Ak chcete snímať ako profesionál, potrebujete správnu výbavu. No pri širokej ponuke fotoaparátov a objektívov, ktoré sú teraz dostupné vďaka rýchlemu rozvoju fotografickej technológie, ako zistíte, ktorá výbava najlepšie vyhovuje vašim potrebám?
Či už ste absolventom, ktorý začína kariéru v tomto odvetví, nadšencom, ktorý chce rozšíriť svoje zameranie, alebo perspektívnym profesionálom, ktorý chce postúpiť na kariérnom rebríčku, jeden z najvýznamnejších aspektov, ktorý musíte zvážiť, je druh fotografie, ktorej sa chcete venovať. Dokumentárny fotograf, ktorý možno bude potrebovať pracovať ticho a diskrétne v rôznych prostrediach, bude mať odlišné požiadavky na vybavenie v porovnaní napríklad s fotografom módy, ktorý pracuje v rámci starostlivo pripravených scenárov s profesionálnymi modelkami.
Ďalším dôležitým faktorom je schopnosť fotoaparátu snímať video. „Je to čoraz dôležitejšia vlastnosť,“ hovorí Mike Burnhill, produktový špecialista značky Canon Europe. „Video je napríklad kľúčovou súčasťou platforiem sociálnych médií a vďaka schopnostiam snímať fotografie aj videozáznamy sa otvárajú ďalšie trhy s pracovnými príležitosťami v odvetví fotografie.“
Tu máme troch mladých profesionálov, ktorí sa špecializujú na rôzne oblasti, a každý z nich má vlastný jedinečný príbeh o tom, ako sa dostal do tohto odvetvia. Povedia nám o fotoaparátoch a objektívoch značky Canon, ktoré používajú, a o tom, prečo sú ideálne pre ich zvolený štýl. Sú to: nigérijský fotograf módy a portrétov Emmanuel Oyeleke, nemecko-ruská dokumentárna fotografka Nanna Heitmann a Ingo Leitner z Rakúska, súčasť dvojčlenného tímu Carmen a Ingo, ktorý sa venuje svadobnej fotografii. Okrem ich osobných postrehov poskytne ďalšie odborné poradenstvo aj Mike Burnhill.
Snímajte ako profesionál: základná súprava, ktorá dostane vaše fotografie na vyššiu úroveň
Najlepšie vybavenie na fotografovanie módy
Emanuel Oyeleke, bývalý profesionálny hráč scrabble, sa zamiloval do fotografovania pri svojich cestách na turnaje a získal rôzne ocenenia vrátane titulu módneho fotografa ASFA v roku 2019. Je do veľkej miery samouk a svoju kariéru začal tým, že filmoval svadby (niektoré až s 3 000 hosťami) vo svojej domovskej krajine, Nigérii. Neskôr prešiel do žánru životného štýlu a teraz pravidelne pripravuje odvážne a nádherné úvodníky pre špičkové africké módne časopisy a venuje sa aj komerčnej práci pre rôzne značky vrátane firiem Coca-Cola a Unilever.
„Systém EOS R som začal používať v roku 2018 a bol to pre mňa ako vstup do iného sveta,“ hovorí. „Nemusíte si robiť starosti o technickú stránku, pretože tieto fotoaparáty jednoducho fungujú, takže vám poskytujú tvorivú slobodu bez obmedzení.“ Používa najmä systém Canon EOS R5 od jeho uvedenia na trh v roku 2020. „Snímač s rozlíšením 45 MP zachytáva obrovské množstvo informácií a poskytuje mi možnosť záber orezať a pritom stále získať výslednú fotografiu s vysokým rozlíšením.
Ak máte dostatočný rozpočet, povedal by som, že na prácu vo svete módy je ideálny model EOS R5, ale ak nie, odporúčam EOS R6, pretože dokáže takmer všetko ako R5, len s menším rozlíšením.“
„Hoci je fotografovanie módy o oblečení, keď sa pozeráme na fotografie ľudí, najskôr nás zvyčajne upútajú ich tváre, takže sledovanie tváre/očí na modeloch EOS R5 a EOS R6 je dôležité,“ dodáva Mike Burnhill. „Medzi ďalšie vlastnosti užitočné pre prácu v oblasti módy patrí dotyková obrazovka Vari-Angle, ktorá umožňuje dosiahnuť zaujímavé a dynamické zábery snímaním z rôznych uhlov.“
Emmanuelove obľúbené objektívy sú Canon RF 50mm F1.2L USM a RF 85mm F1.2L USM, pričom oba z nich odporúča pre tých, ktorí sa učia pracovať vo svete módy. „Sú ostré, s vysokou svetelnosťou a veľmi kvalitnou konštrukciou a investícia do nich stojí za to – dobrý objektív vám vydrží mnoho rokov,“ hovorí s nadšením.
„Sú to skvelé objektívy na snímanie všetkého možného, od záberov celej postavy až po portréty z najlepšieho uhla,“ súhlasí Mike. „Inou alternatívou by bol objektív so zoomom, napríklad RF 24-70mm F2.8L IS USM alebo EF 24-70mm f/2.8L II USM pripojený pomocou adaptéra.“
Najlepšie vybavenie na dokumentárnu fotografiu
Dokumentárna fotografka Nanna Heitmann sa narodila v Nemecku v roku 1994 a svoju prvú digitálnu zrkadlovku, Canon EOS 400D (ktorú teraz nahradil model Canon EOS 850D), si kúpila, keď mala štrnásť. Keď bola staršia, inšpirovala sa fotografiami, ktoré videla v časopise National Geographic, a neskôr získala titul v odbore fotožurnalistiky a dokumentárnej fotografie na Vysokej škole aplikovaných vied a umenia v Hannoveri. Jej práce boli okrem iného uverejnené v časopisoch National Geographic, TIME Magazine a de Volkskrant. V roku 2019 sa stala nominantkou spoločnosti Magnum.
Nanna, ktorá pracuje najmä na dlhodobých projektoch, ako je dokumentovanie komunity okolo poslednej uhoľnej bane v Nemecku, používa v posledných rokoch modely Canon EOS R a Canon EOS R5. „Predtým som používala model Canon EOS 5D Mark III, ale teraz veľmi rada pracujem s bezzrkadlovými fotoaparátmi od spoločnosti Canon,“ dodáva. „Vybavenie nosím celý deň so sebou, takže sa mi oveľa lepšie pracuje s ľahším fotoaparátom.“
Nanna vysvetľuje, že inovácie zavedené v systémoch EOS R a EOS R5 vrátane automatického zaostrenia pri slabom osvetlení až do -6 EV majú veľký prínos pre dokumentárnu prácu. „Citlivosť pri slabom osvetlení je dôležitá pri práci v tmavom prostredí bez blesku a vďaka možnosti využiť tichý režim snímania fotoaparátu sa dá pracovať diskrétne,“ hovorí. „Pre začínajúcich dokumentárnych fotografov by som určite odporučila EOS R aj EOS R5.“
Pre tých, ktorí majú o niečo nižší rozpočet, je ďalšou možnosťou model EOS RP v rámci systému EOS R. „Je to menší, ľahší fotoaparát a má množstvo skvelých funkcií vrátane tichého režimu snímania a podobne ako ostatné fotoaparáty systému EOS R je plne kompatibilný s objektívmi EF,“ hovorí Mike.
„Ak váš rozpočet stačí aj na model EOS R6, s jeho úžasnou schopnosťou snímať pri slabom osvetlení si dokážete poradiť so širokým spektrom svetelných podmienok, zatiaľ čo sledovanie tváre a očí znamená, že sa nemusíte starať o zaostrovanie a namiesto toho sa môžete sústrediť na načasovanie, kompozíciu a výraz záberov.“
Nanna sa rada približuje k ľuďom, ktorých fotografuje, preto takmer vždy používa objektívy Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM a RF 50mm F1.2L USM. „Na všetko mi stačia dva objektívy,“ hovorí. „Uprednostňujem objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou pred objektívmi so zoomom, pretože vyžadujú, aby ste boli v pohybe a viac na záberoch pracovali.“
Mike súhlasí s tým, že tieto dva objektívy sú dokonalou kombináciou. „Ohniskové vzdialenosti 35 mm a 50 mm boli vždy obľúbené pri dokumentárnej a reportážnej práci, pretože poskytujú naturalistickú perspektívu,“ hovorí. „Objektív RF 35mm F1.8 Macro IS STM je malý, cenovo výhodný a obsahuje 5-krokový stabilizátor obrazu pre ostré zábery z ruky.“
Najlepšie vybavenie na svadobnú fotografiu
Carmen a Ingo Leitner sa stretli na talianskej pláži v roku 2003. Na spoločných cestách zistili, že ich spája láska k fotografovaniu, takže najskôr začali fotografovať svadby svojich príbuzných a priateľov a v roku 2009 sa rozhodli ísť do spoločného biznisu.
Tento manželský tím, ktorého členovia začali kariéru ako technický inžinier a umelecká maskérka, odvtedy fotografoval svadby na mnohých z najkrajších miest sveta. Ich prvou digitálnou zrkadlovkou, ktorú stále vlastnia, bol model Canon EOS 350D (teraz nahradený modelom Canon EOS 850D) a v súčasnosti používajú fotoaparáty EOS R5 a EOS R6, ktoré často pracujú súčasne – jedným fotografujú a druhým snímajú video.
„Najdôležitejšou funkciou pre nás je veľmi presný systém zaostrovania na modeloch EOS R5 aj EOS R6,“ hovorí Ingo. „Aj pri objektívoch so široko otvorenou clonou sú zábery neuveriteľne ostré. Ďalšou veľkou výhodou je aj interná stabilizácia obrazu (IBIS), ktorá pri niektorých objektívoch poskytuje stabilizáciu až v rozsahu 8 krokov a znamená, že nepotrebujeme statívy ani monopody.“
Ingo je presvedčený, že tým, ktorí chcú pracovať ako svadobní fotografi, sa určite oplatí investovať do fotoaparátu EOS R5. „Ak nepotrebujete súbory s rozlíšením 45 MP, skvele vám poslúži aj EOS R6,“ dodáva.
„Dve najväčšie výhody týchto fotoaparátov pre svadobnú fotografiu sú sledovanie tváre/očí a funkcia tichého snímania, ktorá umožňuje snímať bez toho, aby si to ľudia uvedomovali, najmä v tichom prostredí,“ dodáva Mike. „Sú to zároveň hybridné kamery, ktoré dokážu snímať video až do formátu 8K RAW a 4K 120p v prípade modelu EOS R5 a 4K UHD až do 60p pomocou modelu EOS R6.“
Carmen a Ingo používajú hlavne objektívy Canon EF 35mm f/1.4L II USM, RF 50mm F1.2L USM a RF 85mm F1.2L USM, a navyše RF 28-70mm F2L USM. Pre niekoho, kto začína v oblasti svadobnej fotografie, má Ingo toto odporúčanie: „Odporúčam objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 35 mm a 50 mm a so širokou maximálnou clonou – zo série L, ak si ich môžete dovoliť.“
„Keď začínate ako svadobný fotograf, mimoriadne užitočný je viacúčelový objektív so zoomom, napríklad RF 24-105mm F4L IS USM. Je to objektív, ktorý si poradí v rôznych situáciách,“ hovorí Mike. „Potom ho môžete spojiť s niečím malým, jasným a s vysokou svetelnosťou, napríklad s objektívom RF 50mm F1.8 STM alebo EF 85mm f/1.8 USM. To vám umožní snímať rôzne druhy záberov, napríklad pri použití najširšej clony na optické oddelenie snímaného objektu od pozadia. Keď máte objektív so zoomom a objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a s vysokou svetelnosťou, poradíte si vo väčšine situácií.“
Kdekoľvek sa plánujete realizovať, či je to módna a portrétna fotografia, dokumentárna fotografia, svadobná fotografia alebo niečo iné, investícia do skvelého vybavenia je investíciou do vašej budúcnosti. Tu sa začína vaše profesionálne dobrodružstvo…
Napísal David Clark
Súvisiace produkty
-
EOS R
Plnoformátový bezzrkadlový fotoaparát, ktorý fotografom aj filmárom otvára úplne nové kreatívne možnosti. -
EOS RP
Malý a ľahký plnoformátový bezzrkadlový fotoaparát s intuitívnym ovládaním vhodný na cesty a každodenné fotografovanie. -
EOS R6
Bez ohľadu na to, čo a ako snímate, s fotoaparátom EOS R6 môžete svoju tvorivosť prejaviť tak, ako ste si to doteraz ani nevedeli predstaviť. -
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Dodajte svojej plnoformátovému bezzrkadlovému fotoaparátu profesionálny nádych s objektívom 24 – 70 mm so zoomom, ktorý sa môže pochváliť rýchlou clonou a 5-krokovou stabilizáciou obrazu. -
RF 24-105mm F4L IS USM
Ľahký a všestranný 24 – 105 mm objektív so svetelnosťou f/4 série L so zoomom ponúkajúci rýchle a tiché automatické zaostrovanie spolu s 5-krokovou stabilizáciou obrazu. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Svetelný objektív 35 mm f/1,8 MACRO, ktorý umožňuje snímať široké zábery, zaostriť zblízka a disponuje hybridnou stabilizáciou obrazu. -
RF 50mm F1.2L USM
Pevný 50 mm objektív so svetelnosťou f/1,2, ktorý zaistí dokonalú ostrosť a skvelú funkčnosť pri slabom svetle. -
Mount Adapter EF-EOS R
Štandardný upevňovací adaptér EF-EOS R bezproblémovo uvedie vaše objektívy EF a EF-S do systému EOS R, pričom zachová ich kvalitu a výkon. Zistite viac.