MONOCHROMATICKÁ FOTOGRAFIA

Monochromaticky: viac než čierna a biela

Umelecký fotograf Chris Ward vysvetľuje, ako mu odlišné videnie farieb pomáha pri tvorbe snímok, ktoré sa zameriavajú na jemnejšie detaily.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Vnímanie farieb sa intenzívne spája s emóciami. Existujú psychologické teórie o tom, ako nás ovplyvňujú rôzne farby. Líši sa to v závislosti od kultúr, ale často sa predpokladá, že zelená či modrá sú upokojujúce, zatiaľ čo červená či oranžová sú stimulujúce a, zdá sa, dokonca v nás vyvolávajú hlad! To sa premieta do toho, čo sa rozhodneme obliecť si, ako si vyzdobíme naše domovy a pokiaľ ide o fotografie, do obrázkov, ktoré snímame.

Nie každý však vníma farby rovnakým spôsobom. Britský umelecký fotograf Chris Ward sa narodil so stavom nazývaným Deuteranopia, čo znamená, že má problémy s vnímaním zelených odtieňov. Zistil, že jeho zrak dokáže v porovnaní s inými ľuďmi oveľa lepšie rozpoznávať jemné detaily, drobné kontrasty a rôznorodé štruktúry. Túto schopnosť využíva ako odborník na monochromatické snímky.

Čo to sú monochromatické snímky

Monochromatický obraz osamelého stromu na poli, zem a obloha sú v ostrom kontraste oproti tmavému obrysu plotu a konárov stromu.

Umelecký fotograf Chris Ward sa často vracia k tej istej scéne, ako je tento strom južne od Lincolnu v Anglicku, aby zachytil vplyv oblohy a vysadených plodín na poli na obraz. „V tomto prípade bola obloha hmlistá a bez mrakov a na poli bolo strnisko po nedávnej úrode," hovorí. Chris preexponobal oblohu a pole, aby získal čistejšiu kompozíciu. „Negatívny priestor pomáha izolovať strom a plot poskytuje silný líniu na horizonte, ktorá oddeľuje oblohu a pole.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4L IS USM s nastavením 105 mm, 1/330 s, f/11 a ISO 100. © Chris Ward

Často sa omylom zamieňajú za čiernobiele. Na monochromatických snímkach je všetko zobrazené pomocou odtieňov jednej farby. Môže ísť o ľubovoľnú farbu, ale najčastejšie je to sivá alebo sépiová. „To, čo považujeme za čiernobiele, sú zvyčajne odtiene sivej,“ vysvetľuje Chris, keďže tieto snímky obsahujú celú škálu farebných hĺbok v sivej farbe. Určité scény sa dajú obzvlášť dobre zachytiť monochromaticky – presne tie, ktorým sa prirodzene venuje oko Chrisa. Môžu obsahovať textúry alebo tiene, ktoré vytvárajú zaujímavý tónový rozsah – prepletanie svetla v lese, drsné vzory, ktoré sa objavujú v skalách alebo vlnenie vody v rieke.

Dobre fungovať môžu aj minimalistické, takmer grafické zábery. „Myslím si, že monochromatické snímky majú menej obmedzení než farebné, pretože sú dosť abstraktné, vďaka čomu ich môžete pozmeniť viac bez toho, aby to vyzeralo divne,“ hovorí Chris. „Ak by som výrazne preexponoval farebný obrázok, vyzeralo by to hrozne.“ Na monochromatických snímkach však preexponovanie môže vytvoriť pôsobivý minimalistický štýl.

Čiernobiele fotky

Čiernobiely priblížený pohľad na vyhliadkové koleso oproti svetlej beztvarej oblohe.

„Beztvará obloha v Bridlingtone bola v tento deň dokonalá na snímanie cez vyhliadkové koleso bez rozptýlenia z oblakov,“ pripomína Chris. „Koleso sa nepohybovalo, vďaka čomu som mohol použiť pomerne nízku rýchlosť uzávierky. Lákal ma výplet kolesa oproti oblohe. Zvýšenie kontrastu v štýloch Picture Style mi pomohlo oddeliť koleso od oblohy za ním.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 54 mm, 1/50 s, f/22 a ISO 300. © Chris Ward

Obrázok v odtieňoch sépie, na ktorom sa nachádza rad skladov pri rieke, a ich množstvo okien sa odráža v nehybnej vode.

Tieto sklady pozdĺž rieky v Bostone v Anglicku sa teraz premenili na byty. Ich nostalgický, priemyselný vzhľad z nich robí vhodný objekt pre monochromatickú fotografiu. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 50 mm, 1/60 s, f/11 a ISO 100. © Chris Ward

Chris pracoval s fotoaparátom Canon EOS R6 a objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Táto kombinácia mu pri vytváraní záberov poskytla maximálnu flexibilitu. Výber objektívu pre monochromatickú fotografiu je veľmi podobný ako v prípade farebnej fotografie. Rozdiel je v tom, ako zostavujete záber. „Namiesto použitia farby na nasmerovanie oka diváka používate zvýraznenie a kontrast. V ponuke štýlov Picture Style môžete vybrať mochromatický štýl. V ňom nájdete ďalšiu ponuku, v ktorej môžete nastaviť všetko od ostrosti po kontrast,“ odporúča Chris. „Môžete pridať aj filter vo fotoaparáte, ktorý mení spôsob reakcie na rôzne farby, takže všetko, čo je červené, zelené, modré, žlté alebo oranžové vyzerá tmavšie.“ Samotný Chris zvykne používať červený filter. Má rád spôsob, akým stmavuje oblohu a lístie na snímkach krajiny, čím odstraňuje neželané rozptýlenie.

Ak používate telo so systémom Canon EOS R s objektívmi EF alebo EF-S, zasúvací adaptér filtra EF-EOS R vám umožňuje použiť zasúvací neutrálne sivý filter (ND) alebo polarizačné filtre, ktoré vám pomôžu dodať snímkam krajiny život.

Obrázky, ktoré snímate na fotoaparáte Canon EOS R6 pomocou štýlov Picture Style, sa uložia ako komprimované súbory JPEG. Ak však snímate RAW snímky, súbory si zachovajú celý rozsah údajov zachytených fotoaparátom. „Výhodou práce so súbormi RAW je, že mám pri úprave k dispozícii viac informácií,“ hovorí Chris.

Chris často sníma aj farebne. „Rozprával som sa s rôznymi fotografmi a zdá sa, že pre tých, ktorí nie sú farboslepí, je jednoduchšie snímať čiernobielo, ak nastavia displej fotoaparátu na monochromatický. Farboslepí fotografi uprednostňujú fotografovať farebne,“ poznamenáva.

Úprava monochromatickej fotografie

Na tomto monochromatickom obraze sa nad vodou v diagonálnej línii objavuje na svetlom pozadí rad tmavých vlnolamov.

„Bol to pomerne hmlistý deň v Bridlingtone a blížil sa príliv, takže vlnolamy boli väčšinou ponorené,“ spomína si Chris na tento minimalistický záber zachytený pomocou Picture Style vo fotoaparáte Canon EOS R6. „Rýchlosť uzávierky bola kritická, pretože som chcel, aby bola dostatočne pomalá na rozmazanie akýchkoľvek väčších vĺn, ale stále dostatočne rýchla na to, aby aj bez ND filtra vytvorila dojem vody v odrazoch. Chcel som vytvoriť minimalistickú snímku, aby som prepálil expozíciu na mori a správne zachytil len vlnolamy. V skutočnosti je drevo veľmi tmavé, takže mi poskytlo trochu viac priestoru na preexponovanie a detailnejšie zobrazenie. Napriek tomu som skončil nastavením clony až na doraz. To je pravdepodobne jediný záber, ktorý som kedy vytvoril s nastavením f/40.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 94 mm, 0,6 s, f/40 a ISO 100. © Chris Ward

„Keď som začínal, dostal som dobrú radu týkajúcu sa úpravy čiernobielych snímok – najskôr je vhodné ich nastavenia posunúť priďaleko,“ hovorí Chris. „Keď posúvate posúvač v postprodukčnom softvéri, v určitom rozsahu bude obrázok vyzerať dobre. Ak posuniete nastavenie ďalej, obrázok vyzerá zle. Ak nastavíte nižšiu hodnotu, nebude dostatočná," pokračuje. „Ak však začnete tým, že nastavenie posuniete priďaleko, a postupne sa vrátite späť, dosiahnete v podstate ten najkrajší možný výsledok.“

Prekvapivo môže byť farba pri úprave monochromatických snímok skutočne dôležitým nástrojom. „Pri konverzii na čiernu a bielu v editačnom softvéri získate prístup k posúvačom farebných kanálov,“ vysvetľuje. „Pretože farby môžu byť dobrým nástrojom na vytvorenie kontrastu, pri úprave môžete určiť, ktorá farba hrá túto rolu, a kontrast vytvoriť tonálne.“

V závislosti od softvéru máte zvyčajne šesť farebných posúvačov, pričom každý má vplyv na jas rôznych farebných kanálov. Napríklad pri snímke krajiny môžete zmeniť odtieň oblohy nastavením posúvačov pre modrú a farbu aqua a odtieň vegetácie pomocou posúvačov pre žltú a zelenú farbu. Posúvač červenej farby môže byť užitočný, ak snímka obsahuje tehlové budovy. Posúvač oranžovej farby môže pomôcť zlepšiť odtiene pokožky na portrétoch.

„Najnáročnejšia scéna sú pravdepodobne horniny vedľa trávy,“ vysvetľuje Chris. „Keď takúto snímku zmeníte na monochromatickú, môže vyzerať ako kaša stredných odtieňov, v ktorej žiadna nevyniká. Keď prejdete do editačného softvéru a zmeníte jas zeleného a žltého kanála, kamene zostanú rovnaké, ale tráva sa zjasní. V prípade kvetov môžete pomocou kanálov oddeliť odtiene v rôznych častiach rastliny."

Tipy na monochromatickú tlač

Plnofarebný obrázok bieleho osvetleného mosta uprostred tmavého porastu stromov.

V parkz Hartsholme Country Park v Lincolne sa nachádza majestátny dom, ktorý bol zbúraný v 50. rokoch 20. storočia. Chris chodí na toto miesto často. Táto scéna predstavuje niekoľko výziev. „Medzi osvetlením stromov a svetlom, ktoré dopadá na jasný most, je obrovský dynamický rozsah,“ hovorí Chris. „Vždy nastavujem expozíciu podľa mosta a nechám stromy v tieni, pričom stromy najbližšie k rieke sú stále pekne osvietené protisvetlom. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 70 mm, 1/40 s, f/11 a ISO 320. © Chris Ward

Monochromatická snímka toho istého osvetleného mosta uprostred tmavého porastu s aplikovaným purpurovým odtieňom vo fotoaparáte.

Chris skonvertoval obraz na monochromatický pomocou štýlov Picture Style vo fotoaparáte EOS R6 a následne pridal purpurový odtieň, ktorý je jednou z možností. „Sú to všetky odtiene rovnakej farby, takže je obrázok stále monochromatický,“ vysvetľuje. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 70 mm, 1/40 s, f/11 a ISO 320. © Chris Ward

Keď Chris vytvorí čisto čiernobiele obrázky, nastaví svoju tlačiareň na „odtiene sivej“. Častejšie však tlačí farebne.

„Často na svoje obrázky počas postprodukcie pridávam jemné zafarbenia a potom ich obvykle tlačím farebne,“ hovorí. „Zvýšim expozičnú úroveň približne o polovicu stupňa. Robím to preto, že na obrazovke snímka vždy vyzerať jasnejšie ako pri tlači.“

Chris rád používa efekt rozdeleného odtieňa, v ktorom na svetlé miesta a tiene použije inú farbu. „Svetlé miesta zvyknem nastaviť trochu teplejšie a tiene chladnejšie. To skutočne pomáha zvýrazniť snímku.“

Kompaktná tlačiareň formátu A3, ako je Canon imagePROGRAF PRO-300, je ideálna na tvorbu vysokokvalitných monochromatických výtlačkov.

Vždy pripravený fotoaparát

Plnofarebný obrázok kytice ružových ruží umiestnený na čiernom pozadí.

Odkedy začal s fotením, nafotil Chris stovky kvetov. „Väčšinu z nich nikdy neuvidí nik okrem mňa,“ priznáva, pretože ide o cvičné zábery. Bol to záber s prirodzeným svetlom v interiéri, na čiernom papierovom podklade a, čo je pre môj postup nezvyčajne, s použitím statívu, čo mi umožnilo použiť pomerne malú clonu.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 57 mm, 30 s, f/25 a ISO 100. © Chris Ward

Monochromatická snímka rovnakej kytice ruží s upravenými červenými farebnými kanálmi a bledým červeným odtieňom použitým tak, aby sa javil ako veľmi jemná fialová farba.

„Akékoľvek úpravy farebných kanálov najprv ovplyvnia obrázok ešte predtým, než je skonvertovaný na čiernobiely,“ vysvetľuje Chris. „Takže ak sa červený farebný kanál zmenší, po konverzii obrázka na čiernobiely sa červené odtiene zobrazia ako tmavší odtieň sivej. Na tento obrázok som aplikoval aj bledé červené zafarbenie, aby som zachytil jemné odtiene a textúry ruží a aby sa všetko javilo ako prirodzené.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM s nastavením 57 mm, 30 s, f/25 a ISO 100. © Chris Ward

Ak máte chuť experimentovať s monochromatickými fotografiami, ako najlepšie začať? „Cvičte na kvetoch,“ navrhuje Chris. „Existuje množstvo jemných textúr a rôznych farieb, s ktorými sa môžete hrať. Ak kvety vyzerajú prirodzené na monochromatickej snímke, čo sa deje často, pretože farby definujú kvet, môžete aplikovať získané poznatky na všetko ostatné.“

Mnohé z najikonickejších fotografií histórie sú čiernobiele – dramatické krajiny od Ansela Adamsa, empatické portréty Dorothey Langeovej alebo živé pouličné scény Henriho Cartiera-Bressona. Títo tvorcovia neboli farboslepí. Pracovali s nástrojmi, ktoré mali k dispozícii predtým, než sa objavila farebná fotografia. Videli však svet inak, oceňovali jeho vzory, spletitosti, odtiene sivej.

V súčasnosti vám možnosti monochromatických snímok v digitálnom fotoaparáte umožňujú robiť to isté – zobraziť okolie z alternatívnej perspektívy a interpretovať to, čo vidíte, novými spôsobmi.



Autorka Rachel Segal Hamilton

Súvisiace produkty

Súvisiace články