Buďte kreatívni: ako snímať abstraktné portréty

Pridajte do svojich portrétov ďalšiu vrstvu experimentovaním s viacnásobnými expozíciami, maľbou svetlom, hrou tieňov a ďalšími technikami a vytvorte úžasné abstrakcie.
Viaceré farebné svetelné stopy obkolesujú modelku s rukami vbok na čiernom pozadí.

Abstrakcia ľudskej postavy nadobudla v histórii umenia mnoho podôb, od Picassovych kubistických foriem až po sochy Henryho Moora. Pri fotografovaní nám abstraktný portrét môže ponúknuť realitu odlišnú od každodenných tvárí a postáv, na ktoré sme všetci zvyknutí. Neexistujú pravidlá, nie je potrebná ostrosť ani presnosť. Namiesto zachytávania vernej podoby objektov môžeme do našich fotografií vkladať koncepty a emócie. Je to tiež skvelý test našich fotografických zručností a príležitosť na nekonečné experimentovanie a hravosť.

1. Pohrajte sa s tieňmi

Na tejto čiernobielej fotografii je hlava modelky tesne orámovaná čiernym pozadím, tieň dizajnu mandaly jej dopadá na čelo a cez zvyšok tváre.

Tento čiernobiely portrét dokonale zvýrazňuje hru tieňa a svetla. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM pri nastavení 1/500 s, f/4 a ISO 100.

Modelka sedí na slnku na čiernom pozadí, vzor mandaly je pred ňou na statíve a vrhá tiene na jej pokožku.

Okrúhla šablóna mandaly umiestnená medzi jasným slnkom a naším objektom vrhá množstvo zaujímavých tieňov. Model Canon RF 85mm F2 Macro IS STM disponuje ideálnou ohniskovou vzdialenosťou pre tento typ portrétu zblízka.

Prečo nevytvárať zaujímavé vzory svetla a tieňa skrz-naskrz objekt nášho snímania? Postačí vám na to predmet s medzerami alebo otvormi, cez ktorý do záberu prenikne svetlo. Tieto typy blokátorov svetla sa v angličtine nazývajú „gobo“ (skratka pre „go-betweens“). Pravdepodobne sa vám okolo domu podarí nájsť veľa vecí, ktoré by sa na to hodili. Voľne tkané prikrývky, kryty radiátorov, lamelové žalúzie, cedidlá alebo dokonca konáre stromov či kovové záhradné stoly vonku – to všetko by mohlo fungovať. V tomto prípade sme použili šablónu s kruhovým vzorom mandaly. Samozrejme, mohli by ste vytvoriť aj vlastné gobo pomocou kartónu a remeselného noža.

Kľúčom na vytváranie dobre definovaných tieňov pomocou goba je použitie ostrých svetelných zdrojov. Ideálne je priame slnečné svetlo, ale môžete použiť aj baterku, obyčajnú žiarovku alebo blesk Speedlite. Čím je zdroj svetla menší, tým ťažšie a menej zreteľné budú tiene. Priložte gobo čo najbližšie k tvári a ak používate umelé svetlo, premiestnite jeho zdroj ďaleko a vypnite všetky ostatné svetlá. Skvelé na abstraktných portrétoch je to, že na zachytenie kvalitných záberov nepotrebujete vždy profesionálnu súpravu na fotografovanie. Ideálnymi môžu byť začiatočnícke digitálne zrkadlovky, ako napríklad model Canon EOS 850D so súpravou objektívov alebo portrétovým objektívom. Čo sa týka nastavení fotoaparátu, použite režim priority clony (AV) a pokúste sa raz alebo dvakrát zastaviť zápornú kompenzáciu expozície, aby boli tiene pekné a hlboké.

2. Zachytávajte surrealistické odrazy

Fotoaparát je tesne nad zemou a mieri na kopu prekrývajúcich sa úlomkov zrkadla.

Niekoľko úlomkov rozbitého zrkadla je možné použiť na vytváranie atmosférických portrétov. Otočný LCD displej s variabilným uhlom fotoaparátu Canon EOS R6 je pri snímaní takto nízko nad zemou veľmi užitočný.

Na zemi sa povaľuje kopa úlomkov zrkadla, v najväčšej časti sa odráža hlava a trup muža, ktorý odvracia zrak.

Rozpovedzte príbeh o identite a sebe samom pomocou rozbitých úlomkov zrkadla. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM pri nastavení 1/60 s, f/22 a ISO 640.

Zrkadlá môžu vyvolať silný pocit vlastnej identity, takže sú ideálnym pomocníkom pri zoznamovaní sa s abstraktným portrétom. Pri práci so zrkadlami je výzvou správne narábať s uhlami a umiestniť objekt do ich odrazu. Musíte si tiež vybrať medzi zaostrením na odrážanú postavu alebo na samotné zrkadlo, pretože budú v rôznych rovinách zaostrenia. Ak chcete, aby boli ostré obe, skúste použiť úzku clonu, napr. f/16, pretože vám to umožní rozšíriť hĺbku poľa.

Pomocou zrkadla môžete snímať celú škálu abstraktných snímok, experimentovať s autoportrétom a vytvárať uhly. Ak máte malé ručné zrkadlo, váš objekt ho môžete držať blízko svojej tváre, a vytvoríte tak surrealistický portrét. Prípadne môžete použiť viac ako jedno veľké zrkadlo a vytvoriť efekt nekonečna a nikdy nekončiaceho obrazu.

3. Maľujte tváre svetlom

Viaceré farebné svetelné stopy obkolesujú hlavu a trup modelky na čiernom pozadí.

Farebné svetelné stopy môžu vytvoriť dramatický efekt s nádychom fantázie. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM pri nastavení 44 mm, 8 s, f/16 a ISO 100.

Modelka stojí pred fotoaparátom a statívom s jednou rukou vbok. Za ňou stojí muž, ktorý drží točiace sa viacfarebné svetlo LED.

Baterka alebo točiace sa svetlo LED (také, ktoré si viete vyrobiť doma alebo kúpiť v zábavnom parku), môžete použiť na vytvorenie rozvírených svetelných stôp okolo objektu počas dlhej expozície.

Kým my prežívame realitu od jedného momentu k druhému, fotoaparát dokáže zachytiť rôzne časové obdobia spoločne na jednom obrázku. Dlhá expozícia nám umožňuje natiahnutím rýchlosti uzávierky vytvárať akékoľvek druhy abstraktných efektov. Jedným z najpríťažlivejších je maľba svetlom.

Pohybom zdroja svetla, napríklad farebnej baterky, okolo scény počas niekoľko sekundovej expozície, môžete vytvárať úchvatné svetelné stopy. Ak chcete vytvoriť portréty so svetelnou maľbou, musíte ich snímať v tmavej miestnosti (nemusí byť úplne čierna). Požiadajte svoj objekt, aby stál čo najnehybnejšie a položte fotoaparát na statív. Správne nastavenie expozície bude závisieť od sily bateriek a akéhokoľvek okolitého svetla. Vhodným východzím bodom by však mohol byť manuálny režim (M) s rýchlosťou uzávierky 13 sekúnd, clonou f/16 a ISO100. Stlačte uzávierku a začnite mávať lampou alebo iným zdrojom svetla okolo objektu v hladkých plynulých líniách a maľujte svetlom. Na prehĺbenie efektu skúste maľovať pred aj za vaším objektom a pokúste sa baterku nasmerovať k jeho tvári, aby ste osvetlili aj ju. Urobte to však zo strany, aby ste sa na konečnom zábere neocitli aj vy.

4. Snímajte cez sklo

Muž drží fotoaparát pri oku a cez sklenené dvere posiate kvapôčkami vody fotografuje modelku na druhej strane.

Snímanie cez sklo môže objekt mierne rozostriť alebo zatemniť, zatiaľ čo voda na skle prispeje k ďalším atmosférickým efektom.

Žena hľadí do strany so zavretými očami. Je rozostrená a zobrazená cez sklo, po ktorom stekajú dole kvapôčky vody.

Široká clona f/2.8 spojená s ostrosťou objektívu Canon RF 50 mm F1.8 STM nám umožňuje presunúť kvapky vody z okna do popredia a zároveň rozostriť tvár na pozadí. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 pri nastavení 1/200 s, f/2,8 a ISO 320.

Priesvitné povrchy sú ideálne pre abstraktný portrét. Matné sklo, tenký hodváb alebo iný polopriehľadný povrch, umiestnený medzi objektom a fotoaparátom, zakryje detaily, ale dojem z tváre sa nestratí, výsledkom čoho budú étericky krásne portréty. Skúste umiestniť predmet na jednu stranu okna tvárou von k svetlu a potom fotografujte z spoza okna. Experimentujte s bodom zaostrenia – možno budete chcieť zaostriť na povrch, aby bola tvár v pozadí rozmazaná. Voda nastriekaná na skle môže navodiť nádhernú melancholickú náladu, najmä pri fotografovaní počas zamračeného dňa.

5. Vytvárajte viacnásobné expozície

Obrys ženskej tváre a ramien je vyplnený vírivými červenými a modrými farbami.

Snímanie portrétov na jasnom pozadí vám potom umožňuje použiť dvojitú expozíciu, aby ste doplnili len ich obrys. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM pri nastavení na 1/250 s, f/5 a ISO 100.

LCD obrazovka fotoaparátu zobrazuje hlavu a plecia ženy proti jasnej oblohe. Je postriekaná kvapkami modrej a červenej farby.

Režim viacnásobnej expozície modelu Canon EOS R6 nám umožňuje kombinovať portréty so všetkým, čo sa nám páči. Zachytením množstva špliechancov farby sme dosiahli živý výsledok.

Režim viacnásobnej expozície na fotoaparáte značky Canon umožňuje zmiešať dve alebo viac fotografií a vytvárať koncepčné obrázky a abstraktné efekty. Tento efekt je inšpirovaný starou filmovou kamerou, ktorá dvakrát exponuje ten istý záber filmu. Ale s fotoaparátom značky Canon, ako je napríklad EOS R6 môžete efekty posunúť na ešte vyššiu úroveň. Potom, čo v ponuke fotoaparátu zvolíme niekoľko expozícií, urobíme prvý záber a potom, pri komponovaní druhého, uvidíme predchádzajúci záber prekrytý v hornej časti živého náhľadu, ktorý nám pomôže spojiť zábery tak, aby boli v harmónii. Tento efekt môžete dosiahnuť aj pri následnom spracovaní pomocou aplikácie Canon Digital Photo Professional (DPP).

Pri snímaní portrétov s dvojitou expozíciou skúste nasnímať objekt z profilu so siluetou nasmerovanou proti jasnému pozadiu, ako je obloha alebo okno. Keď budete neskôr snímať druhý záber, bude zodpovedať hrubému obrysu hlavy. Čo sa týka druhého záberu (alebo tretieho, štvrtého či piateho), kreatívny výber je nekonečný. Môžete si zvoliť panorámu mesta alebo prírodnú scénu, vybrať predmet, ktorý je blízky srdcu vášho objektu, zachytiť zviera alebo dokonca splynúť s inou osobou.

Keď sa nabudúce rozhodnete snímať portrét, rozmýšľajte o ňom inak a vyjadrite sa pomocou niektorého alebo všetkých ponúknutých tipov.


Autor: James Paterson

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Rozprávkové portréty

Desať odborných tipov na vytvorenie nezabudnuteľných mystických záberov s Rosie Hardyovou.

Intenzívne a tlmené osvetlenie portrétu

Vytvorte klasické schémy osvetlenia pre vysokokvalitné, atmosferické portréty.

Empatické queer portréty

Fotograf Louis Painter s nebinárnou identitou o fotografovaní queer komunity.

Zariaďte si vlastné domáce štúdio

Objavte spôsoby, ako byť kreatívny s bleskom, a snímajte úžasné portréty aj s nízkym rozpočtom.