Fotografujte inak: Rady, ako na abstraktnú fotografiu

Vyrazte do ulíc a snímajte úžasné abstraktné zábery, nedotknuteľné detaily a surreálne dvojité expozície s fotoaparátom Canon.
Mestská ulica s viacerými expozíciami, ktorá vytvára rozmazaný a opakujúci sa efekt.

Abstraktný obraz je taký, ktorý na prvý pohľad nemá žiadny vzťah k niečomu v reálnom svete. Vytváraním snímok, ktoré majú voľnú súvislosť s realitou, môžeme vyjadriť myšlienku alebo emóciu, ktorá je oddelená od každodenných objektov a scén. Často nám hovoria, že fotografie by mali byť ostré, priame a zaostrené, ale ak to považujeme za vhodné, pri abstraktnej fotografii môžeme tieto pravidlá porušiť. Vďaka tomu majú fotografi obrovskú slobodu vtiahnuť diváka na hlbšiu úroveň a zároveň prebádať fascinujúce vízie a experimentovať s technikou fotoaparátu.

Abstraktný motív ide ruka v ruke s pouličným a dokumentárnym fotografovaním. Prostredie v uliciach je plné detailov, geometrie a pohybu, ktorý je možné s niekoľkými zručnosťami pozorovať a zachytiť koncepčným spôsobom, a tak odhaliť skryté pôžitky aj v najvšednejších a najznámejších scénach.

Abstraktný prístup môže nielen priniesť nový uhol pohľadu na známe miesta a často fotografované budovy, ale zároveň nám umožňuje vyvolať živý obraz mestského prostredia okolo nás, ktorý vychádza z čulej aktivity či melancholickej disharmónie. Prečo teda nechytiť fotoaparát a neprejsť sa po meste s očami otvorenými pre abstraktno? Nikdy neviete, s čím sa vrátite.

1. Zachyťte rozmazanie fotoaparátu

Obrázok ulice s vysokým stupňom zvislého rozmazania. Chodci sú ešte viditeľní, ale väčšina scény sa zmenila na pásy ružového, zeleného a žltého svetla.

Pri snímaní s rozmazaním pomocou fotoaparátu hľadajte zaujímavé objekty, ktoré vytvoria výrazné vzory, ako napríklad farebné dáždniky, ktoré sú tu zavesené nad ulicou. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri nastavení 35 mm, 1/15 s, f/22 a ISO 100.

Muž veľmi rýchlo nakláňa fotoaparát Canon nahor a nadol.

Pohyb fotoaparátu nahor a nadol v kombinácii s dĺžkou expozície 1/15 s zmení každodennú pouličnú scénu na nádherný rozmazaný obraz.

Chvenie fotoaparátu je zvyčajne niečo, čomu sa chcú fotografi vyhnúť, ale úmyselný pohyb počas expozície môže viesť k neobyčajným pouličným abstrakciám a je to skvelý spôsob, ako vyjadriť pocit z miesta.

Základ je nastaviť rýchlosť uzávierky, ktorá je dostatočne pomalá na rozmazanie, ale zároveň dostatočne rýchla na to, aby zanechala dojem z ľudí a tvarov. Skúste nastaviť fotoaparát na režim priority uzávierky (Tv) s rýchlosťou uzávierky 1/15 s. Na začiatok nastavte citlivosť svetla fotoaparátu na hodnotu ISO 100 a prispôsobte ju podľa úrovne okolitého svetla vo vašom okolí, kým nedosiahnete expozíciu, s ktorou budete spokojní. Potom, keď stlačíte tlačidlo spúšte, urobte s fotoaparátom krátky a ostrý pohyb. Pohyb nahor a nadol funguje dobre pri scénach, ktoré obsahujú ľudí, pretože zachováva tvar postáv, ale môžete vyskúšať aj bočný pohyb, ostré otočenie, rýchle priblíženie.

V režime priority uzávierky (Tv) môžete tiež jednoducho nastaviť ISO na automatické – k dispozícii na väčšine fotoaparátov – čo vám umožní sústrediť sa výlučne na rýchlosť uzávierky.

2. Nastavte expozíciu podľa svetlých miest

Záber v podjazde, ktorý ukazuje, ako svetlo prechádza na stenu s grafitmi.

Pri vytváraní abstraktných záberov môže byť užitočné snímať plochy s jasným alebo kontrastným svetlom a farbou – tento kontrast uľahčuje videnie sveta ako série tvarov. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 39 mm, 1/160 s, f/8 a ISO 100.

Obrazovka LCD, na ktorej niekto znižuje expozíciu na fotoaparáte, aby sa vytvorila tmavšia snímka.

Počas svetlých slnečných dní zapnite kompenzáciu expozície a znížte expozíciu o jeden alebo dva kroky, aby sa expozícia nastavila podľa svetlých miest. Pamätajte, že na tento účel musíte použiť automatické nastavenia expozície, napríklad prioritu clony, prioritu uzávierky alebo automatické nastavenie citlivosti ISO.

Fotografi sa počas dňa často vyhýbajú fotografovaniu na priamom slnečnom svetle, pretože vytvára výrazný kontrast s hlbokými tieňmi. Ale pokiaľ ide o fotografovanie v uliciach, tento kontrast vám umožní zjednodušiť rušné scény a zmeniť ich na výrazné abstraktné tvary. Keď nastavíte expozíciu podľa svetlých miest, tieň na snímkach bude takmer čisto čierny, čím bude vytvárať tvary bez detailov.

Najjednoduchší spôsob, ako to urobiť, je použiť kompenzáciu expozície. Jednoducho znížte expozíciu o jeden či dva krok, aby scéna stmavla tak, aby sa tiene stali hlbokými a časti scény na jasnom slnečnom svetle zostali výrazné.

3. Snímajte dvojité expozície

Dvojitá expozícia jednej mestskej panorámy na druhej, ktorá je obrátená hore nohami.

V režime viacnásobnej expozície poskytuje obrazovka LCD fotoaparátu živý náhľad zmiešanej snímky počas snímania, čo uľahčuje kompozíciu druhej expozície, aby bola v harmónii s prvou. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 55 mm, 1/160 s, f/7,1 a ISO 100.

Obrátená obrazovka LCD na fotoaparáte Canon, ktorá zobrazuje dvojitú expozíciu budov zdanlivo zavesených na oblohe.

Otočením fotoaparátu na druhej snímke dvojitej expozície hore nohami môžete vytvoriť surreálne mestské panorámy.

Dvojitá expozícia, ktorá je populárna od 19. storočia, umožňuje prekryť jeden obraz na druhom, čím sa dajú dosiahnuť pozoruhodné výsledky. Model Canon EOS 90D a mnohé ďalšie nové fotoaparáty ponúkajú špeciálny režim viacnásobnej expozície, ktorý vám umožňuje vytvoriť tento efekt pri snímaní. Stačí tento režim aktivovať, nastaviť požadovaný počet expozícií a začať snímať. Keď sa aktivuje živý náhľad Live View, pri snímaní druhého záberu (alebo tretieho či štvrtého – tento režim ich umožňuje až deväť) sa na obrazovke ukáže náhľad tohto efektu, takže môžete nastaviť záber tak, aby bol čo najzaujímavejší.

Pri hľadaní objektov a scén pre dvojité expozície majte na pamäti, že svetlejšie oblasti zostanú len rovnaké alebo sa zosvetlia, nikdy nestmavnú. To znamená, že tmavšie budovy a tvary na svetlom pozadí, napríklad oblohe, môžu vytvoriť výrazné zábery.

4. Prekryte viaceré snímky

Čierno-biela viacnásobná expozícia mrakodrapu.

Pri vytváraní záberov s viacerými snímkami môžete zvoliť buď režim pridávania alebo priemerovania. Pridávaním sa prekrývajú jasnejšie oblasti jedna na druhú, zatiaľ čo priemerovanie pomáha predchádzať prepáleniu oblastí. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 21 mm, 1/640 s, f/11 a ISO 100.

Prekrývaný záber zrkadlovej panorámy Londýna.

Pri prekrývaní viacerých snímok skúste zrkadliť záber ako na tejto snímke. Vytvoríte tak abstraktnú panorámu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 47 mm, 1/250 s, f/9 a ISO 100.

Prečo zastaviť na dvojitej expozícii? Režim viacnásobnej expozície, ktorý je k dispozícii na fotoaparátoch ako Canon EOS 90D a Canon EOS RP, umožňuje snímať a zmiešať celú sériu snímok do jedného atmosférického záberu. Ak chcete získať pútavý záber architektúry, skúste nastaviť päť snímok a odfotografovať budovu, pričom mierne obmieňajte uhol pohľadu alebo transfokáciu objektívu. Snímky sa pri snímaní prekryjú, čo vytvorí pôsobivý efekt viacnásobnej expozície.

5. Zvýraznite detaily

Muž, ktorý drží fotoaparát, stojí na mestskej ulici a pozerá sa na veľké sklenené budovy.

Keď vyrazíte von so svojím fotoaparátom, hľadajte zaujímavé miesta kontrastu, harmonické vzory, geometrické tvary, výrazné farebné plochy alebo abstraktné architektonické detaily.

Bočná strana mrakodrapu snímaná zospodu, s farebným sklom, ktoré zakrýva jednu stranu.

Zábery na prvky budov zblízka, ako napríklad táto snímka odfotená z uhla, je výborný spôsob, ako docieliť abstraktný vzhľad architektonických konštrukcií. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 30 mm, 1/250 s, f/9 a ISO 100.

Jednou z najväčších radostí fotografovania v uliciach je široká škála zaujímavých detailov, od abstraktných architektonických línií až po farebné značky, textúry, typografiu a odrazy. Najlepšie abstraktné fotografie majú často jednoduchú kompozíciu. Ak sa zameriate na jeden alebo dva detaily a vylúčite všetko ostatné, môžete vytvoriť nádherné fotografie, ktoré poukazujú na širšie prostredie okolo nich. Takéto snímky môžu byť aj nádherné výstavné umelecké dielo, tak prečo nevytlačiť obľúbené zábery?

6. Pohrajte sa s tieňom

Schodisko v hlbokom tieni, kde je vidno len malú časť každého schodu.

S trochou tvorivého myslenia môže tieň, ktorý vrhá schodisko, vytvoriť výrazný abstraktný obraz. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 21 mm, 1/250 s, f/10 a ISO 250.

Čiernobiela snímka betónovej budovy, nasnímaná zospodu, vytvárajúca geometrické tvary s tieňom.

Zamerať sa na zachytenie tieňov a siluet je jednoduchý spôsob, ako dosiahnuť, aby vaše snímky vyzerali abstraktnejšie. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 31 mm, 1/250 s, f/8 a ISO 100.

Keď je slnko na oblohe nízko, tiene na ulici sa predĺžia, čo môže byť vynikajúci čas na snímanie abstraktných tieňových tvarov. Vyhľadávajte tiene, ktoré pri dopade vytvárajú na ulici zaujímavé hranaté tvary, a snažte sa zachytiť aj tie, ktoré vrhajú ľudia a budovy. Skúste nastaviť expozíciu podľa svetlých miest, ako je popísané v bode číslo 2, aby sa záber zjednodušil tak, že tmavšie oblasti budú zredukované na čierne.

Abstraktná fotografia ponúka slobodu, ktorej sa môže vyrovnať len niekoľko iných žánrov, a je to skvelý spôsob, ako preskúmať kreatívne ovládacie prvky a nastavenia fotoaparátu bez toho, aby ste sa cítili obmedzovaní bežnými pravidlami fotografovania. Nikde nie je stanovené, čo je správne alebo nesprávne, sú tu len nekonečné príležitosti na inšpirujúce abstraktné fotografie.

Autor: James Paterson

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Tipy na fotografovanie v uliciach

Základná rada na snímanie úžasných záberov architektúry v uliciach.

Výzva pre objektív pri fotografovaní v uliciach

Prečo je Canon RF 28mm F2.8 STM nevyhnutnou súčasťou výbavy pouličných fotografov.

Využite čo najviac príležitostí na fotografovanie v meste vďaka našim tipom

Zachyťte úžasné mestské scenérie a zaujímavé miesta, ktoré mesto skrýva. Prečítajte si všetky potrebné rady, tipy, techniky a inšpirácie.

Rady na vytvorenie mestskej kompozície

Príručka Pauly Stopkovej na vytváranie pozoruhodných záberov budov a mestských panorám.