KRAJINNÁ FOTOGRAFIA
Snímanie ročných období
Zvýraznite jedinečnú atmosféru každého obdobia s týmito tipmi od Benjamina Hegyiho.
Jesenná fotografia
Počas jesene môžete sledovať predstavenie, ktoré príroda neponúka v žiadnom inom ročnom období. Časté prehánky zvyšujú sýtosť odtieňov, jemný vánok vytvára rytmický pohyb a hmla pôsobí ako sivobiele plátno kontrastujúce s výraznými farbami meniacich sa jesenných listov.
„Jeseň stimuluje zmysly najviac zo všetkých ročných období. Prinúti vás premýšľať nad životom,“ hovorí holandský fotograf prírody a krajiny Theo Bosboom. „Napriek pôvabu tohto ročného obdobia je však veľmi ťažké vytvoriť niečo, čo ľudia ešte nevideli.“ Vo svojej sérii Jesenné lístie chcel Theo nájsť nový spôsob, ako zdôrazniť to najlepšie, čo jeseň ponúka.
Theo často publikuje v časopisoch National Geographic a BBC Wildlife a už dvakrát získal ocenenie za najlepšieho európskeho fotografa divokej prírody. Keď sa rok čo rok vracal do údolia rieky Hoëgne v Belgicku, postupne nadobudol dojem, že už zachytil všetko, čo tieto lesy ponúkajú.
„Je to tu skutočne nádherné a na jeseň priam magické, no po pár rokoch som si uvedomil, že tento les som už nasnímal z každého uhla,“ hovorí. „Začal som uvažovať nad tým, že som tu vyčerpal všetky možnosti. A potom som si všimol pár listov, ktoré spadli do potoka. Sledoval som, ako ich unáša prúd vody, prekonávajú drobné vodopády a zachytávajú sa o vetvy či skaly. A presne vtedy mi napadla myšlienka fotografovať listy spod hladiny vody a sledovať jeseň z perspektívy, z ktorej ju vnímajú ryby.“
Aj keď myšlienka zachytiť cestu jesenných listov vyzerala dosť jednoducho, jej realizácia mala od jednoduchosti dosť ďaleko. „V tom čase bolo fotografovanie pre mňa len koníčkom,“ vysvetľuje. Potom však objavil vodotesné puzdro Canon WP-DC28 pre jeho kompaktný fotoaparát Canon PowerShot G10. Obul si gumáky, obliekol neoprén, vkročil do chladného potoka, ponoril fotoaparát vo vodotesnom puzdre pod hladinu a otočil objektív smerom k oblohe.
„Vôbec som nevidel, čo robím, no vždy, keď preplával list, stlačil som spúšť a dúfal v dobrý výsledok,“ pokračuje. „Väčšina záberov bola dosť mizerná a spravil som si množstvo neplánovaných autoportrétov, no vynikal medzi nimi jeden naozaj pekný záber [pozrite nižšie]. Uvedomil som si, že na tom môžem postaviť celý projekt, a rozhodol som sa investovať do vodotesného puzdra pre môj fotoaparát Canon EOS 5D Mark III [dnes už ho nahrádza model Canon EOS 5D Mark IV].“
V priebehu ďalších jesení sa z amatéra Thea veľmi rýchlo stal profesionálny fotograf a v roku 2013 opustil svoje právnické zamestnanie. Vypracoval si vlastné techniky fotografovania pod vodou. Keďže najradšej používa prirodzené svetlo, na rozdiel od fotografovania krajiny, je najlepším časom pravé poludnie.
„Keď sa slnko nachádza v najvyššom bode, dopadá na rieky maximálne množstvo svetla, vďaka čomu som len zriedka musel použiť blesk – pokiaľ voda nebola príliš kalná alebo som nechcel osvetliť zaujímavo vyzerajúce zákutie,“ hovorí. „Na dosiahnutie výrazných záberov v rieke som musel zvýšiť hodnotu ISO, pretože pod hladinou nie je dostatok svetla. Zvýšenie citlivosti na modeli Canon EOS 5D Mark III našťastie nijako neovplyvnilo kvalitu záberu.“
Keďže Theo svoje kompozície nemohol sledovať v reálnom čase, spoľahol sa na techniku pokus-omyl, pričom však zohľadnil niekoľko vecí, ktoré zvyšujú šance na dosiahnutie dobrého záberu. „Vždy rád fotografujem v režime priority clony, pretože sa môžem spoľahnúť, že fotoaparát za mňa nastaví správny expozičný čas. Vďaka tomu sa môžem sústrediť na hĺbku ostrosti, ktorá je dôležitá pri fotografovaní krajiny a keď chcete zachytiť množstvo detailov,“ hovorí.
„Pod vodou som nepotreboval veľkú hĺbku poľa, preto som mohol clonu ponechať doširoka otvorenú a zachytiť viac svetla. Automatické zaostrovanie fotoaparátu bolo spoľahlivou a nevyhnutnou pomôckou a naučil som sa čo možno najviac priblížiť k snímanému objektu, najmä keď voda nebola úplne priezračná. Taktiež som si všimol, že najlepšie zábery vychádzajú zo širokouhlého objektívu.“
Pre fotografov, ktorí si nie sú istí, či sa tiež chcú ponoriť do podobného projektu, ponúka jeseň množstvo príležitostí aj nad vodou. „Ľudia často pátrajú po majestátnych záberoch krajiny a celý deň strávia čakaním na to správne svetlo. Ja sa radšej sústreďujem na detaily, ktoré sú podľa mňa rovnako zaujímavé a možno ešte zaujímavejšie,“ hovorí. Opadané lístie, žalude, jasne sfarbené plody a hríby sú priam ideálnymi jesennými motívmi, ktoré sú ďaleko menej závislé od skvelého svetla či počasia. „Jednoducho sa rozhliadnite po zemi a čoskoro objavíte množstvo zaujímavých motívov – snímanie detailov ponúka doslova neobmedzené možnosti.“
Slovo detail môže vyvolávať predstavu makro fotografie a mnohé kompaktné fotoaparáty ponúkajú skvelé makro funkcie. Theo však hovorí skôr o sústredení pozornosti na určitý aspekt scény, ktorú máte pred sebou, než na celkovú perspektívu. „Rád používam objektív Canon EF 70-200mm f/2.8L USM pri zaostrovaní na konkrétny detail, napríklad kúsok stromu, a hrám sa s priblížením, kým nenájdem záber, ktorý by sa mi páčil,“ hovorí. „Presne to isté však zvládnete aj s kompaktným fotoaparátom – skrátka pracujte s tým, čo máte k dispozícii.“
Práca s dostupnými možnosťami sa taktiež vzťahuje aj na počasie, keďže Theo skutočne nepatrí k tým, ktorí by fotografovali len v slnečné dni. Tvrdí, že pri fotografovaní prírody neexistuje nijaké zlé počasie, iba zlé oblečenie (prípadne nedostatočné zabezpečenie fotoaparátu, keďže nie všetky fotoaparáty sú rovnako odolné voči poveternostným vplyvom, a preto je rozumné investovať do vhodného protidažďového plášťa alebo clony na objektív). Ako tvrdí: „Je dobré sledovať predpoveď počasia a plánovať dopredu. Každé počasie ponúka určité možnosti, stačí len premýšľať trochu nekonvenčne. Po daždi sú farby o niečo výraznejšie. Vietor vám môže robiť problémy s dlhou expozíciu, keď sa snažíte zachytiť ostré snímky listov alebo iných pohyblivých predmetov, čo však môžete využiť vo svoj prospech a vytvoriť impresionistický záber ich pohybu. Hmla vytvára skvelú atmosféru. A potom sú tu tie úžasné rána, ktoré so sebou prinášajú hmlu, rosu a nepravidelné lúče svetla. Ja som príliš netrpezlivý na to, aby som čakal na to správne svetlo. Takže ak aktuálne svetlo nie je vhodné na konkrétnu snímku, nájdem si iný záber.“
Napriek tomu, že Theo jeseň zbožňuje, tvrdí, že aj prechodné obdobia ponúkajú rovnaký priestor na kreativitu. „Fotografujte motívy ako dožívajúce letné kvety obklopené opadaným lístím alebo sledujte predpoveď počasia a počkajte si na prvý sneh, ktorý sa jemne usadí medzi výrazné farby jesene a prinesie pôsobivú kombináciu dvoch ročných období,“ hovorí.
Theov projekt Jesenné lístie sa dočkal množstva publikácií a jeden zo záberov dokonca získal druhú cenu v kategórii Kreatívne vízie na súťaži Fotograf divokej prírody roku 2013. Ako tvrdí, vzhľadom na množstvo fotografov, ktorí sa v súčasnosti snažia upútať pozornosť na sociálnych sieťach, skúmanie nových perspektív je jediný spôsob ako vyniknúť. „Môžete vycestovať do najvzdialenejších kútov sveta a spraviť nádherné zábery, no editorov časopisov nebudú zaujímať, pokiaľ nie sú v niečom skutočne osobité,“ hovorí. „Premýšľajte a hľadajte záber, ktorý tu ešte nebol.“
Autor: Natalie Dentonová
„Nechajte sa inšpirovať“ je pre vás najdôležitejším zdrojom užitočných rád pri tvorbe fotografií, návodov pre kupujúcich a výstižných rozhovorov – všetko, čo potrebujete vedieť pri hľadaní toho najlepšieho fotoaparátu či tlačiarne, aby ste mohli vdýchnuť život svojmu najbližšiemu tvorivému nápadu.
Späť na všetky príbehyKRAJINNÁ FOTOGRAFIA
Zvýraznite jedinečnú atmosféru každého obdobia s týmito tipmi od Benjamina Hegyiho.
MAKRO FOTOGRAFIA
Fotograf divokej prírody Ian Wade prezrádza svoje najlepšie tipy na snímanie makro fotografií.
TIPY A TECHNIKY
Zistite, ako na fotografiách nastaviť množstvo svetla a dodať im tak celkom nový vzhľad.