Rok 2023 bol rokom „oneskorenej opravy“. Vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Canon, ktorý sa pýtal viac ako 1 700 osôb s rozhodovacou právomocou v oblasti IT (ITDM) na ich skúsenosti z rokov 2019 – 2023 spolu s ich predpoveďami na nasledujúce tri roky.
Barometer IT transformácie odhalil, aké to naozaj bolo zastávať funkciu lídra ITDM počas najturbulentnejších 5 rokov v nedávnej minulosti. Vrchol pandémie Covid-19 je zdanlivo dávnou minulosťou, no údaje ukazujú, že dokonca aj minulý rok organizácie stále zameriavali svoje úsilie v oblasti obstarávania na vyriešenie problémov s „opicou“ z tohto obdobia.
Je čas oslobodiť lídrov v oblasti IT od „opravovania“ a poskytnúť im priestor na skutočné inovácie.
Ako dlho budú lídri v oblasti IT stále dobiehať?
Povzbudzujúce je, že mnohí lídri ITDM predpovedajú do roku 2027 väčšiu príležitosť inovovať vzrušujúcejšími spôsobmi a pridávať novú hodnotu prostredníctvom technológií, ako je automatizácia a umelá inteligencia.
Ale dosiahnutie tohto bodu sa ľahšie povie ako urobí. Z údajov vyplýva, že vystresovaní lídri ITDM, ktorí sa ocitnú v cykle riešenia oneskorených problémov, menej pravdepodobne vynaložia čas na inovácie, ktoré prinášajú novú hodnotu.
Inovácie nútené ustúpiť do úzadia
Všetci majú neblahé spomienky na výpadky spôsobené pandémiou, a preto nie je prekvapením, že sa to odráža v údajoch. Lídri ITDM uviedli, že na vrchole roku 2021 boli bežným javom škrty v rozpočte (51 %) a problémy so zdrojmi (57 %).
Uprostred týchto výpadkov sa lídri ITDM snažili nájsť spôsoby, ako jednoducho udržať kontinuitu podnikania; inovácie už neboli prioritou. Namiesto toho boli lídri v oblasti IT nútení sústrediť sa na okamžité výzvy. V skutočnosti lídri ITDM zaznamenali obrovský vrchol v každodennom riešení taktických problémov, pričom 57 % uviedlo, že venovali značné množstvo času údržbe hardvéru a 54 % riešeniu problémov v oblasti IT – ide o oveľa vyššie čísla, ako boli zaznamenané pred týmto obdobím aj po ňom.
Hoci lídri v oblasti IT trávili viac času stratégiou a plánovaním, úmerne tomu to bolo menej dôležité – už sa nevenovali svojim trom hlavným prioritám – a inovácie sa preto spomalili. Do roku 2023 47 % opýtaných uviedlo, že ich organizáciu brzdia zastarané technológie, čím sa vyvíja tlak na lídrov v oblasti IT, aby dohnali stratený čas.
Aké výzvy stoja pred ITDM | 2019 | 2021 | 2023 |
Percento lídrov ITDM, ktorí považujú údržbu existujúceho hardvéru za problém | 14 % | 57 % | 23 % |
Percento lídrov ITDM, ktorí považujú riešenie problémov v oblasti IT zamestnancov za problém | 14 % | 54 % | 24 % |
Doháňanie oneskorených požiadaviek
Pri pohľade na rok 2023 vidíme, že najnaliehavejšie hrozby z hľadiska kontinuity podnikania pominuli. Počet lídrov ITDM, ktorí tvrdia, že výzvou bola len údržba hardvéru alebo riešenie problémov v oblasti IT, sa znížil o viac ako polovicu.
Pozitívom je aj to, že lídri ITDM uviedli, že trávia viac času plánovaním a stratégiou – nárast z 32 % na 44 %, avšak – pravdepodobne kvôli prestávke v inováciách – výsledky naznačujú, že väčšina tohto strategického plánovania bola venovaná odstraňovaniu oneskorených problémov alebo dokončovaniu prebiehajúcich projektov:
Na otázku o prioritách obstarávania takmer 40 % lídrov v oblasti IT luviedlo, že uprednostňujú kontrolu a konsolidáciu toho, čo už majú.
Konkrétne projekty, ktoré chceli vyriešiť, neboli „nové“: 98 % lídrov ITDM uviedlo, že hľadali spôsoby, ako vyriešiť problémy s hybridnou a vzdialenou prácou, pričom mnohí uviedli, že stále nemajú dostatočný prehľad alebo kontrolu nad správaním zamestnancov, keď pracovali mimo kancelárie.
Okrem toho bola ako vysoká priorita pre rok 2023 uvádzaná aj migrácia do cloudu (48 % ju uvádza ako zameranie v oblasti obstarávania). Pre mnohých však môže byť migrácia do cloudu menej o pridávaní novej hodnoty, ale skôr o zavŕšení dlhej cesty. Koniec koncov, lídri ITDM zaznamenali, že v rokoch 2019 až 2023 venovali migrácii do cloudu čoraz viac času. Skutočnosť, že lídri ITDM predpovedali, že priorita migrácie do cloudu sa v nasledujúcich troch rokoch zníži, môže naznačovať, že niektorí z nich toto obdobie prechodu uzatvárajú.
Celkovo by sa dal rok 2023 zhrnúť ako rok upratovania z hľadiska inovácií.
Výmena „opráv“ za ambicióznu inováciu
Kde sa podľa lídrov ITDM zvýši priorita do roku 2027?
Zaujímavým poznatkom je, že oblasťami rastu boli označené ašpiratívnejšie technológie vrátane umelej inteligencie, automatizácie a energeticky efektívnych technológií. Vzhľadom na nadšenie z umelej inteligencie vo všetkých odvetviach je pozitívne vidieť, že už v roku 2023 bola uvedená ako najvyššia priorita. Lídri ITDM však predpovedajú, že do roku 2027 bude ešte dôležitejšia. Očakáva sa tiež, že na dôležitosti bude časom naberať energeticky efektívna technológia – je to odrazom globálneho zamerania na udržateľnejšie technologické riešenia.
Priorita inovácií | 2023 | Najbližšie 3 roky |
Umelá inteligencia | 55 % | 66 % |
Automatizácia | 42 % | 44 % |
Energeticky úsporná technológia | 34 % | 38 % |
Ako môžu organizácie urýchliť svoj pokrok pri prijímaní týchto technológií?
Výskum naznačuje, že čím viac času osoby rozhodujúce v oblasti IT strávia udržiavaním status quo, tým menej priestoru majú na nové inovácie.
Lídri ITDM, ktorí uviedli, že venovali značné množstvo času odstraňovaniu porúch zariadení a udržiavaniu informačnej bezpečnosti, s väčšou pravdepodobnosťou považujú prácu za stresujúcu a menej pravdepodobne tvrdia, že umelá inteligencia bola prioritou (54 % v porovnaní s 63 %).
Čo to všetko znamená pre organizácie, ktoré chcú napredovať v oblasti automatizácie, umelej inteligencie a energeticky efektívnych technológií? Naznačuje, že odkladanie každodenných investícií nie je riešením. V skutočnosti to môže uväzniť vaše IT tímy do cyklu inovácií, ktorých cieľom je len riešiť oneskorené problémy. Nielenže by to malo dominový efekt, ktorý by obmedzil viac ambicióznych inovácií, ale malo by to dramatický vplyv aj na pohodu vašich lídrov v oblasti IT.
Chcete uvoľniť cestu pre lídrov v oblasti IT, aby sa mohli zamerať na ambiciózne technológie, ktoré prinášajú pridanú hodnotu? Nastal čas poskytnúť im rozpočet a zdroje, aby zastavili cyklus „opravovania“ a začali skutočne inovovať.
Objavte ďalšie poznatky zo správy barometra IT transformácie: z čoho sa lídri v oblasti IT v práci najviac tešia? A prečo pracujú tvrdšie ako kedykoľvek predtým?
Prevziať správu
Zistite viac
Barometer transformácie IT
Poznatky od 1 700 vedúcich pracovníkov v oblasti IT na siedmich trhoch regiónu EMEA o tom, ako sa ich úloha vyvíjala v rokoch 2019, 2021 a 2023, spolu s ich predikciami a prioritami na nasledujúce tri roky.
Berú pracovníci naozaj vážne súlad so zákonmi o ochrane údajov?
Súlad so zákonmi o ochrane údajov: tvrdý oriešok pre lídrov v oblasti IT. Ako dosiahnuť rovnováhu medzi slobodou a kontrolou? Štatistiky z barometra IT transformácie odhaľujú pretrvávajúce obavy.
Je prechod na hybridnú prácu naozaj dokončený?
98 % vedúcich pracovníkov v oblasti IT svoj hybridný pracovný model stále dolaďuje. Zistite, ktoré oblasti označili za najvyššiu prioritu a prečo.