Ambasádor spoločnosti Canon Fernando Guerra vie o budovách svoje. Vyštudoval architektúru v rodnom Portugalsku a potom niekoľko rokov úspešne pracoval pre architektonickú firmu v Macau. Napriek tomu, že ho práca bavila, nikdy sa nedokázal úplne vzdať svojej detskej lásky – fotografovaniu.
Fernandova vášeň pre fotografovanie budov rástla tak dlho, až spolu so svojím bratom Sergiom začal fotografovať architektúru pre popredné časopisy a súkromných klientov. V súčastnosti má na konte množstvo ocenení a v úspechoch pokračuje aj naďalej.
Fernando sa s vami teraz podelí o niektoré postrehy, tipy a triky, ktoré sa za tie roky naučil.
FOTOGRAFIE ARCHITEKTÚRY
Zvýšte svoju úroveň: ako sa zdokonaliť vo fotografovaní architektúry
Na mieste: hľadanie ideálnej budovy
Fotografovanie architektúry nie je len o impozantných kancelárskych budovách alebo zdobených kostoloch. Aj keď práve z takých väčšinou vzniknú veľkolepé snímky, podľa Fernanda môže byť každá budova krásna – ak sa dobre pozriete – alebo skôr nepozriete!
„Nemyslite na to, ako nájsť správny objekt,“ radí. „Neuveriteľné budovy môžete nájsť na príšerných miestach. Premýšľajte o jednotlivých budovách a o tom, čím sú zaujímavé. Môže to byť čokoľvek od chátrajúcej stodoly alebo skromného domu až po veľkolepé múzeum alebo katedrálu. Ja si dokonca nemyslím, že existujú „zlé“ budovy na fotografovanie. Je to len o čakaní na správne svetlo a vhodný okamih. “
Keď už ste našli budovu a zamilovali si ju, Fernando odporúča pridať do fotografii ďalšie vrstvy. Je to technika, ktorú prevzal od jednej zo svojich vzorov, fotografa Magnum Alexa Webba. Ako Fernando vysvetľuje nižšie, táto technika dodá vašej fotografii ďalší rozmer.
„Jeho fotografie ma zaujali vrstvením – do záberu tak zabudoval viac prvkov,“ hovorí Fernando o Webbovi. „Napríklad tu môžete vidieť ľudí, tam psa, tam chlapa s dáždnikom. Jeho fotografie majú niekoľko vrstiev a ktoré vytvárajú skutočný pocit života a kontextu.
„Ako architekt sa snažím nájsť dokonalé proporcie, dokonalý materiál a dokonalé farby a povrchovú úpravu. Ako fotograf sa stále snažím presne o to isté – aby veci vyzerali krásne,“ pokračuje Fernando. „Nehľadám funkčnú geometriu – len sa snažím, aby budova vyzerala nádherne. To je posolstvo, ktoré sa snažím odovzdať.“
Voľná fotografia: zabudnite na „pravidlá“
Možno si myslíte, že jedným z prvých pravidiel fotografovania architektúry je používanie statívu. Fernando si to nemyslí.
„Mám rád voľnosť pohybu, preto radšej nepoužívam statív, ktorý mnohí považujú za základný nástroj pri fotografovaní architektúry,“ vysvetľuje. „Radšej sa stále pohybujem a skúmam budovu z rôznych uhlov, takže fotím z ruky. Od chvíle, keď prídem na miesto, som v neustálom pohybe až do odchodu.
„Ďalšou výhodou nepoužívania statívu je, že ak ste na preplnenom mieste, môžete fotografovať bez toho, aby ste na seba upozorňovali. V opačnom prípade môžu byť ľudia na scéne zaujatí a pozerať sa na vás a na to, čo robíte, namiesto toho, aby sa správali prirodzene. Variabilné obrazovky mnohých fotoaparátov Canon sú na to ideálne. Môžete fotografovať z rôznych uhlov a nevyzerá to, že fotografujete.“
Fernanda tvrdí, že existuje len jedno pravidlo, ktoré by ste mali dodržiavať pri fotografovaní architektúry.
„Vertikálne zábery musia byť rovné, takže nikdy nemierte fotoaparátom nahor alebo nadol, pokiaľ nepoužívate tilt-shift objektív, ktorý dokáže korigovať perspektívu,“ vysvetľuje. „Perspektívu môžete korigovať vo fáze úprav v softvéri, ale nemyslím si, že je to dobrý nápad. Často sa diskutuje o mnohých ďalších pravidlách, ale myslím si, že musíte pravidlá porušovať, aby ste vytvorili vlastnú osobitú prácu, ktorá vynikne. Stačí držať kolmice rovno a fotografovať ostošesť.“
Za svetlom: výber času na fotografovanie
Ďalšou mylnou predstavou podľa Fernanda je, že najlepšie svetlo na fotografovanie architektúry je skoro ráno alebo neskoro popoludní, čo sa často nazýva „zlatá hodina“ (angl. golden hour).
„Ak sa chystám fotografovať budovu, rád tam idem skoro ráno a zostávam, kým večer nevyjdú hviezdy. V istom zmysle je to rovnaký prístup, aký môže použiť fotoreportér. Sledujem svetlo okolo budovy – rôzne aspekty vyzerajú lepšie v rôznych častiach dňa. Okrem toho vidíte, ako ľudia budovu využívajú, čo jej opäť dodáva život. Je to ako snímať „deň v živote budovy“. Chcem zachytiť viac než len samotnú budovu.
„Ak je svetlo silné, môžete sa hrať s tieňmi. Nedávno som nafotil niekoľko skvelých záberov domu na poludnie so slnkom vysoko na oblohe. Svetlo prúdilo cez strešné okná a osvetľovalo celý interiér budovy – vyzeralo to jednoducho úžasne. Keď je slnko nižšie na oblohe, budova môže z jednej strany vyzerať zle, ale z druhej skvele. Stačí sa len pohybovať a hľadať. Aj pri sychravom a hmlistom počasí viete zachytiť jemné a zaujímavé zábery. Ďalším nesprávnym predpokladom je, že ak ste nasnímali budovu z jedného bodu, s týmto pohľadom na ňu ste skončili. Príďte sa pozrieť neskôr a uvidíte, ako sa budova pod vplyvom zmeny svetla zmenila.“
V taške: výber správnych objektívov
Pri začiatkoch Fernando odporúča objektívy, ktoré dosahujú dobrú rovnováhu medzi relatívne širokým zorným poľom a nízkym skreslením obrazu. „Milujem Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM a Canon RF 50mm F1.8 STM,“ hovorí s nadšením. „Sú malé a nenápadné, takže môžete fotografovať bez pútania pozornosti. Kvalita je skvelá a sú relatívne lacné. Používam aj Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM, pretože je skutočne všestranný. Na záberoch architektúry nemôžem akceptovať žiadne skreslenie, ale vďaka korekciám vo fotoaparáte radu EOS R sa z neho stáva objektív bez skreslenia.“
Ďalším vstupným objektívom, ktorý je obzvlášť vhodný na fotografovanie architektúry, je Canon RF 16 mm F2.8 STM. Tento základný objektív s ohniskovou vzdialenosťou 16 mm je nielen cenovo dostupný, ale aj mimoriadne širokouhlý, čo vám umožní zachytiť väčšie objekty, napríklad celý most. Nadšencov architektúry potešia aj zaujímavé efekty línií a uhlov, ktoré objektív ponúka.
Keď si vyberiete fotoaparát a objektív, ktoré vám vyhovujú, a zvládnete základy žánru, Fernando odporúča ďalej experimentovať s fotografovaním architektúry, od uhla záberu až po filtre na objektíve.
„Filter neutrálnej hustoty je skvelý na to, aby umožnil dlhé expozície aj pri jasnom osvetlení,“ vysvetľuje Fernando. „Pri fotografovaní architektúry na rušnom mieste sa pri dlhej expozícii všetci ľudia a doprava, ktorí sa pohybujú okolo, efektívne stratia zo záberu. Kruhový polarizačný filter je skvelý na odstránenie odrazov od sklenených okien. Rovnako dobre funguje aj na budovách s lesklým povrchom. Mal som nafotiť betónovú budovu, ktorá bola natretá na červeno a veľmi lesklá. Stačilo len pootočiť kruhovým polarizátorom a všetok lesk zmizol, takže vynikla farba.“
Pre Fernanda je fotografovanie architektúry viac ako len práca, je to poslanie. Inšpirované životom, rovnako ako budovami.
„Živím fotografovaním architektúry, no stále mám pocit, že najzaujímavejším prvkom sú ľudia, ktorí sú v budove alebo ju používajú,“ uzatvára. „Fotografovanie architektúry je pre mňa zachytávaním života.“
Ste pripravení začať?
Autor Matthew Richards
Súvisiace produkty
-
Širokouhlý objektív s pevným ohniskom
RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktný ľahký 24 mm objektív, ktorý je ideálny na fotografovanie krajiniek, vlogovanie a interiéry – navyše s možnosťou skvelých makro záberov. -
Bezzrkadlové fotoaparáty
EOS R
Plnoformátový bezzrkadlový fotoaparát, ktorý fotografom aj filmárom otvára úplne nové kreatívne možnosti. -
Mimoriadne širokouhlý objektív so zoomom
RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM
Kompaktný a ľahký objektív RF 15-30 mm so zoomom, ideálny na cestovnú fotografiu vrátane panorám miest, krajiny, architektúry a vlogovanie za pochodu. -
Bezzrkadlové fotoaparáty
EOS R5
Zabudnite na to, čo viete o bezzrkadlových fotoaparátoch. Nekompromisný výkon modelu EOS R5 prináša revolúciu v oblasti fotografovania a tvorby filmov. -
TS-E 17mm f/4L
Profesionálny mimoriadne širokouhlý objektív série L s clonou f/4 pre profesionálov snímajúcich architektúru, krajinu a interiéry. -
TS-E 24mm f/3.5L II
Pre realistické širokouhlé zábery s prenikavou hĺbkou -
Objektívy pre EOS R
RF 24-105mm F4L IS USM
Ľahký a všestranný 24 – 105 mm objektív so svetelnosťou f/4 série L so zoomom ponúkajúci rýchle a tiché automatické zaostrovanie spolu s 5-krokovou stabilizáciou obrazu. -
Objektívy RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Svetelný objektív 35 mm f/1,8 MACRO, ktorý umožňuje snímať široké zábery, zaostriť zblízka a disponuje hybridnou stabilizáciou obrazu. -
Štandardný objektív
RF 50mm F1.8 STM
Kompaktný, tichý a ľahký 50 mm pevný objektív RF so širokou clonou f/1,8, s ktorým dokonale využijete svoje kreatívne videnie.