MAKROFOTOGRAFIA

Ako snímať neuveriteľné makrofotografie včiel

Traja profesionálni fotografi hmyzu prezradia svoje tipy, ako prilákať včely do záhrady, aby ste ich mohli zachytiť zblízka.
Záber zblízka na včelu na kvete modrice širokolistej, ktorý zachytil fotoreportér Christian Ziegler pomocou fotoaparátu Canon EOS-1D X Mark III.

Včely sú neuveriteľné tvory. Okrem toho, že sú roztomilé a nádherné, sú zásadne dôležité aj pre biodiverzitu našej planéty. Včely opeľujú rastliny a plodiny, ktorými sa živia ľudia a zvieratá, ale, žiaľ, sú v ohrození.

„Za posledných 20 rokov čelilo vyhynutiu oveľa viac včelích druhov,“ hovorí fotoreportér prírody a ambasádor spoločnosti Canon Christian Ziegler, ktorý je presvedčený, že preňho aj pre ostatných je mimoriadne dôležité fotografovať včely, aby vyzdvihli ich krásu a význam a zvýšili povedomie o ich vážnej situácii.

Ako si však môžete odfotiť včely sami? Nie je to jednoduché, ale so správnou pomocou sa to dá dosiahnuť – aj pre začiatočníkov. V tomto článku Christian a makrofotografi prírody Matt Doogue a Ingo Arndt prezradia svoje tipy na vytvorenie prostredia príjemného pre hmyz, v ktorom bude možné fotografovať včely s úžasným priblížením.

1. Vytvorte si záhradu, v ktorej sa včely budú cítiť dobre

Záber zblízka na včelu na kvete hlohu, ktorý zachytil fotoreportér Christian Ziegler pomocou fotoaparátu Canon EOS-1D X Mark III.

Do kvetináčov a záhonov si vyberajte pôvodné druhy rastlín, pretože vám umožnia najlepšie dlhodobé šance na prilákanie včiel. „Pôvodné druhy rastlín sa šíria a rastú na správnych miestach a sú silnejšie ako nepôvodné rastliny,“ hovorí fotograf divokej prírody Ingo Arndt. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D Mark III s objektívom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri nastavení 1/200 s, f/22 a ISO 1250. © Christian Ziegler

Včelí hotel vytvorený vyvŕtaním otvorov do palíc a dreva, zachytený pomocou objektívu Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM fotoreportérom Christianom Zieglerom.

Na prilákanie osamelých včiel, ktoré nežijú v úľoch, môžete zariadiť „včelí hotel“. Ide v podstate o drevenú skrinku s otvormi, ktorá sa podobá na hniezda, aké si včely stavajú pre seba. © Christian Ziegler

Ak chcete fotografovať včely, nemusíte nikam jazdiť. Ak svoju záhradu urobíte pre včely čo najpríjemnejšiu, prídu k vám a dajú vám množstvo príležitostí na vytvorenie úžasných fotografií. A čo je ešte lepšie, kroky, ktoré vykonáte na prilákanie včiel, pomôžu aj samotným včelám.

„Môj tip na vytvorenie včelej záhrady je pestovať pôvodné rastliny s množstvom peľu a nektáru,“ hovorí Christian. „Rastliny ako levanduľa a šalvia priťahujú včely, pretože kvitnú dlhšie. A nekoste svoj trávnik – aj malá prerastená plocha predstavuje pre včely úžasný biotop.“

Matt hovorí, že na pôvodných druhoch kvetov sa včely živia už celé roky. „Urobte si prieskum,“ pokračuje. „Zistite, čo vaše objekty radi jedia, kde sa radi zdržiavajú, na akých rastlinách sa pária.“

„Včelie hotely sú vynikajúce,“ dodáva. „Môžete si ich kúpiť v obchodoch alebo si ich môžete sami vyrobiť vyvŕtaním otvorov do niektorých typov dreva.“

2. Udržujte si odstup

Nezabudnite si dávať pozor. Pri fotografovaní včiel v ich prirodzenom prostredí je dôležité včely rešpektovať a udržať si svoju vzdialenosť, pretože vás môžu bodnúť. „Keď sa príliš priblížite, včely odletia, ale fotografovať v blízkosti úľov môže byť nebezpečné,“ vysvetľuje Ingo.

Najjednoduchší spôsob, ako si udržať vzdialenosť, je použiť teleobjektív. Objektívy s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou, napríklad Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, alebo objektívy so zoomom s telefotografickým dosahom, napríklad Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM alebo Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, vám umožnia fotografovať včely bez toho, aby ste sa museli veľmi priblížiť.

Užitočný nástroj je tiež aplikácia Canon Camera Connect, pretože vám umožňuje ovládať fotoaparát na diaľku.

Prečítajte si náš návod pre kupujúcich a dozviete sa viac o najlepšej základnej súprave na snímanie makrosnímok.

3. Snímajte v správnom čase

Záber zblízka na včelu na žltom kvete s hlavou pokrytou peľom, ktorý pomocou fotoaparátu Canon EOS 6D zachytil makrofotograf Matt Doogue.

Ak sa pokúšate fotografovať včely, keď je teplo, budete mať menej šťastia, pretože sa pohybujú rýchlejšie, takže sa ťažšie fotografujú. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D (jeho nástupcom je Canon EOS 6D Mark II) s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/125 s, f/9 a ISO 160. © Matt Doogue

Na fotografovanie včiel je ideálna zlatá hodinka – tesne po východe slnka a tesne pred západom slnka, keď nízke slnko vytvára nádherné teplé svetlo a dlhé tiene. Je to tiež čas, kedy sú včely pomalšie a pokojnejšie, takže sa ľahšie fotografujú. „Včely sú najaktívnejšie, keď je teplo,“ vysvetľuje Ingo. „Na poludnie máte tiež problém s veľmi ostrým svetlom a kontrastom, čo zvyčajne nie je pre fotografovanie dobré. Moje obľúbené časy sú hodinu po východe slnka a hodinu pred západom slnka.“

Ak vyjdete von ešte skôr, včely môžu ešte spať. „Niektoré včely spia na rastlinách,“ hovorí Matt. „Zahryznú sa na koniec a nepohnú sa, takže je to skvelé na skúšanie a na skladanie zaostrenia [pozrite nižšie]. Napríklad na starčeku často nájdete skoro ráno čmeliaky. Len sa rozohrievajú a veľmi sa nehýbu, takže je to ideálny čas vyskúšať makro.“

4. Hľadajte farby a textúry

Záber zblízka na včelu skrčenú okolo tyčinky červeného kvetu, ktorý pomocou fotoaparátu Canon EOS 6D zachytil makrofotograf Matt Doogue.

„Pri snímaní širších záberov sa snažte zapracovať časť prostredia, aby divák mohol vytušiť, kde sa fotografia nasnímala – v lese alebo v záhone,“ hovorí Matt. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/160 s, f/9 a ISO 320. © Matt Doogue

Záber zblízka na včelu medonosnú, ako ponára hlavu do včelieho plástu, ktorý pomocou fotoaparátu Canon EOS 6D zachytil makrofotograf Matt Doogue.

Tvar a štruktúra včelieho plástu vytvára zaujímavé pozadie na fotografovanie včiel medonosných pri práci. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/40 s, f/10 a ISO 320. © Matt Doogue

Tak ako pri každom žánre fotografovania, mali by ste hľadať a zvažovať prvky, vďaka ktorým vaše snímky vyniknú. Ideálne sú textúry rastlín a geometrické tvary očí hmyzu. Matt odporúča obzerať sa po živých farbách, napríklad červených, purpurových a modrých. Pri rozhodovaní o tom, ktoré rastliny vhodné pre včely budete pestovať, myslite na farbu kvetov alebo použite farebné pozadie vo vašej záhrade alebo na vašom balkóne, aby ste mohli ľahšie snímať hmyz v akcii.

Christian zase hľadá zaujímavé vzory, textúry a svetlo. „Riadim sa však správaním hmyzu,“ dodáva.

„Správanie je skvelé na fotografovanie,“ súhlasí Matt. „Vďaka nemu je fotografia fotografiou. Môžete mať portrét mravca, čo je skvelé, alebo ho môžete zachytiť, ako nesie iného mŕtveho mravca alebo ako prináša jedlo späť do mraveniska, čo úplne mení fotografiu. Mení to spôsob vnímania fotografie a táto fotografia nás viac zaujme.“

5. Zachyťte včely počas letu

Záber zblízka na orchideovú včelu, ktorá letí smerom k žltej orchidei, zachytený pomocou objektívu Canon EF 16-35mm f/2.8L USM fotoreportérom Christianom Zieglerom.

Objektívy so stabilizáciou obrazu vám pri sledovaní včely a fotografovaní z ruky pomáhajú udržať zábery stabilné. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D (nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (nahradený modelom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) pri nastavení 1/80 s, f/16 a ISO 400. © Christian Ziegler

Niektoré z najúžasnejších záberov včiel ukazujú hmyz počas letu, ale zachytiť ho môže byť ťažké z dôvodu rýchleho pohybu. „Musíte byť rýchli a na zastavenie pohybu musíte použiť veľmi vysoké rýchlosti uzávierky,“ vysvetľuje Ingo.

Ingo aj Matt odporúčajú uzamknúť zaostrenie na oblasť, ktorou bude včela pravdepodobne prechádzať, napríklad kvet. „Vopred zaostrite na nejakú oblasť pomocou manuálneho zaostrovania (MF) a čakajte,“ hovorí Matt.

Na zachytenie včiel počas letu bez blesku Christian odporúča použiť režim priority uzávierky (Tv) a nastaviť rýchlosť najmenej 1/500 s. Odporúča tiež nastaviť vysokú rýchlosť uzávierky pri snímaní v manuálnom režime (M) a následne upraviť hodnotu ISO na vyváženie expozície. „Keď nepoužívate blesk, riešením je ISO,“ hovorí. „Bez blesku môžete ísť na ISO 8000. Použil som dokonca ISO 25 600 a funguje to dobre.“

6. Experimentujte s manuálnym zaostrovaním

Záber zblízka na včelu letiacu na žltom pozadí, ktorý zachytil fotoreportér Christian Ziegler.

Na vytvorenie vizuálne príťažlivej snímky Ingo odporúča experimentovať. „Skúšajte rôzne veci, najmä keď sa učíte – občas dosiahnete pekné výsledky,“ hovorí. „Namiesto zmrazenia všetkého môžete vyskúšať dlhú expozíciu, alebo skúste sledovať letiaci hmyz s dlhším expozičným časom.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS R3 s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/200 s, f/16 a ISO 1000. © Christian Ziegler

Záber zblízka zobrazujúci desiatky včiel medzi plástmi úľa nasnímaný pomocou objektívu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, ktorý zachytil fotograf špecializovaný na makro fotografie Ingo Arndt.

Objektív Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM poskytuje výnimočný pomer zväčšenia 1:1, čo znamená, že snímaný objekt je na snímači fotoaparátu v skutočnej životnej veľkosti. Jeho RF ekvivalent, objektív RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, zväčšuje až po zväčšenie 1,4x. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5DS R (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri nastavení 1/200 s, f/16 a ISO 250. © Ingo Arndt

Matt, Christian aj Ingo odporúčajú experimentovať s manuálnym zaostrovaním. „Lepšie je presne sa rozhodnúť, kde na hmyze je zaostrenie,“ radí Ingo, ktorý odporúča použiť nastavené manuálne zaostrenie, aby ste mohli rýchlejšie reagovať na pohyby hmyzu. „Väčšinou musíte byť veľmi rýchli,“ pokračuje. „Ja nastavím zaostrenie vopred, nájdem správnu vzdialenosť a potom idem k včelám a posúvam hlavou dopredu a dozadu, aby som zaostril. Namiesto nastavovania zaostrenia na objektíve vždy hýbem sám sebou alebo fotoaparátom. Je to oveľa rýchlejšie.“

Na lepšie kontrolovanie zaostrenia môžete použiť zaostrenie so zvýraznením obrysov, ktoré zvýrazní ohniskovú rovinu. Pomocou živého zobrazenia Live View sa tiež môžete priblížiť do záberu a kontrolovať zaostrenie počas vytvárania kompozície. „Je to skvelá vec, ako mať istotu, aby ste mali objekt zaostrený,“ hovorí Matt. „Vždy si to kontrolujte, najmä pri snímaní v režime manuálneho zaostrenia.“

Pomocou aplikácie Canon Camera Connect môžete nastaviť manuálne zaostrenie na objektíve zo svojho smartfónu.

7. Použite rozptýlený blesk na osvetlenie

Záber zblízka na včelu na drevenom stole s odrazom vo vode, zachytený fotoaparátom Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM fotoreportérom Christianom Zieglerom.

Na odraz v očiach hmyzu Ingo odporúča používať tradičné blesky Speedlite rozptýlené so softboxom. „Môžete použiť kruhový blesk, ale veľké oči hmyzu s kruhom, ktorý sa v nich odráža, vyzerajú neprirodzene,“ vysvetľuje. „Odraz slnka by bola len malá bodka.“ Christian používa túto taktiku aj vo svojich fotografiách. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R3 s objektívom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/320 s, f/14 a ISO 320. © Christian Ziegler

Pri veľkom zväčšení je ťažké získať dostatočne širokú hĺbku poľa na zachytenie celého oka hmyzu v úplnom zaostrení. Najlepšie riešenie je umelé osvetlenie, napríklad blesk, ktoré umožňuje dostatočnú expozíciu pri použití úzkej clony pre širokú hĺbku poľa, dostatočne vysokú rýchlosť uzávierky na zabránenie rozmazania a nízku hodnotu ISO na dosiahnutie najčistejšieho obrazu.

Blesk ovplyvňuje aj farby a pôsobenie vašich fotografií. „Ak chcete ukázať oči hmyzu, je oveľa lepšie mať namiesto prírodného svetla umelé svetlo,“ vysvetľuje Ingo. „Niekedy sú lesklé alebo majú dúhové farby. Keď použijete blesk, dostanete tam viac farieb.“

Ingo tiež odporúča použiť blesk zhora, a tak napodobniť svetlo prichádzajúce zo slnka. „Ak snímate na šírku, nechajte blesk na fotoaparáte. Na výšku podržte blesk v ruke, umiestnený hore,“ hovorí.

Blesk môžete umiestniť aj vedľa, čo vrhá na objekty pozdĺžne tiene a vytvára kreatívny vzhľad. Bez ohľadu na umiestnenie Matt odporúča blesk rozptýliť. „Ak tak neurobíte, budete mať ostré svetlo,“ hovorí. „Chceme svetlo dobrej kvality. Rozptýlením sa odstráni ten ostrý prechod medzi svetlom a tieňom.“

Mnohé blesky Canon Speedlite sa dodávajú s difúzormi na zjemnenie svetla, ale môžete si vytvoriť aj svoj vlastný tak, že pred blesk jednoducho vložíte list bieleho papiera.

8. Vyskúšajte skladanie zaostrenia

Záber zblízka na včelu sediacu na ružovom kvete a pozerajúcu priamo do fotoaparátu, ktorý je ukážkou plytkej hĺbky poľa. Nasnímal makrofotograf Matt Doogue.

Hĺbka poľa vám umožňuje kontrolovať, aká veľká časť snímky je dobre zaostrená a aká je rozmazaná, čím sa stáva jedným z najdôležitejších tvorivých nástrojov pre fotografov, najmä pri snímaní makrosnímok. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/180 s, f/4 a ISO 100. © Matt Doogue

Hĺbku poľa môžete riadiť aj pomocou skladania zaostrenia, aj keď toto funguje len pre nehybné objekty, napríklad spiace včely.

„Proti nedostatku svetla môžete bojovať otvorením clony a skladaním snímok,“ vysvetľuje Matt. Skladanie zaostrenia znamená, že fotoaparát nasníma sériu záberov a pri každom posúva ohniskový bod, takže môžete vrstviť zaostrené časti. To vám umožňuje použiť vysokú rýchlosť uzávierky, ako aj širokú clonu, ale stále mať širokú ohniskovú rovinu, bez potreby blesku alebo vysokej hodnoty ISO.

Modely Canon EOS R10, EOS R8 a EOS R7 sú vybavené funkciou skladania zaostrenia a kompozície hĺbky, ktorá vrství snímky so zloženým zaostrením tak, aby sa výsledná snímka vytvorila úplne vo fotoaparáte.

Záber zblízka na včelu na včelom pláste, ktorý pomocou fotoaparátu Canon EOS 6D zachytil makrofotograf Matt Doogue.

Snímanie znamenitých makrofotografií si vyžaduje roky praxe, zručnosti a nadšenie. Matt má napríklad viac ako desať rokov skúseností v tejto oblasti a teraz svoju platformu využíva na zvýšenie informovanosti a podporu environmentálnych otázok. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/40 s, f/11 a ISO 320. © Matt Doogue

Nebuďte na seba príliš prísni, ak vaše fotografie nebudú okamžite vyzerať tak pôsobivo ako obrázky v tomto článku. Pamätajte: zvládnuť fotografovanie akéhokoľvek typu si vyžaduje čas. Dôležité je, aby ste boli kreatívni, zlepšovali svoje zručnosti a snímali zábery, s ktorými budete spokojní.

„Je ťažké, najmä pri sociálnych sieťach, neporovnávať svoje fotografie s úžasnými snímkami iných ľudí,“ priznáva Matt. „Ale ak vydržíte, budete stále skúšať a klásť si výzvy, dosiahnete úžasné fotografie.“



Autor: Peter Wolinski

Súvisiace produkty

Súvisiace články