FOTOGRAFOVANIE PRÍRODY

Fotografovanie tajomstiev prírody: príbeh projektu obnovy divokej prírody

Fotografka divokej prírody nám prezradila, ako dokumentovala projekt na obnovenie divokej prírody, čím oslavuje biodiverzitu prírody cez objektív.
Plamienka driemavá odfotografovaná v rámci projektu na obnovenie divokej prírody, ktorá prelieta ponad stromy s rozprestretými krídlami.

Vetrom ošľahané skaly, močiare pri jazierkach a pokojné lesy, prírodné biotopy lákajú fotografov divokej prírody aj krajiny, ktorí majú trpezlivosť na zaznamenávanie postupných zmien a rastu naprieč ročnými obdobiami. Niekedy však dokáže fotografia snímať a oslavovať ešte prenikavejšiu zmenu v priebehu času, akou je napríklad obnovovanie divokej prírody okolo opusteného dolu, ktorý sa stáva opätovným vlastníctvom prírody.

Gayle, ktorá stojí za fotografiami Natured Secrets, má vášeň pre biodiverzitu a prinavracanie divokej prírody na zelené plochy. Zaznamenala pomalý postup projektu na obnovenie divokej prírody vo Veľkej Británii, ktorý sa odohrával pred jej dverami, a dúfa, že jej práca inšpiruje ďalších, aby vrátili prírode späť aspoň kúsok svojej záhrady.

Fotografický projekt na obnovenie divokej prírody a jeho história

Rôznofarebné závoje vresu spájajú záhradu so svahom za ňou, v pozadí vidno modrú oblohu.

„Na prepojenie záhrady s krajinou a na spevnenie svahov sme na nich vysadili pásy vresu,“ vysvetľuje Gayle. „Zmiešali sme ho s travinami a brezami, ktoré sú v súlade s okolitou slatinou, takže splýva s krajinou. Všetky skaly, ktoré poslúžili na schody, vresové brehy, chodníky a múry, pochádzajú odtiaľto.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 6D Mark II s objektívom Canon EF 24-105mm f/3,5-5.6 IS STM pri nastavení 45 mm, 1/1000 s, f/4,5 a citlivosti ISO 160. © Natured Secrets

Príbeh sa začal pred 20 rokmi, keď Gayle vysadila lesík vedľa svojho domova v pohorí Pennine v severozápadnom Anglicku, čím sa nepoužívaný kameňolom a bývalá farma s nutriami premenili na prekvitajúci divý raj.

Teraz, keď krajina víta zvieratá a rastlinný život späť, Gayle sa plní jej ambícia, ktorou je „cesta nádeje“. Aby medzi jej záhradou a obnovenou oblasťou neboli žiadne hranice, čím sa vytvorí skutočne divoký kúsok krajiny.

„Keď sme prišli, chcela som dať tejto otvorenej lokalite ducha miesta, prepojiť môj vzťah s touto lokalitou so životným prostredím,“ hovorí Gayle, ktorá má aj titul MSc z odboru ekológie a ochrany prírody z univerzity v Lancaster. „Pôvodná krajina bola pretvorená priemyselnou činnosťou, ktorá zanechala za sebou spúšť. Od ukončenia ťažby sa miesto postupne navracalo prírode. Znovuzrodenie.

„Začali sme napodobnením tejto transformácie a ukotvením akejkoľvek záhrady, ktorú sme v rámci tejto krajiny dokázali vytvoriť, na miestach, kde medzi nimi nebola žiadna viditeľná hranica. Nikdy som si nemyslela, že by sme mali záhradu ako takú. Len sme krotili prírodu.“

Ako sa krajina začína pomaly zotavovať, Gayle považuje tento proces za ideálny pre dlhodobý fotografický projekt. „Niekoľko rokov som študovala na škole botanického umenia v Chelsea a vždy som cítila, že (krajina) si zaslúži byť zdokumentovaná,“ hovorí. „Mohlo by to byť v rôznych časopisoch a ako pár stránok na webe, ale pre mňa je to rozdelenie medzi vedu a tvorivosť. Práve preto som dúfala, že fotografie to zvládnu trochu inak.

„Náš opustený kameňolom nesie jazvy priemyselnej minulosti, ale krajina sa opätovne vracia do objatia prírody. Ako strážcovia oblasti, ktorá má úchvatnú kombináciu histórie, priemyslu, geológie, voľne žijúcich druhov a flóry, nadchýna ma zaznamenať proces, rozvoj a nárast biodiverzity s použitím fotografie ako záznamového média.“

Spojenie s prírodou cez šošovku

Mladý srnec čiastočne ukrytý medzi vysokými travinami.

„Krátko predtým, ako bol zachytený tento snímok, sme zistili, že sa nám z nášho stáda vysokej stratil vodca," hovorí Gayle. „Rozhodli sme sa, že tento mladý srnec, ktorý sa zrazu objavil v objektíve fotoaparátu, bude naším novým kandidátom na hlavu stáda. Práve mu dorástlo prvé parožie.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 6D Mark II s objektívom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri nastavení 1/800 s, f/4,5 a citlivosti ISO 200. © Natured Secrets

Sokolie mláďa sedí na vetve, obklopené zeleňou.

Gayle má v blízkosti lesíka na pastvine na tyči búdku pre sokola. „Toto je naše prvé sokolie mláďa, ktoré sa vyliahlo v búdke, ktorá je nablízku,“ hovorí. „Jeden z rodičov lovil potravu z vrcholkov týchto stromov, keďže mláďa sa to ešte musí naučiť.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 6D Mark II s objektívom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri nastavení 1/1250 s, f/4,5 a citlivosti ISO 640. © Natured Secrets

Je tu teraz plné voľne žijúcich druhov, vrátane hnedých zajacov, čmeliakov, škovránky, hvizdákov, cibíkov, šidielok, sokolov a srncov, preto je zrejmé, prečo je to raj fotografov. Pestrofarebné mokrade, trávnaté a krovinaté porasty striedajúce sa s kvetnatými lúkami lákajú množstvo rozmanitých druhov voľne žijúcich živočíchov.

„Za posledných 20 rokov sme pomohli regenerovať krajinu, odkryli sme sladkovodné pramene, čo pomáha veľkým mokraďovým dolinám a prepojili sme existujúce skalné jazierka so sériou nových,“ hovorí Gayle.

„Vysadili sme zástupcov pôvodných listnatých lesov, sledujeme ich rast a ako sa pomaly pokrývajú zamatovým machom, aby počas celého roka poskytovali zelenú sviežosť a podporovali hojnosť života. Konáre a kmene sú obalené machom, čím pripomínajú malé stratené svety, keď sa na ne pozriete zblízka a zväčšíte ich.“

Ak sa rozhodnete dokumentovať svoj vlastný projekt, možno kútik záhrady, ktorú ste dali späť prírode, uistite sa, že máte ten správny fotoaparát a objektív. Gayle používa svoj Canon EOS 6D Mark II spoločne s jedným z makroobjektívov na zachytenie týchto drobných svetov. „Fotoaparát nám dáva možnosť byť jedno s konkrétnym organizmom, či už ide záber zblízka na kvet, hmyz alebo spóry naspodku paprade,“ hovorí. „Začnete vidieť veci, ktoré ste si nikdy predtým nevšimli, a to mi umožnilo lepšie si uvedomiť, ako sa dá s prírodou zblížiť cez objektív.“

Ako vidieť fotoaparátom

Modré šidielka odpočívajú na červenavci, na hladine pod nimi hrajú odlesky modrej a zelenej.

Pri veľkom vrchnom jazere lomu sú odfotografované modré šidielka, ako odpočívajú na ojedinelom červenavci Potamogeton alpinus. Červenavec alpský sa v Anglicku považuje za citlivý druh, pretože sa zvyčajne vyskytuje severnejšie v škótskej vysočine. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D Mark II s objektívom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (ktorý je dnes nahradený objektívom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) pri nastavení 330 mm, 1/320 s, f/6,3 a ISO 200. © Natured Secrets

Dva malé sovíčatá v okne kamennej stodoly, zatiaľ čo tretie sedí na streche nad nimi.

„Toto je sovia stodola na hornom poli, ide o obnovenú suchú kamennú konštrukciu,“ hovorí Gayle. „Stodola je učupená v kopci, takže mláďatá môžu ľahko zoskočiť na trávnaté brehy.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 6D Mark II s objektívom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri nastavení 1/800 s, f/4,5 a citlivosti ISO 2500. © Natured Secrets

Toto spojenie sa ešte prehĺbilo potom, ako sa objavila rodinka plamienok driemavých po oprave stodoly, ktorú Gayle a kamenári prebudovali s použitím kameňa nájdeného v bývalom lome. Teraz tu vtáky nájdu nový domov.

„Naučiť sa vidieť fotoaparátom a potichu čakať, kým plamienky vyjdú mi umožňuje vnímať viac,“ hovorí Gayle. „Všímam si pohyb stebiel trávy, zmeny svetla, motýľov, vtáky a kvety, ktorých sa dotýkajú. Na moment sa stávam korisťou, keď objektív zachytí pazúry, keď krúžia nado mnou, a príbeh sa mení s mojím pohybom. Stávam sa lovcom.“

Gayle používa druhú plnoformátovú digitálnu zrkadlovku s vybranými dlhšími objektívmi EF. Tým, že používa jeden fotoaparát s telefotografickým objektívom a druhý pre makro objektívy, nikdy nezmešká správny okamžik v dôsledku výmeny objektívov. Tieto nástroje jej pomáhajú zachytiť dramatické zábery oblohy a vtákov počas letu, ako sú jej sovy, pričom stabilizácia obrazu je mimoriadne dôležitá, pretože nepoužíva statív.

„Potrebujem dosah môjho rozprávkového objektívu EF 600mm f/4L IS III USM, aby som mohla spraviť detailný záber sov,“ hovorí. „Keď som tu, som ďaleko od všetkého, nie je tu žiadne krytie, takže si nemôžem len sadnúť a veriť, že zblízka uvidím jeleňa alebo vtáka. Je ťažké odfotografovať aj červienku, pretože stromy sú také veľké. Môžete sa spoľahnúť, že s objektívom 600 mm dostanete skvelé zábery, ktoré budú ostré, keďže je to objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, zatiaľ čo model Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM mi poskytuje možnosť priblížiť a oddialiť, takže môžem zachytiť vtáka, ktorý smeruje ku mne alebo odo mňa. Mám potrebnú vzdialenosť.“

Dokumentovanie obnovovania divokej prírody v súčasnosti a v budúcnosti

Záber zblízka na zelené a biele kvety divokej mrkvy s rozmazaným lúčnym porastom v pozadí.

„Tieto rastliny rastú na haldách hlušiny v lome a okolo neho. Milujeme biele čipkované okolíky divokej mrkvy, keď je stred leta,“ hovorí Gayle. „Neskôr, v polovici augusta, sa malé zelené tobolky podobné fazuli premenia, ako sa sušia a ako sa kvety stočia do tvaru konkávneho hniezda.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM pri nastavení 1/640 s, f/2,8 a citlivosti ISO 320. © Natured Secrets

Záber zblízka na čmeliaka letiaceho pomedzi bodliaky a trávu.

„To najdôležitejšie, čo môžem urobiť, je zanechať túto zem v lepšom stave, ako som ju našiel,“ hovorí Gayle. „To je moja výzva, aby sme ju ďalej zlepšoval. Veľmi ma zaujíma jej pozorovanie. Vďaka tomu uvidíme rozdiel.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM pri nastavení 153 mm, 1/1000 s, f/5 a citlivosti ISO 640. © Natured Secrets

Gayle projekt na obnovenie divokej prírody zaznamenávala tiež prostredníctvom prieskumov, tvorbu herbára, konzervovanie rastlín v alkohole a cez skice a maľby vodovými farbami. V konečnom dôsledku si však užíva chvíle s divokými zvieratami, ktoré toto miesto láka, a je zanietená, keď ide o prínos, ktorý má kontakt s prírodou pre duševné zdravie človeka. „Keď hľadím cez fotoaparát skoro ráno, priam vdychujem pokoj a čistotu,“ vysvetľuje. „Tento stav myseľ dokážem odovzdať tým, že sa podelím o tieto zábery na sociálnych médiách a pomáham iným zažiť pozorovanie krásy, ktorá nás obklopuje.“

Nabáda každého, kto uvažuje o podobnom projekte, aby začal niekoľkými stromami alebo kríkmi s cieľom prilákať vtáky a hmyz. „Vždy saďte stromy, ak je to možné,“ odporúča. „Nepotrebujete veľa priestoru, za šesť alebo sedem rokov budete mať lesík, okolo ktorého môžete chodiť a cítiť ten priestor.“

Autor: Lorna Dockerill

Súvisiace produkty

Súvisiace články