Zvýšte svoju úroveň: ako sa zdokonaliť vo fotografovaní architektúry

Objavte krásu budov, pamiatok a ďalších objektov vďaka týmto špičkovým tipom a technikám od viacnásobne oceneného ambasádora spoločnosti Canon Fernanda Guerru.
Na pozadí jasne modrej oblohy sedí muž na okraji obrovskej zakrivenej plošiny, ktorá je vyvýšená niekoľko metrov nad zemou.

Ambasádor spoločnosti Canon Fernando Guerra vie o budovách svoje. Vyštudoval architektúru v rodnom Portugalsku a potom niekoľko rokov úspešne pracoval pre architektonickú firmu v Macau. Napriek tomu, že ho práca bavila, nikdy sa nedokázal úplne vzdať svojej detskej lásky – fotografovaniu.

Fernandova vášeň pre fotografovanie budov rástla tak dlho, až spolu so svojím bratom Sergiom začal fotografovať architektúru pre popredné časopisy a súkromných klientov. V súčastnosti má na konte množstvo ocenení a v úspechoch pokračuje aj naďalej.

Fernando sa s vami teraz podelí o niektoré postrehy, tipy a triky, ktoré sa za tie roky naučil.

Na mieste: hľadanie ideálnej budovy

Muž stojí v obrovskej betónovej galérii pri projekte Saya Park v Južnej Kórei.

„Nechcel som byť rovnaký, ako všetci ostatní fotografi architektúry,“ hovorí Fernando o svojej kariére. „Chcel som sa zabávať. Začal som fotografovať budovy s ľuďmi a to im skutočne dodalo život. Mám pocit, že keď fotím architektúru, som ako posol. Moja fotografia približuje verejnosti víziu architekta.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5DS R s objektívom Canon TS-E 17 mm f/4L pri 1/8 s, f/10 a ISO 200. © Fernando Guerra

Žena a niekoľko detí sa hrajú so švihadlom na slnku vedľa bielej strohej budovy. Všetky deti okrem jedného vidieť v siluete.

„Nemyslím na geometriu alebo línie, ktoré vedú oko do obrazu,“ hovorí Fernando. „Hľadám tvary, ktoré sa mi esteticky páčia, a to, ako na nich vplýva svetlo. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom Canon TS-E 24 mm f/3.5L II pri 1/2500 s, f/8 a ISO 200. © Fernando Guerra

Fotografovanie architektúry nie je len o impozantných kancelárskych budovách alebo zdobených kostoloch. Aj keď práve z takých väčšinou vzniknú veľkolepé snímky, podľa Fernanda môže byť každá budova krásna – ak sa dobre pozriete – alebo skôr nepozriete!

„Nemyslite na to, ako nájsť správny objekt,“ radí. „Neuveriteľné budovy môžete nájsť na príšerných miestach. Premýšľajte o jednotlivých budovách a o tom, čím sú zaujímavé. Môže to byť čokoľvek od chátrajúcej stodoly alebo skromného domu až po veľkolepé múzeum alebo katedrálu. Ja si dokonca nemyslím, že existujú „zlé“ budovy na fotografovanie. Je to len o čakaní na správne svetlo a vhodný okamih. “

Keď už ste našli budovu a zamilovali si ju, Fernando odporúča pridať do fotografii ďalšie vrstvy. Je to technika, ktorú prevzal od jednej zo svojich vzorov, fotografa Magnum Alexa Webba. Ako Fernando vysvetľuje nižšie, táto technika dodá vašej fotografii ďalší rozmer.

„Jeho fotografie ma zaujali vrstvením – do záberu tak zabudoval viac prvkov,“ hovorí Fernando o Webbovi. „Napríklad tu môžete vidieť ľudí, tam psa, tam chlapa s dáždnikom. Jeho fotografie majú niekoľko vrstiev a ktoré vytvárajú skutočný pocit života a kontextu.

„Ako architekt sa snažím nájsť dokonalé proporcie, dokonalý materiál a dokonalé farby a povrchovú úpravu. Ako fotograf sa stále snažím presne o to isté – aby veci vyzerali krásne,“ pokračuje Fernando. „Nehľadám funkčnú geometriu – len sa snažím, aby budova vyzerala nádherne. To je posolstvo, ktoré sa snažím odovzdať.“

Voľná fotografia: zabudnite na „pravidlá“

Štyria ľudia rozmazaní v pohybe kráčajú po veľkej chodbe v obrovskej bielej budove s futuristickými oknami a stenami.

Fernando verí, že fotografia by mala byť vždy sebavyjadrením, aj keď to niekedy znamená porušenie tradičných pravidiel daného žánru. „Mnohí majú pocit, že fotografovanie architektúry je ako klasická hudba,“ hovorí. „Všetko je zapísané v notách, ktoré sa musia hrať. Pre mňa je to skôr jazz. Zabudnite na pravidlá a používajte len oči.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III s objektívom Canon TS-E 17 mm f/4L pri 0,4 s, f/9,5 a ISO 200. © Fernando Guerra

Študenti sa prechádzajú po farebných chodníkoch štvrte EPFL Quartier Nord v Lausanne vo Švajčiarsku.

Fernando fotografuje z ruky pre maximálnu tvorivú flexibilitu a využíva dotykový displej fotoaparátu s variabilným uhlom záberu, aby videl svoje snímky v reálnom čase bez ohľadu na uhol snímania. „Už mnoho rokov vôbec nepoužívam hľadáčiky svojich fotoaparátov,“ hovorí svojrázny fotograf. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III s objektívom Canon TS-E 45 mm f/2.8 pri 1/13 s, f/2.8 a ISO640. © Fernando Guerra

Možno si myslíte, že jedným z prvých pravidiel fotografovania architektúry je používanie statívu. Fernando si to nemyslí.

„Mám rád voľnosť pohybu, preto radšej nepoužívam statív, ktorý mnohí považujú za základný nástroj pri fotografovaní architektúry,“ vysvetľuje. „Radšej sa stále pohybujem a skúmam budovu z rôznych uhlov, takže fotím z ruky. Od chvíle, keď prídem na miesto, som v neustálom pohybe až do odchodu.

„Ďalšou výhodou nepoužívania statívu je, že ak ste na preplnenom mieste, môžete fotografovať bez toho, aby ste na seba upozorňovali. V opačnom prípade môžu byť ľudia na scéne zaujatí a pozerať sa na vás a na to, čo robíte, namiesto toho, aby sa správali prirodzene. Variabilné obrazovky mnohých fotoaparátov Canon sú na to ideálne. Môžete fotografovať z rôznych uhlov a nevyzerá to, že fotografujete.“

Fernanda tvrdí, že existuje len jedno pravidlo, ktoré by ste mali dodržiavať pri fotografovaní architektúry.

„Vertikálne zábery musia byť rovné, takže nikdy nemierte fotoaparátom nahor alebo nadol, pokiaľ nepoužívate tilt-shift objektív, ktorý dokáže korigovať perspektívu,“ vysvetľuje. „Perspektívu môžete korigovať vo fáze úprav v softvéri, ale nemyslím si, že je to dobrý nápad. Často sa diskutuje o mnohých ďalších pravidlách, ale myslím si, že musíte pravidlá porušovať, aby ste vytvorili vlastnú osobitú prácu, ktorá vynikne. Stačí držať kolmice rovno a fotografovať ostošesť.“

Za svetlom: výber času na fotografovanie

Podlhovastá a vyvýšená drevená budova v noci. Okolité stromy osvetľujú dve jasné svetlá.

„Nekončí to pri západe slnka,“ radí Fernando. „Niektoré budovy po zotmení ožijú novým životom. Okná budovy môžu byť ako jej oči a v noci, keď sú v interiéri rozsvietené svetlá, máte pocit, že sa do nich môžete hlboko pozerať. Niektoré budovy sa menia na čarovné škatule s trblietavým sklom, ktoré sú v noci nádherné.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III s objektívom Canon TS-E 17 mm f/4L pri 30 s, f/7.1 a citlivosti ISO1600. © Fernando Guerra

Vtáky prelietavajú nad extravagantne tvarovanou budovou na nábreží za súmraku.

„Naučil som sa, že nikdy nesmiem používať blesk,“ hovorí Fernando. „Ak scénu v interiéri vidím očami, viem, že môj fotoaparát Canon ju dokáže zachytiť. Ak sú rozdiely medzi tieňmi a dobre osvetlenými oblasťami výrazné, môžem urobiť dve expozície pomocou expozičného bracketingu a spojiť ich dokopy alebo použiť režim HDR fotoaparátu. Nikdy však nepoužívam blesk ani dodatočné osvetlenie.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III s objektívom Canon TS-E 17 mm f/4L pri rýchlosti 1/80 s, clone f/5 a citlivosti ISO 800. © Fernando Guerra

Ďalšou mylnou predstavou podľa Fernanda je, že najlepšie svetlo na fotografovanie architektúry je skoro ráno alebo neskoro popoludní, čo sa často nazýva „zlatá hodina“ (angl. golden hour).

„Ak sa chystám fotografovať budovu, rád tam idem skoro ráno a zostávam, kým večer nevyjdú hviezdy. V istom zmysle je to rovnaký prístup, aký môže použiť fotoreportér. Sledujem svetlo okolo budovy – rôzne aspekty vyzerajú lepšie v rôznych častiach dňa. Okrem toho vidíte, ako ľudia budovu využívajú, čo jej opäť dodáva život. Je to ako snímať „deň v živote budovy“. Chcem zachytiť viac než len samotnú budovu.

„Ak je svetlo silné, môžete sa hrať s tieňmi. Nedávno som nafotil niekoľko skvelých záberov domu na poludnie so slnkom vysoko na oblohe. Svetlo prúdilo cez strešné okná a osvetľovalo celý interiér budovy – vyzeralo to jednoducho úžasne. Keď je slnko nižšie na oblohe, budova môže z jednej strany vyzerať zle, ale z druhej skvele. Stačí sa len pohybovať a hľadať. Aj pri sychravom a hmlistom počasí viete zachytiť jemné a zaujímavé zábery. Ďalším nesprávnym predpokladom je, že ak ste nasnímali budovu z jedného bodu, s týmto pohľadom na ňu ste skončili. Príďte sa pozrieť neskôr a uvidíte, ako sa budova pod vplyvom zmeny svetla zmenila.“

V taške: výber správnych objektívov

Cez okno budovy vidno veľkú svetelnú inštaláciu s tvárou mladej ženy, okolo ktorej prechádza žlté auto.

Systém Canon EOS R System je ideálny pre tých, ktorí začínajú s fotografovaním architektúry a majú chuť napredovať. Spojenie výkonnej plnoformátovej bezzrkadlovky, ako je Canon EOS R, s objektívom RF, ako je Canon RF 24-105 mm F4L IS USM – kombinácia, ktorú Fernando použil na zachytenie tejto fotografie – alebo Canon RF 16 mm F2.8 STM vám poskytne tvorivú slobodu. Zachytené pri 56 mm, 1/100 s, f/9 a ISO160. © Fernando Guerra

Z veľkej budovy natretej tmavou krémovou farbou visia vertikálne obrovské drevené lamely. V miestnosti na prízemí budovy vidno siluety dvoch ľudí.

Keď sa stanete skúsenejším fotografom, Fernando odporúča prejsť na objektívy s možnosťou naklápania a posunu. „Mojimi obľúbenými objektívmi sú Canon TS-E 17 mm f/4L a Canon TS-E 24 mm f/3.5L II,“ upresňuje Fernando. „Sú drahé, no funkciu posunu nič nenahradí. Umožňuje vám kontrolovať perspektívu a udržiavať zvislice budov rovné a vzpriamené.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5DS R s objektívom Canon TS-E 17 mm f/4L pri 1/100 s, f/11 a citlivosti ISO 100. © Fernando Guerra

Pri začiatkoch Fernando odporúča objektívy, ktoré dosahujú dobrú rovnováhu medzi relatívne širokým zorným poľom a nízkym skreslením obrazu. „Milujem Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM a Canon RF 50mm F1.8 STM,“ hovorí s nadšením. „Sú malé a nenápadné, takže môžete fotografovať bez pútania pozornosti. Kvalita je skvelá a sú relatívne lacné. Používam aj Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM, pretože je skutočne všestranný. Na záberoch architektúry nemôžem akceptovať žiadne skreslenie, ale vďaka korekciám vo fotoaparáte radu EOS R sa z neho stáva objektív bez skreslenia.“

Ďalším vstupným objektívom, ktorý je obzvlášť vhodný na fotografovanie architektúry, je Canon RF 16 mm F2.8 STM. Tento základný objektív s ohniskovou vzdialenosťou 16 mm je nielen cenovo dostupný, ale aj mimoriadne širokouhlý, čo vám umožní zachytiť väčšie objekty, napríklad celý most. Nadšencov architektúry potešia aj zaujímavé efekty línií a uhlov, ktoré objektív ponúka.

Keď si vyberiete fotoaparát a objektív, ktoré vám vyhovujú, a zvládnete základy žánru, Fernando odporúča ďalej experimentovať s fotografovaním architektúry, od uhla záberu až po filtre na objektíve.

„Filter neutrálnej hustoty je skvelý na to, aby umožnil dlhé expozície aj pri jasnom osvetlení,“ vysvetľuje Fernando. „Pri fotografovaní architektúry na rušnom mieste sa pri dlhej expozícii všetci ľudia a doprava, ktorí sa pohybujú okolo, efektívne stratia zo záberu. Kruhový polarizačný filter je skvelý na odstránenie odrazov od sklenených okien. Rovnako dobre funguje aj na budovách s lesklým povrchom. Mal som nafotiť betónovú budovu, ktorá bola natretá na červeno a veľmi lesklá. Stačilo len pootočiť kruhovým polarizátorom a všetok lesk zmizol, takže vynikla farba.“

Pre Fernanda je fotografovanie architektúry viac ako len práca, je to poslanie. Inšpirované životom, rovnako ako budovami.

„Živím fotografovaním architektúry, no stále mám pocit, že najzaujímavejším prvkom sú ľudia, ktorí sú v budove alebo ju používajú,“ uzatvára. „Fotografovanie architektúry je pre mňa zachytávaním života.“

Ste pripravení začať?

Autor Matthew Richards

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Využite čo najviac príležitostí na fotografovanie v meste vďaka našim tipom

Zachyťte úžasné mestské scenérie a zaujímavé miesta, ktoré mesto skrýva. Prečítajte si všetky potrebné rady, tipy, techniky a inšpirácie.

Rady na vytvorenie mestskej kompozície

Príručka Pauly Stopkovej na vytváranie pozoruhodných záberov budov a mestských panorám.

Objavte abstraktné fotografovanie v uliciach

Vytvárajte úžasné umenie z každodenných vecí s týmito jednoduchými technikami pre surreálne mestské snímky.

Výzva pre objektív pri fotografovaní v uliciach

Prečo je Canon RF 28mm F2.8 STM nevyhnutnou súčasťou výbavy pouličných fotografov.