Nebojte sa byť odlišní: tvorivé tipy na vytváranie záberov pre sociálne siete.

Fotografi z aplikácie TikTok Rosie Lugg a Eletrico sa s vami podelia o svoje obľúbené techniky vytvárania záberov, ktoré upútajú pozornosť.
Kvapky tekutého spreja v oblúku skleneného pohára uchopeného v zdvihnutej ruke, ktorý vytvára siluetu oproti oranžovej oblohe.

Kľúčom k vytváraniu výnimočných záberov na vyplnenie nadupaných účtov na sociálnych sieťach je myslieť inak a ukázať svetu, ako to vidíte vy. Práve o to sa snažia tvorcovia v aplikácii TikTok Rosie Lugg (@rambosphotos) a Peter Jay (@Eletrico). Obaja majú vášeň pre tvorbu jedinečného obsahu a zdieľanie svojich metód a nápadov s publikom.

Na tomto mieste Rosie a Eletrico odhaľujú svoje najlepšie tipy a triky na vytváranie jedinečných záberov, ktoré ohromia vašich sledovateľov, pomocou piatich rôznych fotografických techník.

1. Svetelné stopy s dlhou expozíciou

Dlhá expozícia muža stojaceho na chodníku pred červenými svetelnými stopami z prechádzajúceho autobusu.

„Pre fotografie so svetelnou stopou, ktoré vyžadujú dlhú expozíciu, je na zabránenie pohybu fotoaparátu nevyhnutný statív," vysvetľuje Rosie. „Ak chcete, aby bol niekto v zábere statický, počas expozície musí tiež zostať absolútne nehybný.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 200D (jeho nástupcom je model Canon EOS 250D) s objektívom Canon EF 35mm f/1.4L II USM pri nastavení 2 s, f/5,6 a ISO 100. © Rosie Lugg

Dlhá expozícia siluety postavy vedľa zlatého kruhu svetla. Z okraja kruhu vyžarujú svetelné stopy.

Podľa Eletrica výber nastavenia nízkej citlivosti ISO 100 pri dlhých expozíciách umožňuje pomalú rýchlosť uzávierky a zároveň zabraňuje akýmkoľvek prejavom zrnitosti obrazu. Snímka bola zachytená fotoaparátom Canon EOS M50 Mark II s objektívom Canon EF-M 18-150 mm f/3.5-6.3 IS STM pri nastavení 18 mm, 13 s, f/10 a ISO 100. © Peter Jay

Techniky upútania pozornosti sú pre fotografov, ktorí sa snažia o úspech na sociálnych sieťach, nevyhnutnosťou a Rosie aj Eletrico navrhujú vytvárať pôsobivé zábery so svetelnými stopami.

Rosie nedávno experimentovala so svetelnými stopami, ktoré vytvárali červené autobusy na moste Tower Bridge v Londýne. „Ak chcete dosiahnuť požadovaný efekt, musíte sa pohrať s nastaveniami fotoaparátu. Väčšinou aj tak fotografujem v manuálnom režime (M), v ktorom sa dá jednoducho ovládať rýchlosť uzávierky a clona spolu s nastavením ISO. Keď som fotografovala postavu spolu s autobusom, ktorý vytváral na pozadí svetelnú stopu, zistila som, že na dosiahnutie správnej celkovej expozície potrebujem rýchlosť uzávierky približne dve sekundy s clonou f/5,6 a ISO 100. Vždy sa aj tak snažím zachovať nastavenie ISO na čo najnižšej úrovni, aby sa maximalizovala kvalita a šum obrazu zredukoval na minimum.“

Eletrico nasnímal podobne pútavú fotografiu pomocou predmetov každodennej domácej potreby. „Do kovovej kuchynskej metličky som vložil trochu tlejúcej vaty,“ vysvetľuje. „Otáčanie metličky zavesenej na šnúrke spôsobilo vznik iskier a na vytvorenie svetelnej maľby postačila dlhá expozícia 13 sekúnd.“ (Upozornenie: môže predstavovať nebezpečenstvo požiaru.“ Majte pripravený hasiaci prístroj alebo iné bezpečnostné opatrenia.) „Položil som fotoaparát na statív s 10-sekundovým oneskorením samospúšte, takže som mal možnosť všetko pripraviť a dostať sa na miesto pred otvorením uzávierky.“

Podobné efekty svetelných stôp môžete vytvoriť pomocou baterky, LED svetla, či dokonca prskaviek.

2. Zmrazenie pohybu pomocou rýchlej uzávierky

Zábery plné akcií zachytené s rýchlou uzávierkou na sociálnych sieťach skutočne vyniknú. Pohyb sa na stotinu sekundy zmrazí a odhalí detaily, ktoré nie je možné zachytiť voľným okom.

Pri zábere vody chrliacej z pohára pri západe slnka (horná časť stránky) Eletrico využil režim manuálneho zaostrovania. „Pri oneskorenej samospúšti by sa automatické zaostrovanie nemuselo nasmerovať na správnu časť scény, preto som označil miesto na zemi a vopred zaostril. Skutočne užitočnou sa ukázala byť výklopná dotyková obrazovka modelu Canon EOS M50 Mark II s meniteľným uhlom. Umožnilo mi to zostaviť záber stojac pred fotoaparátom.“

Rosie hovorí: „Milujem fotenie modeliek, ktoré sa krútia v šatách, a pokiaľ nepoužijete naozaj vysokú rýchlosť uzávierky, všetky detaily sa rozmažú a stratia. Tiež uprednostňujem snímanie z ruky namiesto použitia statívu, pretože sa môžem pohybovať a byť oveľa spontánnejšia.“

Pri snímaní bez statívu vám použitie objektívov so zabudovanou funkciou stabilizácie obrazu pomôže zachytiť ostré zábery. Modely Canon EOS R5 a EOS R6 majú zabudovanú funkciu stabilizácie obrazu, ktorá funguje v tandeme s objektívmi so stabilizáciou obrazu, alebo aj v prípade, keď váš objektív nemá túto funkciu zabudovanú.

3. Detailné zábery zblízka

Červený kruhový tvar s tromi hrotmi vychádzajúcimi z centrálneho bodu, ktorý sa odráža v kvapkách vody nad ním.

„Udivuje ma, že objektív EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM umožňuje také vynikajúce detaily zblízka,“ hovorí Eletrico. „Voľným okom som pri vytváraní tohto záberu nevidel ani svetelné vzory v kvapkách vody.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS M50 Mark II s objektívom Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM pri nastavení 52 mm, 1/40 s, f/5,6 a ISO 400. © Peter Jay

Objektív Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM.

Na detailný záber farebných kvapiek vody (vľavo) použil Eletrico objektív Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. Ideálny objektív typu „všetko v jednom“ vytvára skvelé výsledky s blízkymi aj vzdialenými objektmi a dokáže zaostriť už od 25 cm (pri ohniskových vzdialenostiach 18 – 50 mm).

Makro obrázky, ktoré odhaľujú neuveriteľne jemné detaily, sú zárukou toho, že používatelia sociálnych sietí prestanú prechádzať fotkami a hneď im udrú do očí. „Vždy som si myslel, že na extrémne detailné zábery potrebujete veľký špecializovaný makroobjektív, ale prekvapilo ma, ako blízko sa mi podarilo dostať pomocou objektívu Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM,“ hovorí Eletrico. Pri ohniskových vzdialenostiach 18 – 50 mm dokáže objektív zaostriť na vzdialenosť 25 cm.

„Natiahol som priehľadnú pásku cez obvod kotúča a umiestnil som ju na obrázok v mojom telefóne, aby som ju osvetlil, a potom som nastriekal niekoľko kvapiek vody tak, aby cez ne prenikalo svetlo.

„Nemusel som použiť žiadne špeciálne nastavenia fotoaparátu a objektív zachytil najmenšie detaily kvapôčok. Pri makro fotografii môže byť chvenie fotoaparátu skutočný problém, ale snímal som bez statívu a stabilizátor obrazu v objektíve sa ukázal ako neuveriteľne účinný.

4. Odrazy vo vode

Zrkadlový obraz nôh osoby v žltej sukni a bielych čižmách nasnímaných od kolien nadol, ktorý sa odráža v kaluži.

Myšlienka odrazu vo vode prinútila Rosie premýšľať nad zablatenými mlákami a gumákmi. „Je vtipné, že napriek britskému počasiu som na dážď musela čakať viac ako týždeň,“ hovorí. Zachytené fotoaparátom Canon PowerShot G7 X Mark II (jeho nástupcom je Canon PowerShot G7 X Mark III) pri nastavení 1/320 s, f/2,8 a ISO 320. © Rosie Lugg

Zrkadlový obraz dieťaťa sediaceho na plávajúcom matraci pred panorámou mesta, ktorý sa odráža v kaluži vody.

Eletrico sa v rámci témy odrazu vo vode zameral na niečo nezvyčajné. Urobil na podlahe kaluž vody a v tmavej miestnosti nasnímal obrázok na svojom telefóne, ako aj jeho odraz. Výsledkom bola táto neuveriteľná optická ilúzia. Snímka bola zachytená fotoaparátom Canon EOS M50 Mark II s objektívom Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM pri nastavení 18 mm, 1,6 s, f/14 a ISO 100. © Peter Jay

Dvojité zobrazenie postačí na upútanie pozornosti a ako Rosie ukázala vo svojom videu v aplikácii TikTok, miluje vytváranie zrkadlových snímok s odrazmi, ktoré jej obsahu pridávajú špeciálny efekt symetrie. „Čakala som na daždivý deň, aby bolo veľa mlák, s ktorými by som sa mohla pohrať,“ vysvetľuje. „Nakoniec som ako modelku použila samu seba a zistila som, že aplikácia Canon Camera Connect je neuveriteľne užitočná. Bolo úžasné položiť fotoaparát na statív a ovládať všetky jeho nastavenia z telefónu v ruke.

„Ak chcete vyťažiť maximum z odrazov vody, musíte sa väčšinou dostať dosť dole – kľúčový bol uhol fotoaparátu, takže vďaka možnosti zobraziť ukážku záberu v telefóne a upraviť nastavenia snímania bolo všetko skutočne jednoduché a priame,“ dodáva Rosie.

Ak nepoužívate aplikáciu Camera Connect na diaľkové ovládanie fotoaparátu, na získanie záberu z nižšieho uhla ho budete s najväčšou pravdepodobnosťou držať. Za týchto okolností vám „výklopná alebo výkyvná obrazovka uľahčí život a vďaka nej nebudete musieť kľačať ani ležať vo vode,“ pokračuje Rosie.

Aj Eletrico rád dodáva svojim záberom odrazu vo vode kreatívny štýl. „Vylial som na podlahu trochu vody a zhasol som všetky svetlá, takže bola naozaj tma. Voda odrážala obraz na obrazovke môjho telefónu a tento efekt vyzeral naozaj skvele. Použil som malú clonu f/14 pre väčšiu hĺbku ostrosti, takže všetko, od prednej časti scény až po jej zadnú časť, je ostré.“

5. Rozmazané pozadie

Žena vzhliadajúca nahor a napravo, s rukou na líci, s rozmazanými hviezdicovými svetelnými reťazami v pozadí.

Na vystupňovanie zaujímavosti svojich fotografií Rosie často používa rekvizity, vytvorí reťaze žiaroviek alebo dokonca fúka bubliny, aby vytvorila zaujímavé bokeh efekty. Vytvára tiež výrezy rôznych tvarov na prekrytie objektívu, čím dodáva rozostreným bodom svetla a jasným častiam fotografií kreatívny vzhľad. „Často používam aj plytkú hĺbku ostrosti na rozostrenie pozadia,“ dodáva. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 200D s objektívom Canon EF 35mm f/1.4L II USM pri nastavení 1/125 s, f/1,4 a ISO 200. © Rosie Lugg

Stavba z bieleho mramoru s viac ako tuctom kupol a štyrmi minaretmi pri pohľade cez prstenec v zlatom svetle.

„V popredí som chcel použiť svoju ruku, ale potom som dostal nápad držať filter s neutrálnou hustotou, aby som do záberu pridal kreatívnejší prvok,“ hovorí Eletrico. Snímka bola zachytená fotoaparátom Canon EOS M50 Mark II s objektívom Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM pri nastavení 18 mm, 1/100 s, f/3,5 a ISO 100. © Peter Jay

Izolovanie hlavnej osoby alebo objektu v rámci scény rozmazaním pozadia je jednou z obľúbených techník Rosie. „Väčšina portrétov, ktoré vidíte na sociálnych sieťach, vyzerá veľmi podobne, a to najmä tých, ktoré sú nasnímané mobilným telefónom. Môj objektív Canon EF 35 mm f/1.4L II USM mi dáva výhodu, pretože jeho najširšia clona vytvára úzku hĺbku ostrosti. Zameriava všetku pozornosť na fotografovanú osobu.“ Ak používate objektív EF na fotoaparáte so snímačom APS-C, fotografovaný objekt je na snímači väčší ako na plnoformátovom snímači, čo v skutočnosti znamená 1,6-násobné zväčšenie ohniskovej vzdialenosti objektívu. „Efektívna ohnisková vzdialenosť 35 mm objektívu je na mojom fotoaparáte Canon EOS 200D 56 mm. Považujem ju za ideálnu na fotografovanie portrétov a módy. Zábery majú špičkový, inšpiratívny vzhľad, ktorý pritiahne pozornosť a donúti ľudí zastaviť sa pri rolovaní na sociálnych sieťach.“

Na demonštráciu plytkej hĺbky ostrosti nasnímal Eletrico architektonický záber budovy v diaľke. Predstavuje svoj nový prístup – v ruke držal v blízkej vzdialenosti filter s neutrálnou hustotou a zahrnul ho do záberu. „Pri zaostrení na mešitu v diaľke vytváral filter okolo budovy snovú, jemnú rozostrenú aureolu so špeciálnym efektom.“ Ak sa pozriete na veci z inej perspektívy, môžete často dosiahnuť nádherné výsledky.

Buďte kreatívni so svojím vybavením

Ak chcete vytvoriť najpútavejší obsah, potrebujete súpravu, ktorá udrží krok s vašou kreativitou. Rosie a Eletrico cestujú naľahko a snímajú s vybavením, ktoré ich síce nezaťažuje, ale je intuitívne a pohotové. Keď sa v nich prebudí inšpirácia, umožňuje im to vytvárať neuveriteľné diela.

Rosie používa vreckový fotoaparát Canon PowerShot G7 X Mark II (jeho nástupcom je model Canon PowerShot G7 X Mark III). Je jej výkonným a prenosným spoločníkom, ktorý jej pomáha prebúdzať tvorivé nápady na cestách. Používa tiež model EOS 200D značky Canon (jeho nástupcom je model Canon EOS 250D), pozoruhodne kompaktnú a ľahkú digitálnu zrkadlovku, ktorá je ideálna na použitie v oboch prostrediach – domácom štúdiu, aj na potulkách. „Udržať tempo s rýchlo sa pohybujúcou akciou môže byť výzva,“ hovorí Rosie. „Môj fotoaparát EOS 200D je však úžasne pohotový, najmä pokiaľ ide o sledovanie s automatickým zaostrovaním.“

V prípade objektívov sa Rosie spolieha na model Canon EF 35mm f/1.4L II USM pre jeho neuveriteľne úzku hĺbku ostrosti a model Canon EF 24-70 mm f/2.8L USM (jeho nástupcom z radu EF je teraz model Canon EF 24-70 mm f/2.8L II USM) pre všestrannosť objektívu so zoomom bez kompromisov v kvalite obrazu.

Eletrico naopak uprednostňuje kompaktný, ale výkonný model Canon EOS M50 Mark II spolu s mimoriadne univerzálnym objektívom Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. Táto kombinácia prekonala jeho náročné očakávania takmer v každom scenári snímania.

Inšpirovali vás tieto kreatívne techniky? Pozrite si Eletricove tipy pre lepšie zábery v aplikácii TikTok a potom sa skúste pridať nejaké zábavné efekty k vašim vlastným fotkám. Podeľte sa o svoje výsledky s hashtagom #FreeYourStory a označením @canonemea.


Autor Matthew Richards

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Zachytávajte estetické fotografie

Influencerka na sociálnych médiách Steffi Marlová opisuje, ako dosahuje, aby jej snímky vynikli na internete.

Snímanie ročných období

Zvýraznite jedinečnú atmosféru každého obdobia s týmito tipmi od Benjamina Hegyiho.

Vytváranie obsahu s modelom EOS R50

Posuňte svoje príspevky na sociálnych sieťach na ďalšiu úroveň pomocou fotoaparátu Canon EOS R50.

Vylepšite svoje selfie

TikTokerka Nina Collins vysvetľuje, ako doma snímať kreatívne autoportréty.