielo, takže mi bolo jasné, že by sa dobre dopĺňali s bielym pozadím. Nepodarilo sa mi nájsť všetky požadované rekvizity v bielej farbe, tak som nasprejoval karabínu, kompas a umelé lístky, aby celá snímka dostala jednotný ráz.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 50 mm F1.2L USM pri nastavení 1/200 s, f/5,6 a ISO 100. © Chris Priestley

Chris začína kreslením na hárok papiera, aby vytvoril kompozíciu, pretože ako hovorí: keď už máte fotoaparát nastavený, môže byť pre vás náročné začať úplne od nuly.

„Keď načrtnem záber zhora, zameriam sa na to, aby bol hlavný predmet umiestnený v polohe, v ktorej vynikne,“ vysvetľuje. „Pozadie a prípadné rekvizity sa musia s týmto predmetom dopĺňať, či už z estetického hľadiska, alebo z funkčnej perspektívy či z pohľadu cieľového publika.“

Cit pre to, kedy je záber zhora už príliš preplnený a rušivý, získate jedine metódou pokusu a omylu, dodáva Chris. Odporúča všetko postaviť na hlavnom predmete fotografie a na zvolenom pozadí. „Rád uplatňujem tretinové pravidlo a rozdeľujem fotografie na deväť sekcií. Snažím sa, aby všetky rekvizity alebo prvky mali svoje vlastné sekcie.“

2. Vytvorte si zbierku rekvizít

Obrazovka LCD fotoaparátu Canon so záberom priamo zhora na ružové hodinky a ďalšie ružové a biele rekvizity, ktoré ich dopĺňajú.

„Baví ma rekvizity odrezávať tak, aby neboli v zábere celé – ako vidíte napríklad na tejto klávesnici a zápisníku,“ hovorí Chris. „Taktiež som chcel, aby jednotlivé rekvizity vytvárali rôzne tvary, ktoré by previedli oko po celej fotografii, takže som podľa toho naaranžoval klávesnicu, skrinku na stolík, zápisník, pero a hodinky.“ © Andy Holbrook/ Chris Priestley

Záber priamo zhora na ružové hodinky s klávesnicou, zápisníkom, perom, lupienkami a makrónkami starostlivo rozmiestnenými naokolo – všetko v ružovej a bielej.

„Nerád mávam v zábere príliš veľa negatívneho priestoru, pretože ten spôsobuje iba nevyváženosť snímok,“ tvrdí Chris. „Po umiestnení klávesnice do pravého horného rohu tejto snímky som potreboval niečo dostať aj do ľavého dolného rohu, aj keby to mal byť iba lupienok kvetu. Táto oblasť potom nebude pôsobiť, ako by sa na ňu zabudlo, a celá fotografia získa dojem ‚uzavretosti‘.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 50 mm F1.2L USM pri nastavení 1/200 s, f/8 a ISO 100. © Chris Priestley

Chris odporúča, aby ste nikdy nevyhadzovali žiadne rekvizity, ktoré si zakúpite na zhotovovanie záberov zhora. „Nikdy neviete, kedy ich budete potrebovať,“ hovorí. „Teraz mám obrovskú škatuľu plnú rekvizít, z ktorej môžem čerpať. Je dobré mať všetko pripravené, aby potom stačilo už len doplniť časti, ktoré nefungujú.“

Chris však namiesto toho, aby skladoval veľké množstvo nepraktických pozadí, odporúča používať ľahké a komerčne dostupné fotografické kulisy. „Môžete si kúpiť fototabule vo veľkosti A1, ktoré sú dostupné v rôznych štýloch vrátane drevených, mramorových či bridlicových efektov.“ Práve takúto tabuľu použil na mramorové pozadie v záberoch zhora na hodinky.

Rekvizity na záberoch zhora naozaj pomáhajú rozprávať príbeh a dodávajú im širší kontext, keďže ukazujú, k čomu by mal produkt patriť.

Bez ohľadu na to, aké rekvizity si na záber zhora zvolíte, Chris odporúča, aby ste sa vždy uistili, že sú dokonale čisté. „Jednou z vecí, ktoré som sa naučil pri práci s veľkými klientmi, je to, že ak sa na fotografiu dostane čo i len trocha prachu alebo drobná šmuha, celý záber je v podstate pokazený. Nezáleží na tom, aká dobrá táto fotografia je – zrak pozorovateľa automaticky pritiahne táto jediná nedokonalosť.

„Prípade škrabance či škvrny sa snažte zakryť inými rekvizitami a skôr než začnete fotiť, uistite sa, že je všetko bez chybičky,“ pokračuje Chris. „Určite sa nechcete k záberom vracať pri postprodukcii a manuálne ich čistiť, pretože to je hotová nočná mora.“

3. Nastavenie fotoaparátu a nastavenia pre zábery priamo zhora

Muž sa pripravuje zhotoviť záber zhora na čierne hodinky pomocou fotoaparátu Canon spočívajúceho na statíve. Celú kompozíciu osvetľuje veľké štúdiové svetlo.

„Zadnú časť fotoaparátu musíte držať rovnobežne so záberom zhotovovaným priamo zhora,“ tvrdí Chris. „Ak sa mierne vychýlite, snímka bude rozmazaná.“ Niektoré statívy majú do hlavice zabudovanú aj vodováhu, čo je neuveriteľne užitočné, ak sa snažíte fotoaparát presne vyrovnať. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Na zhotovovanie výrazných záberov zhora nepotrebujete špeciálnu zostavu, ale statív pomôže fotoaparát zaistiť, kým budete aranžovať jednotlivé rekvizity.

Chris používa Canon EOS R5 a hovorí, že jeho hmotnosť bola pri zhotovovaní záberov zhora uvedených v tomto článku skôr výhodou. „Vďaka tomu som ho mohol bez problémov nakloniť ponad stôl. S ťažším fotoaparátom by som musel stojan viac zaťažiť, aby sa neprevrátil. Vďaka obrazovke s premenlivým uhlom som ho mohol presunúť do polohy, v ktorej bola viditeľná aj samotná snímka.“

Pokiaľ ide o výber objektívu pre zábery zhora, Chris odporúča štandardný 50 mm objektív, napríklad Canon RF 50 mm F1,2L USM. „Dôvodom, prečo uprednostňujem 50 mm pred širším objektívom je to, že tento objektív nespôsobuje rozmazanie pri väčších vzdialenostiach, z ktorých budete zhotovovať fotografie. Pri zhotovovaní záberu priamo zhora pomocou 16 mm objektívu zaznamenáte rozmazanie perspektívy na okrajoch, čo na produktových fotografiách nevyzerá dobre.“

Vynikajúcou voľbou pre tento druh záberov je aj fotoaparát ako Canon EOS RP, ktorý odporúčame spojiť s objektívom ako Canon RF 24 – 105 mm F4-7.1, IS STM – ten by pokrýval 50 mm rozsah a clony, ktoré tu Chris uvádza. Môžete však použiť aj kompaktný fotoaparát ako Canon PowerShot G7 X Mark III, najmä ak máte obmedzený rozpočet. Váži síce iba 304 g (vrátane batérie a pamäťovej karty), ale zachytí dostatok detailov vďaka neuveriteľnému 20,1 MP snímaču.

Hoci menšie clony, ako napríklad f/16 a f/22, dosiahnu lepšie zaostrenie väčšej časti záberov zhora, Chris zvyčajne používa nastavenia f-stop v rozmedzí od f/5,6 do f/8. „Nerád idem ešte vyššie, pretože potom bude až príliš veľká časť záberu zachytená detailne,“ hovorí. „Radšej tvorím zábery, ktoré majú väčšiu hĺbku, aby bolo pozadie mierne nezaostrené, no vy aj tak dokážete jasne rozoznať, o čo ide – takže váš zrak prirodzene pritiahne hlavný predmet fotografie.“

4. Osvetľujte kompozíciu pod 45° uhlom

Muž oblečený kompletne v čiernom upravuje veľké štúdiové svetlo pri kuchynskom osvetlení.

Pokiaľ ide o osvetlenie záberov priamo zhora, Chris odporúča použiť jediný zdroj svetla – či už ide o štúdiové svetlo ako na fotografii, alebo prirodzené svetlo prichádzajúce dovnútra cez okno. „Prirodzené svetlo je naozaj dobré na zhotovovanie jasných a snových záberov,“ hovorí. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Fotograf používa aplikáciu Canon Camera Connect v smartfóne na zhotovenie fotografie červených hodiniek obklopených lezeckým výstrojom.

Na zhotovenie týchto fotografií Chris použil aplikáciu Canon Camera Connect. „Je samozrejmé, že keď je už na zábere priamo zhora všetko usporiadané, nechcem s kompozíciou hýbať,“ tvrdí. „Aplikácia mi umožnila bezdotykovú interakciu s fotoaparátom. Mohol som tak meniť clonu a rýchlosť uzávierky, spustiť uzávierku a zároveň snímku vo vysokom rozlíšení priblížiť, aby som ju mohol kontrolovať.“ © Andy Holbrook/Chris Priestley

Pokiaľ ide o osvetlenie, Chris odporúča, aby ste sa pridržiavali relatívne jednoduchých nastavení. „Pri fotografovaní často pracujem s jediným svetlom, ktoré je umiestnené pod 45° uhlom, a to tak v horizontálnom, ako aj vo vertikálnom smere od predmetu. Za normálnych okolností tak na zábere vznikne skutočne príjemné svetlo.

„Je veľa rôznych druhov osvetlenia, ktoré môžete použiť,“ pokračuje. „Keďže pracujem v komerčnej sfére, bežne používam štúdiové svetlá, pretože môžem pomocou modifikátorov ľahko tvarovať a zjemňovať svetlo. Skvelou voľbou je aj súvislé osvetlenie, pretože vám umožňuje vidieť, kam dopadajú tiene, čo uľahčuje usporiadanie rekvizít na zábere zhora.“

Niektorý model fotoaparátu Canon Speedlite, ako napríklad Canon Speedlite EL-1 ovládaný na diaľku pomocou vysielača Canon Speedlite ST-E3-RT V2, vám tiež poskytuje tvorivú kontrolu nad osvetlením záberov zhora, najmä ak sa používa v kombinácii s dáždnikom alebo softboxom na rozptyľovanie svetla.

Chris dodáva, že prípadne môžete použiť aj prirodzené svetlo. Často je najlepšie fotografovať v zamračený deň než pri jasnom slnečnom svetle, pretože oblaky prirodzene rozptyľujú a zjemňujú svetlo. „Ak si naaranžujete osvetlenie záberu zhora pod 45° uhlom z okna,“ hovorí Chris, „v podstate dostanete rovnaký výsledok, aký by vám prinieslo umelé osvetlenie.“

5. Prispôsobte svoje kompozície rôznym sociálnym sieťam

Záber zblízka a priamo zhora na čierne hodinky s čiernymi remienkami uloženými po oboch stranách na pozadí z rozlámanej bridlice.

Pri väčšine záberov priamo zhora Chris radšej nastavuje záverečné rámovanie vo fotoaparáte. Lenže pri tejto atmosférickej kompozícii s bridlicou sa rozhodol pre o niečo širší záber, aby mal neskôr viac priestoru pri orezávaní snímky. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 50 mm F1.2L USM pri nastavení 1/100 s, f/8 a ISO 100. © Chris Priestley

Záber zhora na čierne hodinky s dvomi čiernymi remienkami a úlomkami bridlice. V popredí vidno fotoaparát na statíve.

Chris pôvodne plánoval do pozadia tohto záberu priamo zhora umiestniť bridlicovú podložku, ale tá nebola dosť zaujímavá. Preto ju rozbil kladivom a jednotlivé úlomky naaranžoval tak, aby sa do medzier zmestil čierny akváriový štrk. Pri umiestňovaní a zmene polohy jednotlivých rekvizít odporúča použiť lepiacu pásku. „Rozhodne vám to pomôže pri záberoch priamo zhora a fotografiách produktov. Keď už mám hotové pozadie, najskôr zvyknem umiestniť hlavný predmet a až potom naaranžujem zvyšok. Keďže sa chcem uistiť, že sa nebude hýbať, použijem nenápadný kúsok lepiacej pásky.“ © Andy Holbrook/Chris Priestley

Na fotoaparáte Canon EOS R5 sa mi okrem iného páči aj to, že má veľa megapixelov, takže môžem snímky orezávať bez toho, aby tým utrpela ich kvalita,“ tvrdí Chris. Zároveň však poukazuje na to, že jednotlivé sociálne siete majú rôzne požiadavky, pokiaľ ide o veľkosť a parametre snímok. Namiesto toho, aby ste zhotovili jeden záber zhora a skrátka z neho získali ďalšie fotografie orezaním v editovacom softvéri, Chris odporúča venovať čas tomu, aby ste jednotlivé fotografie naaranžovali zvlášť pre konkrétny online priestor.

„Fotografujem pri pomere strán 3:2, pretože zábery zhotovované priamo zhora sa používajú v blogoch alebo na webstránkach,“ vysvetľuje. „Zohľadnil by som pri tom však jednu vec: ak záber prispôsobíte rôznym sociálnym sieťam, napríklad s pomerom strán 4:5 pre Instagram alebo dokonca 9:16, budete musieť zmeniť rozmiestnenie rekvizít. Zároveň by som vám odporučil, aby ste niektoré rekvizity odobrali, pretože budete mať oveľa menej priestoru.“

6. Experimentujte s pohyblivými prvkami

Ak chcete naozaj posúvať hranice, pokiaľ ide o zábery zhora, môžete experimentovať s pohybom podobne, ako to urobil Chris na fotografiách vyššie. Na dosiahnutie tohto úžasného efektu odporúča nafotiť pohyblivé prvky samostatne a nesnažiť sa všetko zachytiť na jedinej fotografii. Viac ukážok jeho práce nájdete na TikToku.

Muž si nastavuje fotoaparát na statíve pri zhotovovaní snímky ružových hodiniek na okrúhlej bielej doske s ružovými lupienkami padajúcimi všade naokolo.

„Naaranžoval som remienok hodiniek a všetky tie lupienky naokolo, a potom som zhotovil sériu snímok, pričom som pomaly púšťal na zem ďalšie lupienky,“ vysvetľuje. „Potom som v programe Adobe Photoshop vyrezal všetky lupienky, ktoré sa mi páčili, a vytvoril z nich zloženú snímku.“ © Andy Holbrook/Chris Priestley

Fotoaparát na statíve pripravený zhotoviť záber priamo zhora na ružové hodinky na okrúhlej bielej doske s ružovými lupienkami padajúcimi všade naokolo.

Skvelým spôsobom, ako zvýšiť dynamickosť záberu priamo zhora, je pridať doň pohyb. Jednoduchou metódou začlenenia pohybu je pridávanie a odoberanie rekvizít, aby sa na záverečnom videu ukázali pohybujúce sa alebo miznúce produkty. © Andy Holbrook/Chris Priestley

„Jednou z výhod vytvárania zložených fotografií vo Photoshope je, že môžem lupienky kvetov umiestniť do rôznych vrstiev,“ pokračuje Chris. „Potom môžem tieto vrstvy preniesť do programu Adobe After Effects, kde pridám virtuálny fotoaparát. Následne fotoaparátom nasnímam jednotlivé vrstvy až k hodinkám, aby vznikol 3D efekt, ktorý tu vidíte.“

Ak máte radšej jednoduchosť, môžete skúsiť pohyblivé prvky zachytiť v správnej polohe hneď na prvýkrát. Bude si to vyžadovať metódu pokusov a omylov, takže fotoaparát nastavte do režimu súvislého fotografovania a zhotovujte série záberov, počas ktorých pridáte pohyblivé prvky. Ak chcete záberom vdýchnuť život, skúste ich cez Adobe Photoshop alebo vami preferovaný editor fotografií skombinovať do animovaného súboru GIF.

Cítite tú inšpiráciu? Skúste zhotoviť zábery zhora sami a výsledné výtvory nezabudnite zdieľať pomocou hashtagu #FreeYourStory a označiť na nich @canonemea.



*Adobe, After Effects, Lightroom a Photoshop sú registrované ochranné známky alebo ochranné známky spoločnosti Adobe v Spojených štátoch a/alebo v iných krajinách.



Autor: Marcus Hawkins

Súvisiace produkty

Súvisiace články