Dva objektívy, dva pohľady na krajinnú fotografiu

Profesionálna fotografka Verity Milligan experimentuje s alternatívnymi zábermi pri použití len dvoch širokouhlých objektívov: jedného so zoomom a jedného základného.
Fotografka stojí na skalách v plytkej vode a fotografuje jazero obklopené horami.

Ocenená fotografka Verity Milligan je vášnivou fotografkou krajiny. Často vstáva pred východom slnka a vyráža do prírody. „Veľmi sa mi páčia rána a najmä hmlisté rána,“ hovorí. „Majú atmosféru. Rada vyrážam pred svitaním a začínam fotografovať v „modrej hodine“, keď je slnko ešte pod obzorom.“

Verity má vo svojej výbave závideniahodnú škálu fotoaparátov Canon a objektívov radu L, ale aby ukázala, čo je možné len s dvojicou kompaktných a ľahkých objektívov, prijala výzvu zachytiť krajiny z rôznych perspektív len s jedným objektívom so zoomom a jedným základným objektívom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STMRF 24mm F1.8 MACRO IS STM – v krásnom Lake District v Cumbrii v Anglicku.

„Kvalita a výkon týchto cenovo dostupnejších objektívov sa od mojich fotografických začiatkov výrazne zlepšili,“ hovorí Verity. „Sklo je veľmi dobré a oba objektívy sú naozaj citlivé. Najviac sa mi však páčilo, že sú malé a ľahko ovládateľné. Mohla by som si jednoducho zbaliť fotoaparát a tieto dva objektívy a vyraziť do krajiny.“

Dva objektívy, dva pohľady

Fotoaparát Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM je na pni vedľa objektívu RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM.

Verity sa na svoju výzvu vydala s fotoaparátom Canon EOS R5 a len dvoma objektívmi RF: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STMRF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Fotografka s fotoaparátom Canon kľačí, aby urobila fotografiu. Za ňou je jazero obklopené horami.

„Súprava bola taká kompaktná a ľahká, že som mohla ísť ďalej do náročnejšieho terénu a vydržať dlhšie bez toho, aby ma zaťažovala,“ hovorí Verity.

„Hlavnou výzvou pri fotografovaní krajiny je vidieť veci inak, aby ste mohli snímať zábery, ktoré nie sú rovnaké ako od niekoho iného,“ vysvetľuje Verity. „Preto môže byť používanie objektívov so širokou škálou zobrazení také užitočné.“

Model Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM je určený pre nadšených fotografov, ktorí chcú pridať k svojmu fotoaparátu systému EOS R univerzálny mimoriadne širokouhlý zoom. Je ideálny na snímanie rozsiahlych záberov a je vybavený optickým stabilizátorom obrazu s 5,5 krokmi na snímanie bez chvenia, a to aj pri fotografovaní krajiny z ruky alebo pri slabom osvetlení. S kompatibilným telom systému EOS R, ako je napríklad EOS R5, je k dispozícii až 7-krokový stabilizátor obrazu. Tento objektív je skvelý aj zblízka vďaka režimu manuálneho zaostrovania, ktorý ponúka mimoriadnu úroveň detailov a pôsobivú ostrosť až do vzdialenosti 12,8 cm (0,52-násobné zväčšenie).

Malý a ľahký objektív Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM váži len 270 g a kombinuje širokouhlý objektív s rýchlou clonou na kreatívne fotografovanie aj pri slabom osvetlení. 5-krokový optický stabilizátor obrazu umožňuje dlhšie rýchlosti závierky pre snímanie z ruky, s kompatibilným telom systému EOS R sa zvýši na 6,5 krokov. Je tiež skvelý pri blízkom zábere s minimálnou zaostrovacou vzdialenosťou 14 cm (0,5-násobné zväčšenie alebo polovičná veľkosť), takže môžete ukázať objekt v jeho prostredí.

Rozsiahle krajiny s objektívom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Oblačné útvary odrážajúce sa na hladine pokojného jazera obklopeného horami.

„Objektív Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM je ideálny na tradičné, klasické krajiny,“ vysvetľuje Verity, napríklad tento záber Buttermere. „Je stvorený na naozaj široké zábery s veľkou perspektívou, ktoré kombinujú prvky popredia, stredu pozadia a pozadia.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri nastavení 17 mm, 2,5 s, f/11 a ISO100. © Verity Milligan

Záber zblízka na iskerníky na brehu jazera. Kvety sú ostré, zatiaľ čo jazero a hory v pozadí sú rozmazané.

Iskerníky na brehoch Buttermere. „Keď začínate, je ľahké myslieť si, že fotografovanie krajiny je len o veľkých výhľadoch, ale dôležitejšie je dosiahnuť rovnováhu medzi popredím a pozadím,“ vysvetľuje Verity. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM s nastavením 20 mm, 1/80 s, f/5 a ISO500. © Verity Milligan

Verity použila objektív Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, aby zachytila niekoľko úžasných záberov idylického prostredia Buttermere a rozsiahlych svahov Northern Fells. „Tento objektív je najefektívnejší pre skutočne rozsiahle krajiny,“ vysvetľuje. „Širšie zorné pole je jednoducho bezkonkurenčné na zachytenie veľkých výhľadov a obrovskej, dramatickej oblohy.“

Pri komponovaní záberov krajiny je kľúčový vzťah medzi vzdialenou scenériou a zaujímavosťou v popredí. „Chcem viesť oko diváka cez záber bez toho, aby bol obraz príliš neprehľadný,“ hovorí. „Je dôležité nájsť rovnováhu medzi popredím a pozadím. Poskytuje hĺbku obrazu.“

Verity bola skutočne ohromená všestrannosťou, ktorú objektív RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM ponúka na fotografovanie krajiny, a jeho možnosťami na kreativitu. „Má obrovský rozsah ohniskovej vzdialenosti orientovanej na šírku. Rozsah zoomu pokrýva všetko, čo potrebujem, a je úžasný v náročnom teréne, keď nemôžem fyzicky dosiahnuť miesto, z ktorého chcem snímať pomocou základného objektívu.

„Môže tiež kombinovať mimoriadne široký pozorovací uhol so zaostrovaním zblízka. Podarilo sa mi priblížiť sa naozaj blízko a odfotografovať niekoľko iskerníkov v strede záberu, pričom okolitá scenéria v pozadí sa rozmazala, aby sa vytvoril kontext.“

Zachytávanie detailov s objektívom Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM

Ruky držiace fotoaparát Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM pred kvetom bavlníka.

„Veľmi sa mi páči ohnisková vzdialenosť objektívu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM a zorné pole, ktoré poskytuje pri fotografovaní krajiny,“ hovorí Verity. „A čo je ešte lepšie, na základný objektív je úžasne všestranný.“

Detailný záber na kvety bavlníka. Kvety v strede pozadia sú ostré, zatiaľ čo kvety v popredí a v pozadí sú rozmazané.

„Vďaka makrofotografii sa môžem priblížiť k detailným záberom a jasná clona f/1,8 poskytuje malú hĺbku poľa, takže môžem rozostriť pozadie s prekrásnym efektom bokeh,“ hovorí Verity. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/2000 s, f/2,5 a ISO100. © Verity Milligan

Počas fotografovania bavlníkovej trávy zrazu vletela do záberu vážka a makroobjektív Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM umožnil Verity priblížiť sa naozaj blízko a urobiť niekoľko detailných záberov, pričom fotografovala pri clone približne f/3, aby vážku izolovala rozmazaním pozadia a aby sa zároveň zachovali nádherné farby krajiny.

„Je skvelé mať túto schopnosť v taške s vybavením,“ hovorí Verity. „Pomáha vám zapamätať si, že fotografovanie krajín nie je len o snímaní veľkých výhľadov.“

Verity milovala fixnú ohniskovú vzdialenosť objektívu a povedala, že považuje za veľmi užitočné vyhnúť sa rozptyľovaniu a sústrediť sa na kompozíciu. „Pevná ohnisková vzdialenosť vás naučí byť lepším fotografom,“ dodáva. „Pre mňa je to viac kreatívny objektív. A keď sa všetko spojí, vytvára žiarivý obraz krajiny.“

Detailný záber vážky pestrej odpočívajúcej na steble trávy.

Objektív Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM s 0,5-násobným zväčšením umožnil Verity robiť detailné zábery, ako je táto vážka, s nádherne rozmazaným pozadím. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/250 s, f/3,5 a ISO100. © Verity Milligan

Maximálne využitie tvorivých možností

Jazero obklopené horami, ktorých vrcholky osvetľuje zlatistá žiara slnka.

„Zlatá hodina, tesne po východe a tesne pred západom slnka, je čarovný čas na fotografovanie krajiny,“ hovorí Verity. „Kvalita svetla je jednoducho nádherná, scény sú zaliate zlatistou žiarou.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pri nastavení 21 mm, 1/30 s, f/13 a ISO250. © Verity Milligan

Jazero so stromom v popredí a horami v pozadí, ktoré sa odrážajú na vodnej hladine.

Aby naplno využila potenciál systému EOS R a zabezpečila kvalitu hotových záberov, Verity spracovala svoje snímky v programe Digital Photo Professional (DPP), softvéri na spracovanie a úpravu fotografií vo formáte RAW od spoločnosti Canon. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/2 s, f/11 a ISO100. © Verity Milligan

V ideálnom svete by ste mali mať so sebou objektívy, ktoré sa hodia na rôzne scenáre, keď sa vydáte fotografovať krajiny, ale Verity zistila, že objektívy Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STMRF 24mm F1.8 MACRO IS STM v podstate pokrývajú všetky jej potreby. „Oba objektívy majú čo ponúknuť každému, kto si rozumie so svojím fotoaparátom a chce niečo viac, než dokáže poskytnúť jeho základný objektív,“ hovorí. Týka sa to aj používateľov fotoaparátov APS-C z radu systému Canon EOS R, ktorí tiež využijú širší uhol objektívu so zoomom a širšiu svetelnosť základného objektívu.

„Objektív Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM poskytuje fotografom vďaka svojim širokým pozorovacím uhlom možnosť vidieť krajinu rôznymi spôsobmi a skutočne rozvinúť svoju kreativitu,“ dodáva Verity. „Schopnosti makroobjektívu Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM v kombinácii s jasnou svetelnosťou f/1,8 prinášajú nové vzrušujúce tvorivé možnosti.“

Verity zaujali najmä schopnosti automatického zaostrovania oboch objektívov a spôsob, akým stabilizátor obrazu (IS) v objektívoch fungoval v spojení s IBIS v EOS R5. „IS fungoval neuveriteľne dobre,“ hovorí. „Myslím, že počas dvoch dní fotografovania som nemala ani jednu rozmazanú snímku, a to ani pri použití pomerne úzkej clony a dlhých expozičných časov pri slabom osvetlení. Niekedy som snímala z ruky v takmer úplnej tme a stále som získala neustále ostré snímky. Veľmi sa mi páči voľnosť pohybu pri fotografovaní a možnosť robiť jemné zmeny a sledovať, ako sa tým mení perspektíva záberu. Používanie statívu môže byť v tomto ohľade naozaj obmedzujúce a navyše je to ďalšia vec, ktorú treba nosiť so sebou.“

Snímky Verity z tejto výzvy ukazujú kreatívne možnosti, ktoré tieto dva kompaktné a ľahké objektívy dokážu poskytnúť. „Bola som ohromená kvalitou a všestrannosťou týchto objektívov a tým, z akej blízkosti dokážu zaostriť,“ hovorí. „Otvárajú nové príležitosti pre úplne odlišné a nezvyčajné perspektívy pri fotografovaní krajiny. Môžete sa doslovne pozerať bližšie a vidieť oveľa viac.“



Autor Matthew Richards

Súvisiace produkty

Súvisiace články

Najlepšie tipy pre krajinnú fotografiu

Objavte techniky snímania, vďaka ktorým vaše krajinné fotografie dosiahnu novú úroveň.

Dokumentovanie projektu na obnovenie divokej prírody

Fotografka a expertka na obnovenie divokej prírody nám prezradila, ako pomohla prinavrátiť svoju miestnu krajinu späť k životu.

Ako fotografovať krajiny z ruky

Naučte sa snímať pozoruhodné krajiny bez statívu.

Úprava krajinných záberov na tlač

Techniky úprav, ktoré zmenia vaše fotografie scenérií na umelecké diela.