Je prechod na hybridnú prácu naozaj dokončený?

Research conducted for the Canon IT Transformation Barometer report shows that 98% of IT leaders disagree.

Podľa výskumu, ktorý sa uskutočnil v rámci správy Barometer transformácie oblasti IT (IT Transformation Barometer) spoločnosti Canon, si to 98 % vedúcich pracovníkov v oblasti IT nemyslí.

V roku 2024 už hybridná práca a práca na diaľku nie sú len módne výrazy. Je to realita pre milióny pracovníkov v celej Európe. Spoločnosti sa chvália plynulým prechodom na tieto modely a vytvárajú tak dojem, že všetko funguje ako obvykle. Pod povrchom tejto modernej transformácie pracoviska však zostávajú zložité úlohy a výzvy.

Preto nie je prekvapením, že aj po niekoľkých rokoch od prijatia týchto modelov ukazujú najnovšie zistenia zo správy Barometer transformácie oblasti IT spoločnosti Canon, že 98 % vedúcich pracovníkov v oblasti IT sa stále aktívne zaoberá zdokonaľovaním svojich stratégií hybridnej práce a práce na diaľku. Ktoré pretrvávajúce problémy stále trápia riadiacich pracovníkov v oblasti IT?

Integrácia ako neustála výzva

Výkonnosť organizácií a ich tímov závisí od bezproblémovej komunikácie medzi zamestnancami, aj keď nepracujú na rovnakom mieste. To znamená, že konkurenčnú výhodu je možné spoľahlivo získať zavádzaním najnovších technológií na spoluprácu, len čo sa objavia na trhu.

Neustále zavádzanie nových nástrojov v rýchlom tempe má však tiež nevýhody. Údaje z Barometra transformácie oblasti IT naznačujú, že dosiahnutie hladkej integrácie nových technológií nie je jednoduché. Pri otázke, ako plánujú zlepšiť hybridnú prácu vo svojich organizáciách, 47 % riadiacich IT pracovníkov uviedlo, že prioritou je integrácia s kancelárskou infraštruktúrou a platformami, a preto sa ňou treba zaoberať najviac.

To poukazuje na pretrvávajúcu starosť riadiacich IT pracovníkov – zdokonaľovanie hybridnej práce si vyžaduje neustály vývoj. Riešenie jedného problému tým, že pomôžeme členom tímov, ktorí sa nachádzajú na rôznych miestach, účinnejšie spolupracovať, však znamená riziko zhoršenia iného problému. Konkrétne toho, že každá implementácia nových technológií prináša nové výzvy v oblasti integrácie, ktoré musia IT tímy riešiť.

Potvrdzujú to aj ďalšie zistenia z nášho výskumu. Z odpovedí riadiacich IT pracovníkov na otázku týkajúcu sa nedávnych implementácií technológií vyplýva, že najčastejším problémom je kompatibilita medzi novými a staršími technológiami, ktorú spomenulo 28 % respondentov.

Niet preto divu, že Barometer transformácie oblasti IT odhaľuje, že riadiaci IT pracovníci riešia tieto zložité otázky prostredníctvom strategického obstarávania. Integrácia sa ukázala ako najvyššia priorita pri rozhodovaní o obstarávaní, čo odráža vysokú úroveň povedomia o potenciálnych problémoch s funkčnosťou, ktoré môžu spôsobiť nedostatočne integrované technológie.

IT decision maker increasing visibility and control

Potreba lepšieho prehľadu a kontroly

Práca na diaľku a v hybridnom režime môže byť nočnou morou, pokiaľ ide o dodržiavanie nariadení. Nejde o kontrolovanie zamestnancov, ale v tomto pracovnom prostredí sa nepochybne zintenzívnili problémy súvisiace so sledovaním a riadením zamestnancov.

Druhou témou, ktorá sa objavila v plánoch riadiacich IT pracovníkov na zlepšenie práce na diaľku a hybridnej práce, je potreba lepšie riadiť, ako zamestnanci pristupujú k firemným aplikáciám a informáciám mimo pracoviska. 43 % vedúcich pracovníkov z oblasti IT uviedlo, že chcú zlepšiť prehľad o tom, ako zamestnanci používajú softvér, 42 % chce viac kontrolovať, či zamestnanci dodržiavajú nariadenia, a 40 % chce zvýšiť kontrolu tieňového prostredia IT. Z toho jasne vyplýva, že vedúci IT pracovníci cítia potrebu zaviesť viac kontrol, aby predišli vzniku rizík.

Nie je to prekvapivé. Tieto zistenia prichádzajú v čase nárastu narušení bezpečnosti, kybernetických útokov a rozšírenia tieňového prostredia IT, ktoré vo veľkom zasahujú svet obchodu. V roku 2023 došlo k 57 % nárastu útokov formou ransomvéru, ktoré zasiahli firmy po celej Európe1, a spoločnosť Gartner predpovedá, že do roku 2027 bude 75 % zamestnancov zohrávať úlohu v zavádzaní tieňového prostredia IT do siete organizácie2.

Vzhľadom na tento vývoj riadiaci IT pracovníci prirodzene naďalej považujú prácu na diaľku a hybridnú prácu za potenciálne zraniteľné miesto, ktoré si vyžaduje neustále zdokonaľovanie (najmä v tom, ako sa spravujú informácie), aby bolo možné ochrániť sa pred rizikami. Na zmiernenie týchto rizík potrebujú silné systémy a zásady, ktoré sa dokážu prispôsobiť vyvíjajúcemu sa pracovnému prostrediu a udržať integritu organizácie.

Záťaž pre IT tímy

Riadiaci IT pracovníci nepotrebujú, aby im niekto pripomínal, ako prechod na prácu na diaľku a hybridnú prácu ovplyvnil a naďalej ovplyvňuje pracovné zaťaženie a úroveň stresu ich tímov.

Integrácia. Prehľad. Zabezpečenie. Sú to zložité problémy a neustále úsilie o zdokonaľovanie systémov, ktoré tieto oblasti zlepšujú, vedie k nárastu objemu a zložitosti každodenných úloh IT tímov.

Barometer v oblasti IT ponúka jasný pohľad na to, ako tieto výzvy zvyšujú pracovné zaťaženie IT tímov. V roku 2023 vedúci pracovníci v oblasti IT hlásili bezprecedentný nárast povinností. Nielenže sa zaoberajú zložitejšími systémami a väčšími bezpečnostnými rizikami, ale aj požiadavky na udržanie kontinuity a efektívnosti v čoraz rozptýlenejších tímoch vzrástli. Zo správy vyplýva, že v niektorých prípadoch trávia riadiaci IT pracovníci plnením svojich povinností trikrát viac času než v roku 2019.

S väčším pracovným zaťažením sa nevyhnutne spája zvýšená úroveň stresu. Barometer v oblasti IT odhaľuje, že úroveň stresu sa medzi odborníkmi v tomto odvetví medzi rokmi 2019 a 2021 prudko zvýšila a ešte sa nevrátila na úroveň pred pandémiou.

Tieto zistenia zdôrazňujú ľudský aspekt výziev v oblasti IT – okrem technických prekážok je tu významný vplyv na jednotlivcov, ktorí sú poverení riadením týchto systémov. V súčasnosti sa riadiaci IT pracovníci viac ako kedykoľvek predtým nachádzajú v prvej línii odolnosti organizácií, čo kladie dôraz na potrebu strategickej podpory a zdrojov, ktoré môžu zmierniť tento tlak a pomôcť im cítiť sa lepšie.

IT decision maker creating a position of strength

Vytvorenie silnej pozície

Riadiaci IT pracovníci to v posledných rokoch nemajú ľahké. Náš výskum poukazuje na účinky prostredia, v ktorom prebieha práca na diaľku a hybridná práca. Ide o zložitý, rýchlo sa meniaci svet, kde sa riadiaci IT pracovníci musia neustále prispôsobovať a inovovať svoje postupy.

Pracovníci na vedúcich pozíciách v odvetví IT riešia všetko od integrácie rôznych technológií až po zlepšenie dohľadu a kontroly nad operáciami vykonávanými na diaľku, takže sú tými, kto najviac definuje, ako budú fungovať pracoviská budúcnosti. Pre mnohých to nie je ľahká cesta. Kľúčom k úspechu bude nájdenie správnej rovnováhy medzi investovaním do nových schopností a riadením vplyvu nových integrácií. Ak sa to podarí, nasledujúce roky môžu byť najvzrušujúcejšie v ich kariére.

Chcete podrobnejšie zistiť, ako môžu organizácie využiť skúsenosti riadiacich pracovníkov z oblasti IT z posledných piatich rokov na určenie cesty na ďalšie roky? Prečítajte si celú správu Barometer v oblasti IT.

Prevziať správu

Zistite viac

Barometer transformácie IT

Poznatky od 1 700 vedúcich pracovníkov v oblasti IT na siedmich trhoch regiónu EMEA o tom, ako sa ich úloha vyvíjala v rokoch 2019, 2021 a 2023, spolu s ich predikciami a prioritami na nasledujúce tri roky.

Vytvorenie priestoru pre inovácie: oslobodenie lídrov v oblasti IT od cyklu „opravovania“

V roku 2023 boli lídri v oblasti IT uväznení v cykle „opravovania“, čo bránilo inováciám. Nastal čas ich od toho oslobodiť v záujme skutočného pokroku. Zistite ako.

Berú pracovníci naozaj vážne súlad so zákonmi o ochrane údajov?

Súlad so zákonmi o ochrane údajov: tvrdý oriešok pre lídrov v oblasti IT. Ako dosiahnuť rovnováhu medzi slobodou a kontrolou? Štatistiky z barometra IT transformácie odhaľujú pretrvávajúce obavy.

Nie ste si istí, aké produkty pre svoj podnik potrebujete?