Snímač APS-C verzus plnoformátový snímač – vysvetlený rozdiel

Čo je plnoformátový fotoaparát a aký je rozdiel medzi plnoformátovým snímačom a snímačom APS-C? Toto sú kľúčové rozdiely a kľúčové silné stránky oboch typov.
Rozdelená snímka, ktorá zobrazuje Canon EOS R6 na veľkej skale pokrytej machom a Canon EOS R7 tiež položený na skale.

Aké sú rozdiely medzi snímačmi APS-C a plnoformátovými snímačmi?

Hlavný rozdiel medzi snímačmi APS-C a plnoformátovými snímačmi je fyzická veľkosť obrazového snímača – plnoformátové snímače sú väčšie ako snímače APS-C – a ďalšie rozdiely medzi týmito dvoma typmi fotoaparátov z toho vyplývajú. Ale tak ako vo väčšine prípadov, väčšie nie je nevyhnutne lepšie a každý formát má svoje vlastné kľúčové výhody.

Fotoaparáty EOS R6 a EOS R7, oba bez objektívu.

Pri pohľade na tieto dva fotoaparáty systému EOS R bez objektívov je rozdiel vo veľkosti snímačov zreteľný. Vľavo plnoformátový EOS R6; vpravo APS-C EOS R7. Objímka na objektívy RF je na oboch modeloch rovnaká.

Snímač APS-C pred plnoformátovým snímačom, zobrazenie relatívnej veľkosti.

Porovnanie plnoformátového snímača a snímača APS-C. Rozdiel veľkosti pomáha vysvetliť, prečo môžu byť fotoaparáty APS-C často menšie a kompaktnejšie ako plnoformátové fotoaparáty.

Čo je APS-C?

Aktívna oblasť obrazových snímačov formátu Canon APS-C meria 22,2 x 14,8 mm, čo sa približuje políčku fotografického filmu vo formáte APS-C.

Formát APS (Advanced Photo System) bol pôvodne predstavený v roku 1996 ako nový typ fotografickej filmovej kazety. Vo väčšine vtedajších filmových fotoaparátov si môžete pri snímaní vybrať aj rôzne pomery strán vrátane pomeru C (klasický) s rovnakým pomerom strán 3 : 2, ako majú bežné 35 mm filmové fotoaparáty, H (vysoké rozlíšenie) so širokouhlým pomerom strán 16 x 9 a P (panoramatický) 3 : 1.

APS-C zodpovedá aj formátu videa Super 35 a stal sa obľúbeným výberom veľkosti obrazového snímača pre digitálne zrkadlovky SLR (DSLR) od spoločnosti Canon, ako aj pre bezzrkadlové fotoaparáty radu EOS M.

Dve tanečnice flamenca s dlhými nariasenými šatami pózujú pred fotoaparátom na farebnom nádvorí s viacerými oblúkmi.

Pri rovnakej clone a ohniskovej vzdialenosti fotoaparáty APS-C, ako napríklad Canon EOS R10, zvyčajne poskytujú väčšiu hĺbku poľa ako plnoformátový fotoaparát. Je to ideálne na vytváranie ostrosti obrazu spredu dozadu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM s nastavením 10 mm, 1/320 s, f/5 a ISO 1600. © Diana Millos

Portrét mladej ženy s dlhými tmavými vlasmi na rozostrenom pozadí.

Plnoformátový fotoaparát s rýchlym objektívom typicky vytvára menšiu hĺbku poľa, čo umožňuje izolovať hlavný predmet v rámci scény rozostrením pozadia. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 85mm F1.2L USM s nastavením 1/500 s, f/1.8 a ISO 1600. © Javier Cortes

Čo je plnoformátový snímač?

Plnoformátové obrazové snímače od spoločnosti Canon majú aktívnu povrchovú oblasť 36 x 24 mm, rovnakú veľkosť ako políčko 35 mm filmu.

Formát 35 mm filmu je z roku 1889, kedy bol predstavený ako štandardná šírka pre kinematografický film. Formát sa čoskoro stal normou pre statickú fotografiu a bol prenesená do plnoformátových digitálnych fotoaparátov vrátane fotoaparátov EOS DSLR a bezzrkadlových fotoaparátov EOS R od spoločnosti Canon.

Snímače APS-C aj plnoformátové snímače vytvárajú snímky so štandardným pomerom strán 3 : 2 a snímače APS-C môžu mať rovnaký počet megapixelov ako plnoformátové snímače. Plnoformátový obrazový snímač je však fyzicky o 63 % alebo 1,6 x väčší ako obrazový snímač formátu APS-C.

Pohľad na mesto Sevilla s vežou kostola Zvestovania uprostred.

„Faktor orezania“ snímača APS-C spôsobuje, že objekt viac zapĺňa snímku, čím sa dosiahne väčší dosah objektívu. Táto fotografia pohľadu na kostol Zvestovania v Seville bola nasnímaná plnoformátovým fotoaparátom EOS RP s objektívom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM s nastavením 84 mm, 1/400 s, f/8 a ISO200.

Pohľad na mesto Sevilla s vežou kostola Zvestovania vpredu v strede

Tento záber bol snímaný z rovnakého miesta s použitím rovnakého objektívu, ohniskovej dĺžky a nastavení, ale s fotoaparátom APS-C. Menší snímač zachytáva menšiu časť scény, čo má rovnaký účinok ako priblíženie na vežu. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM s nastavením 84 mm, 1/400 s, f/8 a ISO 200.

Vysvetlenie faktora orezania

Tento fyzický rozdiel veľkosti medzi dvoma typmi snímačov určuje, čo fotoaparát „vidí“. Všetky objektívy vytvárajú kruhový obraz, čo znamená, že objektív kompatibilný s plným formátom musí mať dostatočne veľký obvod, aby obraz prekrýval rohy obdĺžnikového plnoformátového obrazového snímača. Ak použijete rovnaký objektív na fotoaparáte s formátom APS-C, menší obrazový snímač použije iba menšiu oblasť v strede toho istého obrazového kruhu. V porovnaní s obrazom na plnoformátovom snímači sa obraz oreže.

Snímače APS-C vo fotoaparátoch Canon sú 1,6 x menšie ako snímače v plnoformátových fotoaparátoch Canon, „faktor orezania“ je 1,6 x. To znamená, že fotografovanie s 50 mm štandardným objektívom na fotoaparáte APS-C poskytne rovnaké zorné pole ako fotografovanie s 80 mm teleobjektívom na plnoformátovom fotoaparáte (50 x 1,6 = 80). Rovnako použitie 100 mm plnoformátového objektívu na fotoaparáte APS-C poskytuje rovnaké zorné pole ako 160 mm objektív na plnoformátovom fotoaparáte. Z tohto dôvodu sa faktor orezania niekedy nazýva aj „násobiteľ ohniskovej vzdialenosti“, čo hovorí o efektívnej ohniskovej vzdialenosti objektívu, ktorý používate.

Ak to chcete využiť pri používaní objektívu RF, EF, RF-S, EF-S alebo EF-M na fotoaparáte APS-C, môžete použiť kalkulačku efektívnej ohniskovej vzdialenosti v aplikácii Canon Photo Companion.

Faktor orezania sa vzťahuje na všetky plnoformátové objektívy, ktoré sa používajú na fotoaparátoch s formátom APS-C vrátane objektívov EF aj RF. Objektívy EF sa môžu používať na všetkých fotoaparátoch systému APS-C R s ľubovoľným upevňovacím adaptérom z radu EF-EOS R.

Veľká vodná plocha obklopená kopcami a horami, keď je málo svetla.

Výhody formátu APS-C v porovnaní s plným formátom

Snímače APS-C sú menšie, fotoaparáty preto môžu byť kompaktnejšie a ľahšie, čo je ideálne pre fotografovanie na uliciach alebo na cestách. Na objektíve navrhnutom pre fotoaparáty APS-C je potrebný menší obrazový kruh, objektív môže byť menší a ľahší a následne môže cenovo dostupnejší.

Faktor orezania snímača APS-C spôsobuje, že menšie alebo vzdialenejšie objekty sú na políčku väčšie, čo v skutočnosti zvyšuje efektívnu ohniskovú vzdialenosť každého objektívu 1,6 x. Toto môže byť veľkou výhodou v žánroch, ako je fotografovanie divokej prírody, akčná a športová fotografia. S použitím vysokovýkonného, ale cenovo dostupného objektívu, ako je Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM na fotoaparáte APS-C, získate efektívny rozsah zoomovania 112 – 480 mm, ktorý je doménou supertelefotografie. S cenovo podobným objektívom na fotoaparáte APS-C RF 100-400mm F5.6-8 IS USM sa získa efektívny rozsah zaostrenia 160 – 640 mm. Na dosiahnutie rovnakého dosahu s plnoformátovým fotoaparátom by ste potrebovali väčší, ťažší a drahší objektív.

Snímky z plnoformátového fotoaparátu môžete orezať, aby ste vytvorili rovnaký efekt, ale počet megapixelov by sa znížil, takže výsledné snímky by boli pri opätovnom zväčšení menšie, a teda menej ostré. Pri fotografovaní s fotoaparátom vo formáte APS-C sa tiež šetrí čas a prácnosť pri manuálnom orezávaní snímok v štádiu úprav.

Baník pracujúci na zemi v slabo osvetlenej uhoľnej bani, pričom sa na neho pozerajú ďalší dvaja baníci.

Plnoformátové obrazové snímače sa vo všeobecnosti uprednostňujú pri snímaní pri vysokých nastaveniach ISO, pretože majú väčšie prvky photosites ako snímače APS-C s rovnakým počtom megapixelov, čo znamená, že dokážu zachytiť úmerne viac svetla s menším šumom. Táto snímka bola fotografovaná v uhoľnej bani pri svetle baníckych lampášov pomocou plnoformátového fotoaparátu Canon EOS R s objektívom Canon RF 50mm F1.2L USM s nastavením 1/100 s, f/2.0 a ISO12800. © Daniel Etter

Nočná panoráma mesta s vysokými budovami s pouličným osvetlením, ktorá sa premieta na vodnú plochu v popredí.

Napriek tomu je obrazový šum v 32,5 MP fotoaparáte EOS R7 a 24,2 MP fotoaparáte EOS R10, ktoré dokážu zachytiť úžasné fotografie s minimálnym zrnom pri veľmi nízkych svetelných podmienkach a veľmi vysokých hodnotách ISO, dobre kontrolovaný. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM s nastavením 22 mm, 1/40 s, f/8 a ISO 25600.

Výhody plného formátu v porovnaní s formátom APS-C

Plnoformátový snímač má širšie zorné pole, plnoformátový fotoaparát je preto ideálny na široké zábery krajiniek, veľmi širokouhlýcharchitektonických interiérov a astrofotografie a na kreatívne efekty, keď chcete zväčšiť perspektívu medzi oblasťami v popredí a v pozadí.

Spravidla, najmä pri širších clonách (nižšie hodnoty f), plnoformátové fotoaparáty môžu vytvoriť menšiu hĺbku poľa ako fotoaparáty APS-C, čo znamená, že menšia časť obrazu je dokonale zaostrená a viac pozadia je rozostrené. Toto je často ideálne pri fotografovaní zátiší a v portrétnej fotografii a pri každom ďalšom scenári snímania, v ktorom chcete izolovať hlavný objekt tak, že sa pozadie vyčlení zo zaostrenia.

Ďalšia výhoda plnoformátového snímača súvisí priamo s jeho väčším rozmerom. Ďalšie prvky sú rovnaké, jednotlivé prvky photosites alebo svetelné receptory plnoformátovom obrazovom snímači budú fyzicky väčšie ako prvky na snímači APS-C s rovnakým počtom megapixelov. Majú preto väčší potenciál na zber svetla a môžu zachytiť viac informácií s menším šumom obrazu alebo zrnom, najmä pri nastaveniach vysokej citlivosti ISO v podmienkach slabého osvetlenia. Je to skvelá výhoda v portrétnej a svadobnej fotografii, ako aj pri snímaní bez statívu za súmraku, nočných mestských panorám a vždy, keď potrebujete udržať dostatočne rýchly expozičný čas, aby ste mohli zastaviť pohyb v slabo osvetlených scénach.

Model Canon EOS R10 s objektívom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM položený na kolenách ženy s jasnožltými šatami.

Vďaka kompaktnej konštrukcii a ľahkým objektívom RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STMRF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM sú fotoaparáty EOS R10EOS R7 skvelé cestovné fotoaparáty, či už ste na miestnej dovolenke alebo cestujete na opačnú stranu sveta.

Snímač APS-C verzus plnoformátový snímač

Hovorí sa, že plnoformátové fotoaparáty sú „profesionálnejšie“ ako fotoaparáty APS-C, a určite sú väčšinou väčšie, vďaka čomu sú vhodnejšie na použitie s veľkými teleobjektívmi. Vďaka zvýšenému dosahu fotoaparátu APS-C však nemusíte vôbec potrebovať taký veľký teleobjektív. Formát APS-C môže zostať najlepšou voľbou pre fotografov cestovateľov, ako aj pre športových fotografov a fotografov divokej prírody, ktorí potrebujú dosah výkonného teleobjektívu v spojení so voľnosťou pohybu.

Ako poznamenal fotograf divokej prírody Dani Connor po prvom fotografovaní s fotoaparátom Canon EOS R7: „Umožňuje mi priblížiť sa k objektu bez potreby použitia veľkého, ťažkého objektívu. Je to skvelý druh fotoaparátu, ak fotografujte vtáctvo, pretože vtáky sú často pomerne malé a veľmi vzdialené“.

Plnoformátové fotoaparáty môžu byť vhodné na snímanie mimoriadne širokých krajiniek, ale naopak, vzhľadom na menšiu hĺbku ostrosti plnoformátových fotoaparátov môže byť dosiahnutie ostrosti zobrazenia spredu dozadu v zábere jednoduchšie s použitím fotoaparátu APS-C. Okrem toho, aj keď plnoformátové fotoaparáty obyčajne vytvárajú menšiu hĺbku poľa, a tak môžu pomôcť umiestniť portrétovaný objekt proti atraktívne rozostrenému pozadiu, do hry vstupujú aj iné faktory, ako je napríklad clona – fotoaparáty APS-C EOS R10, EOS R7, EOS R50EOS R100 budú skvele fungovať pri fotografovaní portrétov s objektívom, ako je kompaktný objektív Canon RF 50mm F1.8 STM, ktorý má ideálnu 80 mm efektívnu ohniskovú vzdialenosť a rýchlu clonu f/1.8.

Fotoaparát Canon EOS R7 spolu s tromi objektívmi: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM a RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Objektív RF 100-400mm F5.6-8 IS USM zobrazený vľavo má efektívnu ohniskovú vzdialenosť 160 – 640 mm na fotoaparátoch EOS R10EOS R7. Ak by ste použili telekonvertor Canon RF 1.4x alebo telekonvertor RF 2x na plnoformátovom fotoaparáte systému EOS R, aby ste získali podobné zosilnenie telefotografického dosahu, stratíte jeden alebo dve kroky clony, výsledkom je zníženie rýchlosti uzávierky, čo sťažuje predchádzanie rozmazaniu pohybu a otrasom fotoaparátu. Objektív RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (v strede) poskytuje efektívny rozsah zaostrenia 29 – 72 mm ekvivalentný 35 mm a objektív RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (vpravo) 29 – 240 mm.

Objektívy RF verzus objektívy RF-S

Všetky fotoaparáty Canon systému EOS R bez ohľadu na to, či sú to plnoformátové fotoaparáty alebo fotoaparáty APS-C, sú bezzrkadlové fotoaparáty, ktoré majú presne rovnakú objímku na objektív RF. To znamená, že ak sa rozhodnete pre fotoaparát EOS R7, EOS R10 alebo dokonca EOS R50 alebo EOS R100, môžete naplno využiť celú škálu vynikajúcich objektívov RF. Okrem objektívov s najmodernejšími technológiami zaostrovania a optickou kvalitou poskytuje bajonet RF mimoriadne vyššiu rýchlosť prenosu údajov a šírku pásma medzi objektívom a fotoaparátom, čo umožňuje pokročilé automatické zaostrovanie a sledovanie s podporou AI s neuveriteľnou rýchlosťou a presnosťou, nové úrovne stabilizácie obrazu, optimalizáciou objektívu v reálnom čase a mnohé ďalšie výhody.

Po uvedení modelov EOS R7EOS R10 prišli nové objektívy RF-S špeciálne navrhnuté pre fotoaparáty so snímačmi APS-C s bajonetmi RF. Objektív RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM so štandardným zoomom so zasúvateľným dizajnom s efektívnym rozsahom zaostrenia 29 – 72 mm ekvivalentným 35 mm je relatívne malý, má hmotnosť len 130 g, kým objektív RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM poskytuje ešte väčší rozsah zoomu – efektívny rozsah zaostrenia 29 – 240 mm ekvivalentný 35 mm – a stále má hmotnosť len 310 g, vďaka čomu je to vysoko univerzálny multifunkčný objektív pre každodenné fotografovanie a fotografovanie na cestách.

Medzi ďalšie kompaktné, ľahké a cenovo dostupné obľúbené objektívy RF, kompatibilné s plným formátom, patrí objektív Canon RF 16mm F2.8 STM, ktorý na fotoaparátoch EOS R7EOS R10 stále poskytuje veľkorysé široké zorné pole rovnocenné s 25,6 mm objektívom na plnoformátovom tele. Objektív Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM funguje brilantne ako základný objektív s efektívnou ohniskovou vzdialenosťou 56 mm na fotoaparátoch so systémom APS-C EOS R spolu s optickou stabilizáciou obrazu a faktorom zväčšenia 0,5x. Model Canon RF 50mm F1.8 STM je vynikajúci portrétny objektív, ktorý kombinuje efektívnu ohniskovú vzdialenosť 80 mm na fotoaparáte APS-C s rýchlou clonou f/1.8 pre úzku hĺbku ostrosti. Pri fotografovaní na cestách a v uliciach poskytuje objektív RF 28mm F2.8 STM efektívnu ohniskovú vzdialenosť 45 mm, keď je spárovaný s modelom EOS R10 v ľahkom a kompaktnom plochom prevedení.

Vďaka sortimentu upevňovacích adaptérov EF-EOS R môžete na bezzrkadlových fotoaparátoch so systémom APS-C R používať širokú škálu objektívov EF a EF-S bez zníženia kvality alebo funkčnosti.

Matthew Richards

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Prečo je systém EOS R inováciou, ktorá vám zmení kariéru

Fotoaparáty a objektívy Canon EOS R už päť rokov zvyšujú úroveň práce fotografov. Zistite z prvej ruky, prečo sa profesionálni fotografi rozhodli pre túto zmenu.

Ako začať fotografovať

Chcete prejsť zo smartfónu na fotoaparát? Náš sprievodca fotografovaním pre začiatočníkov obsahuje všetko, čo potrebujete, aby ste mohli začať.

Ako si vybrať objektív

Všetko, čo potrebujete vedieť o objektívoch, od typov objektívov až po funkcie, na ktoré sa treba zamerať.

Ako ovládať expozíciu

Naučte sa používať nastavenia clony, rýchlosti uzávierky a citlivosti ISO.