Príbehy za piatimi úžasnými športovými zábermi

Chcete posunúť vaše športové fotografie na vyššiu úroveň? Päť športových profesionálov odhaľuje prípravu scény, súpravu a nastavenia, ktoré použili na zachytenie týchto piatich mimoriadnych obrázkov, plus tipy a rady, ako aj vy môžete vytvoriť tieto efekty.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Stres pri snímaní rýchlej akcie môže niekedy odpútať pozornosť športových fotografov od zachytenia toho jedného dokonalého momentu – výnimočnej snímky, ktorá skutočne upúta pozornosť. Nasledujúce príklady však ukazujú, že so správnymi nastaveniami, súpravou, ktorá zvláda náročné situácie, a využitím tvorivosti je možné zachytiť pozoruhodné a výnimočné zábery.

Rozprávali sme sa s piatimi profesionálmi, ktorí sa špecializujú na fotografovanie celého radu športov, aby sme zistili, čo ich inšpirovalo k zachyteniu týchto obrázkov a výberu použitého výstroja a nastavení, a aké tipy a rady by dali ašpirujúcim fotografom, ktorí si chcú skúsiť zopakovať tieto efekty.

James Musselwhite

Zápasenie samo osebe poskytuje priestor pre dramatické portréty, ale fotograf James Musselwhite chcel skutočne posunúť hranice svojou surreálnou snímkou (na obrázku hore) britského profesionálneho zápasníka Cassiusa. „Je veľmi okázalý a my sme chceli túto energiu predviesť v tradičnejšej estetike, ako keby sa oslobodzoval zo skaly,“ vysvetľuje.

James skombinoval svoj fotoaparát Canon EOS R6 s upevňovacím adaptérom Canon EF-EOS R a objektívom Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM a snímku zachytil pri nastavení 155 mm, 1/8000 s, f/5,6 a ISO 400, pričom svoj fotoaparát ovládal pomocou aplikácie Canon Camera Connect na smartfóne. Výzvou bolo dosiahnuť efekt, ktorý chcel, bez akýchkoľvek postprodukčných úprav. „Namaľovali sme telo zápasníka, potom sme po ňom hádzali vrecká múky, až kým sa nám nepodaril záber. Namontoval som EOS R6 na statív, aby som mohol snímať zo svojho telefónu a pripojiť fotoaparát k obrazovke, vďaka čomu sme sa mohli skutočne sústrediť na svetlo a záber,“ dodáva.

Portrét osoby v čiernom tope pred bielym tehlovým pozadím.

Ragby a amatérske zápasenie

„Preukázaním toho, že viete, ako to v danom odvetví funguje, zaujmete promotéra, ale nemajú záujem o fanúšikov v zákulisí, ani okolo obchodnej stránky podujatí. Využite svoje znalosti na to, aby ste sa dostali do kruhu, v ktorom vám bude dôverovať, ale nerobte veľkú vec z toho, že ste fanúšikom.“

Skúste si to


„Musíte presne vedieť, ako sa budú materiály, ktoré používate, správať,“ hovorí James. „Experimentujte s prvkami, ktoré nie sú pre portrét bežné. Môžete začať s vodou a prskavkami, alebo skúste maľovanie svetlom použitím svetla na telefóne.“

James tiež navrhuje vyskúšať si rôzne rýchlosti uzávierky, aby ste videli, čo v skutočnosti fotoaparát zachytí. „Je dôležité zoznámiť sa s tým, ako sa dajú rôzne prvky zmraziť v pohybe, aby sa vám takýto záber podaril,“ dodáva.

Jean-baptiste Liautard

Čierna silueta osoby na bicykli obkolesená modrými stopami svetiel

Stopy svetiel na nočnom zábere ambasádora spoločnosti Canon Jean-baptiste Liautarda boli vytvorené modrým LED panelom, ktorý pomáha dodať statickému obrazu dojem pohybu. „Na tento dynamický efekt som potreboval širokouhlý objektív a chcel som, aby stopy svetiel vyzerali na okrajoch obrazu väčšie, aby som vytvoril dojem 3D,“ vysvetľuje. „Páči sa mi modrá farba a chladný vzhľad, ktorý dáva obrazu.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 16-35 mm f/2,8L II USM (jeho nástupcom je Canon EF 16-35 mm f/2,8L III USM) pri nastavení 16 mm, 20 s, f/6,3 a ISO 100. © Jean-Baptiste Liautard

Starý šetrič obrazovky bol inšpiráciou pre modré stopy svetiel na pozoruhodnej John-baptistovej snímke horského cyklistu Petra Kaisera. Aby vytvoril stopy svetiel, John-baptiste kráčal okolo Petra a robil pohyby svetlom podobné stieraču čelného skla, pričom keď bol za ním, pohyb prerušil a potom ho opakoval pri chôdzi naspäť, aby vznikol symetrický efekt. „Vedel som, že chcem, aby bol predmet snímky stredom obrazu a aby svetlo vytváralo dynamický vzor z jednej strany snímky na druhú,“ vysvetľuje.

Náročné bolo vedieť, či začínal a končil maľovanie svetlom na správnom mieste. „Musel som prechádzať svoje chyby a odhadnúť, ako ich napraviť. Peter musel zostať úplne bez pohybu a musel som kráčať plynule, aby stopa vyzerala prirodzene,“ dodáva. „20-sekundová expozícia mi umožnila prejsť okolo športovca s LED panelom a clona f/6,3 mi pomohla dosiahnuť väčšiu hĺbku poľa, aby bolo všetko zaostrené, dokonca svetelné stopy.

Monochromatický portrét osoby vo svetlom oblečení na čiernom pozadí.

Extrémne športy

„Je nevyhnutné, aby ste poznali šport, ktorý snímate, pretože len tak viete predvídať, čo sa stane. Často fotím rýchlu akciu v lese alebo inom slabo osvetlenom prostredí, takže ak naozaj chcem akciu zastaviť v čase, objektívy so širokou clonou a dobrý snímač sú nevyhnutnosťou.“

Skúste si to


„Takéto fotografie si vyžadujú čas,“ upozorňuje Jean-baptiste. „Potrebujete dokonale stabilnú kameru, preto musíte použiť statív. Potrebujete aj dlhú expozíciu a veľmi tmavé prostredie.“

Keď si to skúšate, dohodnite sa s priateľom, aby vám pózoval, alebo použite nejaký predmet a experimentujte s pohybom svetla okolo neho v celom spektre pohybov. Čím pomalšie posúvate zdroj svetla, tým jasnejšie maľujete svetlom, pretože snímač fotoaparátu má viac času na pohltenie svetla. Používajte tmavý odev bez reflexných povrchov, aby vás na snímkach nebolo vidno.

Morgan Harlow

Hlava a ramená netballovej hráčky s rukami ohnutými nad hlavou, počas výskoku za loptou, ktorá je mimo záberu.

Športová fotografka Morgan Harlow odfotografovala ugandskú hráčku netballu Mary Cholhok, keď ešte boli platné protipandemické opatrenia v súvislosti s Covid-19, ktoré obmedzili jej možnosti pohybovať sa po aréne. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X (jeho nástupcom je model Canon EOS-1D X Mark III) s objektívom Canon EF 300 mm f/2,8L IS II USM pri nastavení 1/800 s, f/2,8 a ISO 6400. © Morgan Harlow

Obmedzenia počas tejto netballovej súťaže prinútili Morgan, aby spomalila a zamerala sa na zachytenie toho jedného vrcholného záberu. „Mary vytvára krásne tvary, keď skáče po loptu, preto som sa na ňu upriamila. Priblížila som si na ňu a spravila jej očí stredobodom obrazu,“ vysvetľuje Morgan.

Hovorí, že toto je klasický príklad techník oddelenia, ktoré potrebuje športový fotograf. „Postavila som sa za sieť, aby som mala záber z boku. Všade okolo ihriska sa nachádzali panely so svetlami LED, preto som si za nimi musel kľaknúť, aby som ich mala mimo záberu a zároveň Mary oddelila od ostatných hráčov.“

Záber zblízka na osobu na čiernom pozadí, ktorá sa pozerá do fotoaparátu. Copyright: Ben Lumley.

Športové momenty so zameraním na netball a plávanie

„Skúmaním záberov, ktoré vytvorili iní fotografi a ako oni pracujú, predstavuje dobrý spôsob, ako zlepšiť vaše zručnosti.“

Skúste si to


Morgan pripomína, že na ten správny okamih musíte pri takýchto fotografiách čakať a tiež odporúča zvážiť pozadie. „Rušivé farby alebo objekty môžu vašu fotografiu zruinovať,“ hovorí. Ak niečo vo vzdialenosti púta nežiadúcu pozornosť, zvoľte širšiu clonu (výberom nižšieho clonového čísla). Tým rozmažete pozadie, pričom snímaný objekt zostáva zaostrený.

Ak chcete svojim záberom dodať drámu a tajomnosť, zameriavajte sa na tváre, špeciálne na oči snímaných subjektov. Pri fotení športu si premyslite aj zaujímavé vsadenie do záberu – tým, že Morgan tvár orámovala ohnutým lakťom upriamuje našu pozornosť na športovkyňu a jej odhodlanie v rozhodujúcom momente zápasu.

Okrem toho, ak fotografujete tímový šport, uistite sa, že ste na správnom mieste. Morgan si zvolila miesto blízko bránkového kruhu, takže mohla byť na správnom mieste pripravená zachytiť akciu.

Samo Vidic

Postava v oranžovo-čiernom odeve na horskom bicykli s rozmazaným lesom navôkol.

Objektív Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM, ktorý športový fotograf Samo Vidic použil na tento záber, mu poskytol želanú šírku a odstup postavy od pozadia, ktorý potreboval na vytvorenie ilúzie rýchleho pohybu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM pri nastavení na ohniskovú vzdialenosť 16 mm, 1/8 s, f/9 a ISO 200. © Samo Vidic

Ambasádori spoločnosti Canon Samo Vidic je plodný svetový športový fotograf pre spoločnosť Red Bull. Na tomto zábere je jeho priateľ Nino, ktorý zostal po úraze paralyzovaný od krku nadol. Samo dostal nápad vytvoriť špeciálny obrázok Nina, ktorý vyvolá ilúziu pretekania dole z kopca veľkou rýchlosťou.

„Zakúpil som malé bočné kolieska pre Nina, nasadil som fotoaparát na vidlice bicykla a vymenil som sedadlo a riadidlá, aby som ho podoprel,“ vysvetľuje. „Potom sme ho trochu potlačili, na rýchlosť približne 5 km/h.“

Pomocou dvoch bleskov Speedlite spustených na diaľku, širokouhlého objektívu a nízkej rýchlosti uzávierky bol Samo schopný Nina oddeliť a vytvoriť rozmazaný chaos pretekov dole kopcom. „Nino na konci neudržal slzy, taký bol šťastný, že zvládol aj malý rozsah pohybu,“ hovorí Samo.

Portrét osoby oblečenej v červenom so slúchadlami pri okne malého lietadla.

Športová, komerčná a dobrodružná fotografia

Ak nepoznáte šport, ktorý snímate, Samo odporúča, aby ste sa spýtal niektorého z účastníkov, čo treba hľadať. „Fotografoval som niekoľko lezcov a neviem veľa o lezení, tak mi vysvetlili, ktoré pohyby sú pôsobivé, ako majú rukami uchopiť určité časti skaly a podobne.“

Skúste si to


Ak chcete, aby sa vám takáto snímka podarila, musíte si techniku osvojiť v menej náročnom prostredí, v ktorom máte lepšiu kontrolu, odporúča Samo. „Začnite v malom a postupne stavajte na svojich skúsenostiach. Použite pomalú clonu a experimentujte s automatickým zaostrovaním so sledovaním očí a manuálnym zaostrovaním, aby ste videli, čo vám viac vyhovuje. Požiadajte priateľa, aby vám pomohol, aby ste sa mohli pokúsiť o panning (posun) pri rôznych rýchlostiach, pretože rýchlosť snímaného objektu bude mať vplyv na výsledok. Experimenty začnite najprv s bleskom na fotoaparáte, potom môžete napríklad pripevniť blesk Speedlite k stromu alebo v rôznych výškach. To všetko ovplyvní tiene a snímku.“

Ella Ling

Osoba na invalidnom vozíku sa načahuje dohora, aby odrazila tenisovú loptičku, a jej tieň sa ťahá doľava na modrom pozadí.

Austrálsky tenisový hráč Dylan Alcott siaha raketou po loptičke počas finále podujatia štvorhry pre hráčov na invalidnom vozíku v tomto napínavom zábere športového fotografa Ella Ling. Ella hovorí, že plnoformátový snímač CMOS s rozlíšením 20,1 MP jej fotoaparátu Canon EOS-1D X Mark III jej umožnil zachytiť skutočne jasný záber s objektívom EF so zoomom. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark III s objektívom Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM (jeho nástupcom je Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM) pri nastavení 155 mm, 1/3200 s, f/5,6 a ISO 160. © Ella Ling

Tento záber si vyžadoval premyslene zvolenú polohu a trpezlivosť. "Vyšla som na rampu nad kurtom, aby som zachytila niečo jedinečné," hovorí Ella. „Je tam krátky časový priestor, kedy svetlo odhalí hráča, ale strecha zahaľuje kurt do tieňa. Takto dostanete to unikátne čierne pozadie. Klikla som uzávierku čo najbližšie momentu, keď je lopta na raketu a dávala som pozor, aby nebol hráč preexponovaný.“

Záber zblízka na osobu so slnečnými okuliarmi, ktorá sa usmieva

Profesionálny tenis

Ella vraví, že horlivosť a odhodlanie sú kľúčom k jej úspechu, a nebáť sa požiadať ani etablovaných fotografov o podporu a rady. „Predstavila som sa hlavnému kameramanovi na Wimbledone, ktorý ma vyzval, aby som išla a fotografovala v jeho priestoroch,“ spomína si. „Vedúci fotograf si ma vzal pod svoje krídla a pridala som sa k jeho agentúre ako nezávislý fotograf.“

Skúste si to


„Zvyknite si na úpravu nastavení expozície a pokúste sa nájsť vyššiu polohu, aby ste mohli snímať subjekt pod vami,“ radí Ella. „Slnko musí byť nízko na oblohe, aby vytvorilo tie dlhé tiene. Funguje to s každým športom a subjektom, ktorý ani nemusí byť v pohybe.“

Aby ste dosiahli dramatické tiene, hľadajte príležitosti po východe alebo pred západom slnka, keď je slnko v najnižšom bode. Prípadne môžete použiť blesk Speedlite alebo umelé svetlo na vytvorenie podobného efektu. Kompozícia je dôležitá pri práci s tieňmi; uplatňuje sa tu pravidlo tretín, pričom športovec sa nachádza v pravej tretine obrazu. Farba je tiež podstatná súčasť – všimnite si, ako svetložltá tenisová loptička priam vyráža zo snímky. Zakaždým ustúpte o krok späť od akcie, aby ste vedeli zvážiť tvorivé prvky.

Dúfame, že tieto pôsobivé obrázky, tipy a rady od profesionálov vás inšpirovali podujať sa na vlastné výnimočné športové zábery. Keď začnete experimentovať s rôznymi technikami, kreatívne možnosti sú nekonečné.

Napísal Jack Fittes

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Najlepšie objektívy na akčnú fotografiu

Náš sprievodca najlepšími objektívmi na fotografovanie akcie.

Ako zachytiť úžasné akčné zábery

Tipy na snímanie úžasných akčných záberov pomocou fotoaparátu Canon.

Fotenie s profesionálom nabité akciou

Jean-baptiste Liautard predstavuje umenie akčnej športovej fotografie.

Ako byť kreatívny pri športovej fotografii

Päť profesionálnych fotografov odhaľuje techniky, ktorými zachytili svoje obľúbené snímky.