NOČNÁ FOTOGRAFIA
Fotografia nočnej oblohy
Špičkové techniky na snímanie hviezd v noci, vrátane časozberných sekvencií a záberov pohybu hviezd.
KRAJINNÁ FOTOGRAFIA
Rakúsky fotograf Markus Morawetz je známy najmä svojimi svadobnými fotografiami, pričom sa však už dlhé roky inšpiruje svojou láskou k dobrodružstvu. V marci 2019 sa rozhodol zdieľať svoju vášeň s manželkou Carinou a ich 10-mesačnou dcérou Fanni. Rodina z okolia Viedne nasadla do karavanu, aby vyrazila pozorovať a zachytiť jeden z najmajestátnejších prírodných javov: polárnu žiaru na severe Nórska.
Po niekoľkých zimných týždňoch strávených na cestách v Rakúsku, Nemecku, Dánsku, Švédsku a Nórsku mala táto trojica príležitosť pozorovať tento fenomén nie raz, ale hneď dvakrát. „V tom čase sme prespávali na pláži v Nórsku a podmienky boli priam dokonalé – nádherne jasná obloha, bezvetrie – a žiara sa nám obidva dni zjavila asi na hodinu, počas ktorej nad nami tancovali úchvatné jasno zelené vlny s nádychom fialovej,“ hovorí Markus.
„Veľa ľudí nám hovorilo, že s bábätkom tak ďaleko cestovať nemôžeme, pretože je tam príliš zima a budeme príliš izolovaní,“ no Markus a Carina sa proti poveternostným vplyvom poriadne vybavili a vyrazili za dobrodružstvom. „Jedným z našich hlavných životných cieľov je vzbudiť v našej dcérke skutočnú lásku k prírode,“ hovorí. „Vedeli sme, že to bude ďaleko a že tam bude zima, no marec je najlepším časom na pozorovanie žiary.“
„Celé poobedie svieti krásne zlaté svetlo a po západe slnka vás čaká „modrá hodinka“ s najúchvatnejším svetlom, aké si viete predstaviť. Ak by sa aj polárna žiara neobjavila, tieto chvíle prinášajú bohaté príležitosti na fotografovanie.“ Keďže chcel Markus cestovať naľahko, siahol po fotoaparáte Canon EOS R s adaptérom pre systém EF-EOS R, ktorý mu umožnil použiť jeho obľúbené objektívy EF.
Najlepšie tipy Markusa Morawetza na fotografovanie polárnej žiary
S vedomím, že okolo piatej zapadne slnko, rodina na nové miesto dorazila vždy hneď poobede, aby mali dostatok času nájsť si dokonalú polohu na fotografovanie s výrazným pozadím. Markus a Carina s Fanni v nosiči si prešli celú oblasť a preskúmali, aké motívy do popredia záberu vie dané miesto ponúknuť, ktoré by záber spestrili a dodali mu ďalší rozmer – a nezabudli si pritom vytipovať viac alternatívnych miest pre prípad, že by sa žiara presunula alebo vyzerala lepšie z iného miesta. „Popozerajte sa po veciach, ako sú pekné skaly, voda, stromy či chatky,“ navrhuje Markus.
Jedným z hlavných problémov, s ktorým sa fotografi v chladnom prostredí potýkajú, je rýchle vybíjanie batérie. Keďže Markus vie, že predčasne vybitá batéria môže rozhodovať o tom, či polárnu žiaru zachytíte alebo premeškáte, vždy si na cestu do terénu pribalil náhradnú batériu. „Držal som ju blízko pri tele, v nohaviciach alebo vo vrecku na kabáte, pretože pri vyšších teplotách vydrží batéria dlhšie nabitá.“ Používal fotoaparát Canon EOS R, ktorého odporúčaná prevádzková teplota je od 0 do 40 °C. Markus vedel, že pri mrazoch niekde medzi –5 a –10 °C nie je možné zaručiť dokonalú funkčnosť, a snažil sa predchádzať náhlym zmenám teploty – kondenzácia je totiž dobre známou príčinou porúch fotoaparátov. Vzhľadom na podmienky, s ktorými sme sa potýkali, „si fotoaparát EOS R počínal skvele,“ hovorí. „Na tú zimu vydržal skutočne veľmi dlho, pričom sa skvele ovládal a ponúkal bohaté kreatívne možnosti.“
„Na to, aby ste začali s tréningom, nemusíte čakať, kým uvidíte polárnu žiaru,“ hovorí Markus. „Zima neovplyvní negatívne len energiu batérie, ale aj tú vašu, takže musíte pracovať rýchlo a vedieť presne, čo robíte. Preto je rozumné vyskúšať si fotografovanie nočnej oblohy, ešte než vyrazíte na sever. Vyrazte v zime na pekné otvorené miesto v okolí, kde nevidno svetelné znečistenie, aby ste sa naučili pracovať v rukaviciach a veľkej bunde, a natrénovali si použitie dlhších expozícií. Zotrvajte tam tak hodinku a keď zvládnete snímanie nočnej krajiny, skúste zaznamenať pohyb hviezd či Mliečnu dráhu.“
V záujme dosiahnutia čo najčistejších výsledkov Markus odporúča upevniť fotoaparát na statív a použiť nízku citlivosť ISO pri dlhej expozícii. „Nebojím sa zvýšiť hodnotu ISO, keď je to treba, no radšej uplatňujem statív s dlhšou expozíciou, pričom na zachytenie svetiel používam rozmedzie od jeden do piatich sekúnd. Z fotografovania svadieb viem, že je rozumnejšie spraviť záber z ruky, napríklad aj pri maximálnej citlivosti ISO 5000, ak je naozaj tma, a radšej mať v zábere trochu šumu, ktorý pri spracovaní odstránite, než si daný okamih nechať úplne utiecť. Ak však máte čas, je lepšie hodnotu ISO znížiť, použiť dlhšiu expozíciu a upevniť fotoaparát na statív, vďaka čomu zamedzíte pohybu a dosiahnete ostrejší, čistejší výsledok.“
Pri fotografovaní na tomto výlete som často potreboval zachytiť detaily na jasných plochách, napríklad na snehu či piesku na pobreží, ale rovnako aj detaily na tmavších miestach, ako je obloha či hory. „Často môžete mať dilemu, podľa čoho vlastne exponovať,“ hovorí Markus. „Na pláži nemôžem použiť príliš dlhú expozíciu, pretože bude príliš svetlá, a ak určím jas len podľa pláže, obloha bude zase príliš tmavá. Záber môžete skúsiť zosvetliť alebo stmaviť pri postprodukcii, no môžete skončiť s príliš zrnitým či nedostatočne ostrým obrazom.“
Markusov obľúbený trik je zachytiť viacero expozícií. „Spravím dva zábery s rovnakou kompozíciou, pričom jeden je exponovaný na svetlú a druhý na tmavú časť scény, ktoré potom pri spracovaní spojím do jedného, čím súčasne získam intenzívnejšie farby. Dá sa to však aj jednoduchšie pomocou režimu HDR na fotoaparáte Canon EOS R, ktorý tesne po sebe zachytí tri zábery s rôznou expozíciou a automaticky ich spojí do jedného záberu so širším tónovým rozsahom.“ Nezabúdajte však na to, že režim HDR najlepšie funguje pri dennom svetle. Ďalšou možnou alternatívou je použitie polarizačného filtra, ktorý vám pomôže v záberoch zaznamenať sýtejšie farby.
Ak chcete, aby vaše zábery medzi ostatnými vynikli, nesmiete v otázke kompozície premýšľať príliš konvenčne. „Sám si často musím ľahnúť na zem či zaliezť do nejakého kríka, pretože mojím cieľom nie je snímať „typické“ zábery, ktoré má každý,“ hovorí Markus. „Chcem, aby boli moje zábery odlišné – aby v sebe skrývali príbeh – a snímanie z rôznych uhlov mi v tom pomáha. Výklopná obrazovka fotoaparátu Canon EOS R mi s týmto pri fotografovaní polárnej žiary výrazne pomohla. Všade bolo množstvo snehu a ľadu, preto som bol rád, že si nemusím ľahnúť na zem do zimy a vlhka, prípadne riskovať lezenie na strom, najmä keď sme boli dlhé kilometre od najbližšej nemocnice. Stačilo, aby som fotoaparát Canon EOS R zdvihol alebo priložil k zemi a otočil obrazovku tak, aby som na záber pekne videl.“
„Pri fotografovaní v tme má automatické zaostrovanie problém s presným zameraním, preto používam manuálne zaostrenie, ktoré nastavím na nekonečno,“ hovorí Markus. Vtedy objektív dokáže zaostriť na objekty, ktoré presahujú merateľnú vzdialenosť – v tomto prípade na hviezdy.
Na tejto ceste použil kombináciu objektívu so zoomom a objektívu s pevným ohniskom: Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM a Canon EF 35mm f/1.4L II USM. „Sú to skvelé objektívy na snímanie krajiny s veľmi širokou clonou, ktorá ponúka dostatočnú hĺbku a ostrosť, takže na náš výlet boli ideálne.“
Spojenie fotoaparátu Canon EOS R s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM umožnilo Markusovi kombinovať dlhšie expozície s rozmedzím niekoľkých sekúnd s najširšou clonou objektívu. „Pri väčšine záberov som objektív otvoril na clonu f/2,8. Tento trik skvele funguje aj pri fotografovaní pohybu hviezd a Mliečnej dráhy, no potrebujete na to dobrý objektív a veľmi nízku clonu, aby ste nemuseli príliš zvyšovať hodnotu ISO.“
Plnoformátový bezzrkadlový fotoaparát Canon EOS R, na rozdiel od tradičnej digitálnej zrkadlovky, umožnil Markusovi exponovať zábery v reálnom čase, keďže sa prostredníctvom elektronického hľadáčika (EVF) mohol pozrieť, ako bude finálny záber vyzerať ešte pred stlačením spúšte. „Je to úžasná funkcia, pretože nemusím spraviť záber na to, aby som zistil, či bude príliš svetlý alebo príliš tmavý – elektronický hľadáčik mi to ukáže. Ušetrí vám to množstvo času a stresu, čo je pri fotografovaní polárnej žiary obzvlášť dôležité, keďže nikdy neviete, ako dlho vydrží, a na zdĺhavé vymýšľanie je príliš zima. Keď nastavíte správnu expozíciu a kompozíciu, pokiaľ sa nepremiestnite alebo sa zásadne nezmení svetlo, môžete jednoducho snímať jeden záber za druhým, čo na tomto fotoaparáte ocenia najmä nadšenci a začiatočníci.“
Markus, Carina a Fanni splnili svoj cieľ a získali niekoľko úžasných záberov polárnej žiary, no tento výlet mal pre nich vysokú hodnotu práve vďaka okamihom, ktoré strávili spoločne ako rodina. „Vzácne okamihy sa snažím zachytiť, nie ich vytvárať,“ hovorí, no keď príde nečakaný zaujímavý okamih, je lepšie byť pripravený.
Autor: Natalie Denton
„Nechajte sa inšpirovať“ je pre vás najdôležitejším zdrojom užitočných rád pri tvorbe fotografií, návodov pre kupujúcich a výstižných rozhovorov – všetko, čo potrebujete vedieť pri hľadaní toho najlepšieho fotoaparátu či tlačiarne, aby ste mohli vdýchnuť život svojmu najbližšiemu tvorivému nápadu.
Späť na všetky príbehyNOČNÁ FOTOGRAFIA
Špičkové techniky na snímanie hviezd v noci, vrátane časozberných sekvencií a záberov pohybu hviezd.
KRAJINNÁ FOTOGRAFIA
Teploty pod nulou dajú fotoaparátu zabrať. Využite preto tieto profesionálne rady pre fotografovanie v snehu a ľade.
FOTOGRAFOVANIE OHŇOSTROJOV
Výbava, techniky a kompozícia – najlepšie tipy na fotografovanie ohňostrojov.