Ása Steinars nepovažovala Island vždy za taký pôsobivý. Presťahovala sa tam z Nórska vo veku sedem rokov a pripadala si tam skôr ako v malom meste, než v krajine. Avšak po návrate o niekoľko rokov neskôr, po práci v zahraničí začala vidieť krajinu ohňa a ľadu novým, úžasným spôsobom.
Dnes však fotografie a videá z dobrodružstiev doma aj v zahraničí priniesli Áse 700 tisíc sledovateľov na sociálnych médiách. Vďaka jej majstrovsky zvládnutým „scénickým selfie“, ktoré menia skromné selfie na monumentálne zábery škandinávskej krajiny, sú jej kontá na sieťach Instagram a TikTok neustále rastúcou poctou nadpozemským divom Islandu – od kráterov, sopiek a pláží z čierneho piesku až po fjordy, ľadovce a vodopády.
Jej krajinné fotografie často zahŕňajú ľudí – zvyčajne seba. Nie sú to jednoduché selfie; ale fotografie, ktoré pozývajú diváka, aby sa postavil na jej miesto – a to je niečo, čo sa zdá byť mimoriadne dôležité pri zverejňovaní fotografií na sociálnych médiách. „Chcem v divákovi vytvoriť pocit, aby si na obrázku predstavil sám seba a zažil pocit, že tam chce ísť a zažiť samotnú prírodu, nie len pohľad na ňu z diaľky,“ hovorí Ása.
Preto Steinarsovej fotografie zvyčajne aktivujú jeden alebo hneď niekoľko zmyslov: môžete takmer cítiť teplo z táboráka v chladných dňoch; počuť zvuk burácajúceho vodopádu, vychutnať si na jazyku teplú kávu po dlhej túre. „Podľa mňa,“ hovorí Steinarsová: „ je fotografia o vytvorení tohto pocitu – pocitu túlavosti, šťastia alebo jednoducho inšpirácie ísť na výlet a zdolať nejakú horu. Fotografovanie prírody sa vždy spája so skúmaním priestoru pod holým nebom, a preto rada pridávam osobu, ktorá vypovie celý príbeh za ním.“
Tu Ása vysvetľuje, ako to robí, pričom vám prezradí tipy, pomocou ktorých posuniete fotografovanie krajiny na vyššiu úroveň, aby ste aj vy mohli vidieť aj svet prírody v úplne inom svetle.
KRAJINNÁ FOTOGRAFIA
Ása Steinars: pohľad za hranice krajiny pre dokonalú snímku
Vylepšite kompozíciu výrazným oblečením
Pri snahe o reprodukciu scénických selfie Ásy je jedným, začiatočníkmi často prehliadaným aspektom snímky oblečenie. Ása používa červený, žltý a oranžový odev pri fotografovaní v podmienkach pod mrakom alebo ak je jej objekt vo veľkej vzdialenosti. Fotografovanie osoby v krajine umocňuje pocit veľkosti, zatiaľ čo jasné oblečenie pridáva k tomu, čo by inak mohol byť plochý alebo monochromatický obraz, prídavok farby.
Ása dokonca ide až tak ďaleko, že si vyberá svoje miesta na základe odevu. Je to obzvlášť dôležité, keď pracuje so značkovým oblečením. Uisťuje sa, že lokalita dopĺňa produkt danej značky, či už z hľadiska kompozície alebo určitým tematickým spôsobom, ale rovnaké zásady platia aj pre jej osobnú prácu.
„Nájdem miesto, ktoré ladí so štýlom a farbami odevu,“ hovorí. „Ak nie je mojím cieľom nápadnosť, snažím sa použiť miestny štýl oblečenia, aby som sa s prírodou viac spojila. Napríklad islandské vlnené svetre. Nosia sa veľmi dobre, ale tiež sa dobre hodia do prírodných záberov a sú skvelé na snímanie záberov s priblížením objektu.“
Používanie takýchto odevov pomáha navodiť pocit miesta a lokality vo finálnom obraze.
Orámujte svoj predmet prírodou
Ása často ohraničuje svoj objekt prírodnými prvkami, ako sú skaly, hory a vodné útvary. Niekedy vytvorí kompozíciu umiestnením rozmazaných kvetov v popredí, aby upriamila pozornosť na objekt. Nech sa ale rozhodnete pre akúkoľvek kompozíciu, je rozhodujúce, aby nikdy nepôsobila nútene.
„Pre mňa je veľmi dôležité, aby bol obraz prirodzený a dobre sa naň pozeralo,“ hovorí Ása. „Nad snímkou by nemalo byť potrebné zamýšľať sa, keď ju vidíte, takže proporcie musia byť správne a oko by malo priamo nájsť objekt bez nutnosti ho hľadať.“
Pozadia sa javia nápadnejšie pri použití transfokačného alebo telefotografického objektívu, ktorý stojí trochu ďalej od objektu, a jeho následným priblížením, aby pozadie vyplnilo rám. Presunutím objektu ďalej od objektívu môžete využiť aj funkciu zaostrenia na hyperohniskovú vzdialenosť, ktorá vám umožní udržať objekt a pozadie v prijateľnom zaostrení, dokonca aj pri širokých hodnotách clony.
Štandardný transfokačný objektív, ako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, má praktický ohniskový rozsah pre začiatočníkov fotiacich krajinu, alebo dokonca širokouhlý objektív, ako je napríklad Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – kvalita obrazu, ktorú poskytuje tento špičkový objektív, je skvelou voľbou pre každého, kto fotografuje krajiny.
Ása hovorí, že musíte experimentovať s kompozíciou, meniť uhol a polohu objektu, robiť veľa skúšobných záberov a mať trpezlivosť. „Je to naozaj o tom, ako nájsť ten dokonalý rám, a niekedy môže chvíľu trvať, kým to správne nastavíte,“ vysvetľuje. „Odporúčam, aby ste sa nepoponáhľali a pohrali sa s tým, vyskúšali niekoľko rôznych uhlov a porovnali ich. Môžete vymeniť objektívy, aby ste videli, ako sa obraz mení. Niekedy môžem stráviť veľa času s jednou snímkou, ale to znamená že vo mne zvíťazil perfekcionizmus. V konečnom dôsledku to vždy stojí za to.“
Pracujte so svetlom, ktoré máte
Pri snímaní scénických selfie je pre Ásu dôležité použiť dostupné svetlo na zdokonalenie konečnej snímky, či už je deň zamračený alebo cez oblaky presvecuje slnko.
„Pozrite sa, čo sa stane, keď fotografujete pri západe slnka alebo napoludnie,“ hovorí Ása, ktorá vám odporúča zobrať fotoaparát do prírody v rôznych podmienkach, aby ste lepšie porozumeli kontrastu medzi jemným a ostrým svetlom. Týmto spôsobom môžete začať používať svetlo vo svoj prospech.
Oblaky môžu byť tiež dobrými difúzormi. „Náladové a zamračené podmienky sú na Islande bežné a sú niečím, na čo som si tu pri fotografovaní veľmi zvykla. Dokonca sa mi to začalo páčiť, najmä pri snímaní krajiny ako kaňony a vodopády, kde môže byť dobré nemať v obraze príliš veľa tieňov,“ vysvetľuje Ása. „Poskytuje mäkší vzhľad a je jednoduchšie správne exponovať celý obraz.“
Keď získate cit pre prirodzené svetlo, začnete si všímať, ako sa mení v závislosti od ročných období. „Zelené farby sa počas zamračených dní stávajú veľmi živými, vďaka čomu letná fotografia vyzerá skvelo,“ hovorí.
Kúzlo diaľkovej spúšte a časovačov
Ása to často ešte ťažšie, pretože je súčasne fotografkou aj objektom. Nastaví fotoaparát na statív, potom ho spúšťa diaľkovo cez telefón a aplikáciu Canon Camera Connect. Fotoaparát zaostrí pomocou obrazovky svojho telefónu, potom nastaví časovač na dve alebo 10 sekúnd na odloženie telefónu, aby sa na konečnej snímke neobjavil. V podstate je to selfie, ktorá tak vôbec nevyzerá.
Inokedy používa vstavaný časovač fotoaparátu, pričom zaostruje na zem, kde bude stáť, alebo objekt v tejto oblasti, nastaví časovač a presunie sa na miesto. Je to obzvlášť užitočné pri dlhých expozíciách.
„Na Islande robím veľa obrázkov polárnej žiary a diaľková spúšť alebo časovač sú veľmi dôležité,“ odhaľuje Ása. „Keďže pracujete s dlhou uzávierkou, je dôležité, aby sa fotoaparát nepohol a záber sa nerozmazal. Spustenie z aplikácie Canon Camera Connect je najlepšie, ale ak ho nemáte, bude stačiť aj dvojsekundový časovač, aby vibrácie zo stlačenia spúšte odozneli pred zhotovením snímky.“
Zlepšite svoj štýl vďaka úpravám
„Úprava je v týchto dňoch veľkou časťou fotografie,“ hovorí Ása, „a tiež je to veľmi užitočné, aby ste si neskôr dôkladne pozreli svoje obrázky.“ Odporúča sa vždy snímať vo formáte RAW súborov, zachytiť čo najviac údajov a poskytnúť väčšiu flexibilitu pri postprodukcii. Vstavané „štýly Picture Style“ od spoločnosti Canon – ktoré obsahujú nastavenia ako Landscape (Krajina), Neutral (Neutrálne) a Faithful (Verné) – dodajú vašim obrázkom konzistentnú paletu farieb a atmosféru. Ale pri prezeraní fotografií začnete cítiť, čo robíte dobre a čo potrebujete zlepšiť.
Ása odporúča, aby všetci začínajúci fotografi krajiny investovali do softvéru na úpravu fotografií, ako napríklad Canon Digital Photo Professional (DPP) alebo Adobe® Photoshop® Lighthoom®. Je užitočné nájsť niektoré predvoľby – v podstate vlastné filtre na používanie v rámci softvéru – ale tie nemôžu nahradiť dobré znalosti v oblasti postprodukcie.
„Používanie balíkov predvolieb môže byť dobrým spôsobom, ako začať, ale nezabúdajte, že to nie je zázračné riešenie pre skvelé obrázky,“ hovorí. „Ešte stále musíte urobiť veľa úprav sami, aj keď máte dobré predvoľby.“
Experimentujte a cvičte
Pre tých, ktorí s fotografovaním začínajú alebo majú len malé skúsenosti s fotografovaním krajiny, Ása odporúča pozrieť sa na prácu iných a učiť sa z nej. Odporúča nájsť si fotografov, ktorých obdivujete, a zistiť, ako pracujú so svetlom, komponujú snímky a hľadajú kreatívne uhly.
Jej najdôležitejší tip je jednoduchý. „Nosím si fotoaparát všade, kam idem, a robím to už viac ako 10 rokov,“ hovorí. „Čím viac to robíte, tým lepšími sa stanete. Je to také jednoduché. Cesta k majstrovstvu je dlhá. Nikto nie je fotograf od prírody.“
Napísal Gary Evans
Súvisiace produkty
-
Objektívy RF
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Malý a nádherne ľahký objektív série RF 24-50mm so zoomom, ktorý môžete dennodenne používať pri cestovaní, fotografovaní krajiny a ešte oveľa viac. -
Bezzrkadlové fotoaparáty
EOS R6
Bez ohľadu na to, čo a ako snímate, s fotoaparátom EOS R6 môžete svoju tvorivosť prejaviť tak, ako ste si to doteraz ani nevedeli predstaviť. -
Širokouhlý objektív s pevným ohniskom
RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktný ľahký 24 mm objektív, ktorý je ideálny na fotografovanie krajiniek, vlogovanie a interiéry – navyše s možnosťou skvelých makro záberov. -
Mimoriadne širokouhlý objektív so zoomom
RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM
Kompaktný a ľahký objektív RF 15-30 mm so zoomom, ideálny na cestovnú fotografiu vrátane panorám miest, krajiny, architektúry a vlogovanie za pochodu. -
Teleobjektív so zoomom
RF 70-200mm F4L IS USM
Základný kompaktný a ľahký teleobjektív so zoomom RF 70-200mm F4L IS USM série L je ideálny na fotografovanie cestovateľských zážitkov, športov/prírody a portrétov. -
Objektívy RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Dokonalý objektív na každodenné používanie pre nadšených používateľov plnoformátových bezzrkadlových fotoaparátov. Objektív RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sa jednoducho používa, je ľahký a kompaktný a pripravený posunúť vaše fotografické schopnosti na vyššiu úroveň. -
Objektívy RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Svetelný objektív 35 mm f/1,8 MACRO, ktorý umožňuje snímať široké zábery, zaostriť zblízka a disponuje hybridnou stabilizáciou obrazu.
Súvisiace články
-
ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA/EXTERIÉRY
Tipy na snímanie v extrémnych poveternostných podmienkach
V tejto časti nájdete naše špičkové tipy a triky na zvládanie fotografovania v extrémnych poveternostných podmienkach, a to od ochrany vášho zariadenia až po starostlivosť o seba.
-
KRAJINNÁ FOTOGRAFIA
Ako fotografovať krajiny z ruky
Naučte sa snímať pozoruhodné krajiny bez statívu.
-
ZÁKLADY ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ
Úprava krajinných záberov na tlač
Techniky úprav, ktoré zmenia vaše fotografie scenérií na umelecké diela.
-
CESTOVNÉ
Dokonalý spoločník na cesty
Profesionálny fotograf Martin Bissig sa vydal na výlet na Srí Lanku s fotoaparátom EOS R10.